Marketing strategies for “Fubá da Paixão” produced in the Borborema Pole, Paraiba, Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18378/rvads.v16i2.8384

Keywords:

Family farming, Creole seed, Marketing, Income generation, Local development

Abstract

Marketing strategies are fundamental in any business and it deals with all the actions that will be used to promote a brand, product or service and, consequently, attract more clients. The objective of this work was to analyze marketing strategies for the country produced with native foods. Used as a field research method, the data collection wave was conducted through visits and application of semi-structured interviews to farmers/feirantes da Feira Agroecológica in the municipality of Remígio, Paraíba. The products derived from transgenic milho are attracting diverse consumers aware and their commercialization stimulates the expansion of the planting of milho on the Borborema territory. Therefore, it is still restricted to only those cities that surround the Polo da Borborema involved in this activity, necessitating the adoption of strategies that broaden the opportunities of generating income for agricultural families, such as greater investment in dissemination and insertion in public policies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Laysa Gabryella de Souza Laurentino, Universidade Federal de Campina Grande, Campina Grande

Mestranda em Engenharia Agrícola, Universidade Federal de Campina Grande, Campina Grande, Paraíba.

Isleno Michel de Sousa Santos, Serviço Nacional de Aprendizagem Rural, Campina Grande

Técnico em Agronegócio pelo Serviço Nacional de Aprendizagem Rural, Campina Grande, Paraíba

Alícia Nayana dos Santos Lima de Brito, Universidade Federal de Campina Grande, Campina Grande

Mestranda em Engenharia Agrícola, Universidade Federal de Campina Grande, Campina Grande, Paraíba,

Patrícia Ferreira da Silva, Universidade Federal de Campina Grande, Campina Grande

Pós doutoranda em Engenharia e Gestão dos Recursos Naturais, Universidade Federal de Campina Grande, Campina Grande, Paraíba

References

AS-PTA: Agricultura Familiar e Agroecologia (2010). Programa Paraíba. Disponível em: <http://aspta.org.br/programas/programa-paraiba/>. Acesso em: 05 de jan. 2021.

AS-PTA: Agricultura Familiar e Agroecologia (2018a). Agricultores fazem balanço positivo da chegada do Fubá Agroecológico nas feiras e em outros mercados locais. Disponível em: <https://aspta.org.br/2018/09/03/agricultores-fazem-balanco-positivo-da-chegada-do-fuba-agroecologico-nas-feiras-e-outros-mercados-locais/>. Acesso em: 04 abr. 2020.

AS-PTA: Agricultura Familiar e Agroecologia (2018b). Quem somos. Disponível em: <http://aspta.org.br/quem-somos/>. Acesso em: 11 nov. 2019.

AS-PTA: Agricultura Familiar e Agroecologia (2018c). Guardiões de Sementes da Borborema discutem o empacotamento, comercialização de sementes e realizam oficina sobre o fubá agroecológico. Disponível em: < https://aspta.org.br/2018/06/15/guardioes-de-sementes-da-borborema-discutem-o-empacotamento-comercializacao-de-sementes-e-realizam-oficina-sobre-o-fuba-agroecologico/>. Acesso em: 11 nov. 2019.

AS-PTA: Agricultura Familiar e Agroecologia (2019). Feira Agroecológica alia atrações culturais com comercialização para celebrar o Dia Mundial da Alimentação em Campina Grande/PB. Disponível em: <http://aspta.org.br/2019/10/17/feira-agroecologica-alia-atracoes-culturais-com-comercializacao-para-celebrar-o-dia-mundial-da-alimentacao-em-campina-grande-pb/>. Acesso em: 20 nov. 2019.

BARROS, A. J. S.; LEHFELD, N. S. Fundamentos de metodologia científica: uma guia para a iniciação científica. 2 ed. São Paulo: Makron Books, 2000. 84 p.

BIANCHETTO, R.; FONTANIVE, D. E.; CEZIMBRA, J. C. G.; KRYNSKI, Â. M.; RAMIRES, M. F.; ANTONIOLLI, Z. I.; SOUZA, E. L. Desempenho agronômico de milho crioulo em diferentes níveis de adubação no Sul do Brasil. Revista Eletrônica Científica da UERGS, v. 3, n. 3, p. 528-545, 2017. https://doi.org/10.21674/2448-0479.33.528-545

BODINI, A.; ZANOLI, R. Competitive Factors of the Agro-Food E-commerce. Journal of Food Products Marketing, v. 17, p. 241-260, 2011. http://dx.doi.org/10.1080/10454446.2011.548696

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Vigilância Sanitária. Resolução RDC nº 216 de 15 de setembro de 2004 que dispõe sobre Regulamento Técnico de Boas Práticas para Serviços de Alimentação. Diário Oficial da União, 15 de set. 2004.

BRASIL. Resolução/CD/FNDE nº 38 de 16 de julho de 2009 que dispõe sobre o atendimento da alimentação escolar aos alunos da educação básica no Programa Nacional de Alimentação Escolar (PNAE). Diário Oficial da União 2009; 17 de jun. 2009.

CAMPOS, A. V. DE; CASSOL, K. P.; WIZNIEWSKY, C. R. F. A sustentabilidade nos territórios do milho crioulo: olhares para Anchieta/SC e Ibirama/RS. Revista Grifos, v. 27, n. 44, p. 144-172, 2018. https://doi.org/10.22295/grifos.v27i44.4049

CAMPOS, M. L. D.; SOGLIO, F. K. D. Sementes crioulas e relações de poder na agricultura: Interfaces entre Biopoder e agência social. Ambiente & Sociedade, v. 23, p. e02422, 2020. https://doi.org/10.1590/1809-4422asoc20180242r2vu2020l5ao

CANIELLO, M.; CANIELLO, N. T.; MELO, W. J. DE L. Compras governamentais de produtos da agricultura familiar para a merenda escolar no território rural do Seridó paraibano. Raízes: Revista de Ciências Sociais e Econômicas, v. 36, n. 2, p. 82-97, 2016.

CARVALHO, F. DE F.; GROSSI, S. DE F. A importância das feiras livres e seus impactos na agricultura familiar. Revista Interface Tecnológica, v. 16, n. 2, p. 226-234, 2019. https://doi.org/10.31510/infa.v16i2.665

CATÃO, H. C. R. M.; MAGALHÃES, H. M.; SALES, N. D. L. P.; JUNIOR, D. D. S. B.; DA SILVA ROCHA, F. Incidência e viabilidade de sementes crioulas de milho naturalmente infestadas com fungos em pré e pós-armazenamento. Ciência Rural, v. 43, n. 5, p. 764-770, 2013. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-84782013000500002

CIDADE BRASIL. (2017). Município de Remígio. Disponível em: <http://www.cidade-brasil.com.br/municipio-remigio.html>. Acesso em: 29/05/2021

CORBARI, F.; GREGOLIN, M. R. P.; MATTIA, V.; ZONIN, W. J. Extensão universitária e capacitação em inclusão digital para cooperativas da agricultura familiar no oeste paranaense. Vivências, Erechim, v. 13, n. 24, p. 205-216, 2017.

CORREA, B.; BARBOSA, Z. O Programa de Aquisição de Alimentos-PAA: implicações socioeconômicas junto aos agricultores familiares da comunidade de Matinha-zona rural de São Luís. GOT, Revista de Geografia e Ordenamento do Território, n. 14, p. 159-177, 2018. http://dx.doi.org/10.17127/got/2018.14.006

CUNHA, W. A. D.; FREITAS, A. F. D.; SALGADO, R. J. D. S. F. Efeitos dos programas governamentais de aquisição de alimentos para a agricultura familiar em Espera Feliz, MG. Revista de Economia e Sociologia Rural, v. 55, n. 3, p. 427-444, 2017. http://dx.doi.org/10.1590/1234-56781806-94790550301

DIAS, E.; PORFILIO, A.; FREIRE, A. G. Semente da Paixão: Catalogo das sementes crioulas da Borborema – Esperança/PB: AS-PTA, 2016.

DORNELES, F. M.; JUNIOR, P. V. C.; BETTENCOURT, A. F.; FLORIANO, M. D. P.; BANDEIRA, M. V.; SILVA CEZAR, B. G. DA. Feirantes Livres Influenciando seus Consumidores a partir do Mix de Marketing. Revista Estratégia e Desenvolvimento, v. 2, n. 1, 2018.

FARIAS, A. L. DE; BORGES, J. R. P. A agricultura familiar de base ecológica em Remígio, PB, Brasil. Raízes: Revista de Ciências Sociais e Econômicas, v. 39, n. 2, p. 330-343, 2019. https://doi.org/10.37370/raizes.2019.v39.113

FIGUEIREDO, A. M. D.; SOUZA, S. R. G. D. Como elaborar projetos, monografias, dissertações e teses: da redação científica à apresentação do texto final. Ed. Rio de Janeiro: Lumen Juris, 2011.

GRISA, C.; SCHMITT, C. J.; MATTEI, L. F.; MALUF, R. S.; LEITE, S. P. Contribuições do Programa de Aquisição de Alimentos à segurança alimentar e nutricional e à criação de mercados para a agricultura familiar. Agriculturas, v. 8, n. 3, p. 34-41, 2011. https://doi.org/10.25059/2527-2594/retratosdeassentamentos/2010.v13i1.69

GRISA, C.; SCHNEIDER, S. Três gerações de políticas públicas para a agricultura familiar e formas de interação entre sociedade e estado no Brasil. Revista de Economia e Sociologia Rural, v. 52, p. 125-146, 2014. https://doi.org/10.1590/S0103-20032014000600007

HAHN, C. L.; CASARIN, V. A.; DOS SANTOS, A. V.; MIRANDA, R. L. D.; ORTIZ, L. C. V. Análise de mercado dos produtos da agroindústria familiar: Estudo de caso do perfil do consumidor e do produtor Santo-Angelense–Rio Grande do Sul–Brasil. Revista Espacios, v. 38, n. 5, 2017.

HERNANDES, M. L. G.; DOS SANTOS, C. B. A produção de grãos transgênicos: solução ou ameaça? RELACult-Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedade, v. 6, 2020. https://doi.org/10.23899/relacult.v6i0.1679

IBGE, INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Cidades. 2019. Disponível em: <https://cidades.ibge.gov.br/brasil/pb/remigio/panorama.> Acesso: 05 ago. 2020.

LOPES, M. G.; DA SILVA NASCIMENTO, S. G.; HANKE, D.; DE ÁVILA, M. R. Programa de Aquisição de Alimentos (PAA) em Dom Pedrito/RS: um estudo sobre implantação, execução, limites e desafios. Desenvolvimento Rural Interdisciplinar, v. 2, n. 1, p. 79-106, 2020.

MARCELINO, T. de F.; TRIERWEILLER, A. C.; LUCIETTI, T. J. Motivações para o consumo de produtos orgânicos: em busca de entendimento. Revista Competitividade e Sustentabilidade, v. 4, n. 2, p. 31-45, 2017. https://doi.org/10.48075/comsus.v4i2.17387

MINAYIO, M. C. S. (Org.); DESLANDES, F. S.; GOMES, R. Pesquisa social: Teoria, Método e Criatividade. 26. Ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2007. 108p.

NEVES, M. D. L. G.; MENDONÇA, J. P.; SALOMÃO, P. E. A. Family agriculture in the city of Teófilo Otoni: Importance and challenges for production in the rural environment. Research, Society and Development, v. 9, n. 7, p. 260973982, 2020. https://doi.org/10.33448/rsd-v9i7.3982

PEREIRA, V.; BRITO, T.; PEREIRA, S. A feira-livre como importante mercado para a agricultura familiar em Conceição do Mato Dentro (MG). Revista Ciências Humanas – UNITAU, v. 10, p. 67-78, 2017. https://doi.org/10.32813/rchv10n22017artigo6

PETERSEN, P.; SILVEIRA, L.; DIAS, E.; CURADO, F.; SANTOS, A. Sementes ou grãos. Lutas para desconstrução de uma falsa dicotomia. Agriculturas, v. 10, n. 1, p. 36-45, 2013.

PRA, M.; SABOURIN, E.; PETERSEN, P.; SILVEIRA, L. Lógicas e estratégias de comercialização na agricultura familiar do Agreste da Paraíba: Marketing logic and strategies of family farming in the Agreste of Paraíba. Estudos Sociedade e Agricultura, v. 24, n. 1, p. 5-27, 2016.

SCHNEIDER, S. Agricultura familiar y mercados. Boletín de Agricultura Familiar para América Latina y el Caribe, n. 17, p. 5-7, 2017.

SILVA, J. R. A. D. Milho não transgênico - Caracterização e formulação de produtos. 2019. 55f. TCC (Graduação em Agronomia), Universidade Federal da Paraíba, Areia, PB, Brasil. 2019.

SILVA, P. V. B. Sistema agroindustrial do milho crioulo livre de transgênico no território da Borborema. 2018. 53f. TCC (Graduação em Agronomia), Universidade Federal da Paraíba, Areia, PB, Brasil. 2018.

Estratégias de comercialização do “Fubá da Paixão” produzido no Polo da Borborema, Paraíba

Published

01-04-2021

How to Cite

LAURENTINO, L. G. de S.; SANTOS, I. M. de S. .; BRITO, A. N. dos S. L. de; SILVA, P. F. da. Marketing strategies for “Fubá da Paixão” produced in the Borborema Pole, Paraiba, Brazil. Revista Verde de Agroecologia e Desenvolvimento Sustentável, [S. l.], v. 16, n. 2, p. 199–205, 2021. DOI: 10.18378/rvads.v16i2.8384. Disponível em: https://gvaa.com.br/revista/index.php/RVADS/article/view/8384. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

INTERDISCIPLINARY

Most read articles by the same author(s)