Organic foods: Consumer habits and commercialization strategies in Sorocaba in the state of São Paulo, Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18378/rvads.v17i1.8504

Keywords:

Organic street fairs, Short circuits, Solidary consumption

Abstract

Despite the growth of the organic food market in Brazil, these foods remain restricted to a minor part of the population. In this scenario, the short circuits are presented as an alternative to the predominant food distribution model, which is characterized by impersonality and long distances. This paper aims to analyze the motivation of the organic products consumers and this market in Sorocaba (in the state of São Paulo). For this purpose, two methodological procedures were used: an online survey (quantitative approach) and semi-structured interviews (qualitative approach). As results, the consumers habits revealed two different positions: an appreciation of practicality and a search for diversity, both in products and in ways of purchasing them. Because of these choices the consumers alternate between short and long circuits possibilities.

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Author Biographies

Rodrigo Brezolin Buquera, Universidade Estadual de São Paulo, Piracicaba

Possui graduação em Engenharia Ambiental pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2007- 2012).Mestre em Agroecologia e Desenvolvimento Rural pela Universidade Federal de São Carlos (2013 - 2015). Atualmente doutorando no Programa de Ecologia Aplicada na ESALQ/USP.

Paulo Eduardo Moruzzi Marques, Universidade Estadual de São Paulo, Piracicaba

Graduação em engenharia agronômica pela Universidade de São Paulo (1985), mestrado em Desenvolvimento, Agricultura e Sociedade pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (1996), doutorado em Sociologia (études des sociétés latino-américaines), no Institut des Hautes Etudes de l'Amérique Latine, la Sorbonne nouvelle, Paris III (2002), pós-doutorado em Sociologia no Laboratoire Dynamiques Sociales et Recomposition des Espaces (LADYSS), na França (2013) e livre-docência em Sociologia na Universidade de São Paulo (2014). Atualmente, é professor associado de Sociologia na Universidade de São Paulo (com ênfase em Sociologia Rural). Desenvolve seus trabalhos principalmente nos seguintes temas: agricultura familiar, desenvolvimento rural, alternativas agrícolas, políticas públicas e participação social. Atua no Programa de Pós-Graduação Interunidades (CENA-ESALQ) em Ecologia Aplicada, da USP em sua área de ambiente e sociedade. Coordena notadamente no âmbito deste programa o grupo de pesquisa em agriculturas alternativas (AGREMAL), inscrito no Diretório do CNPq.

Fernando Silveira Franco, Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba

Engenheiro Florestal, formado na Universidade Federal de Viçosa, MG, Doutorado em Ciencia Florestal, UFV, na Área de Sistemas Agroflorestais, na Agricultura Familiar. Membro da diretoria da Ass. Bras. de Agric. Biodinâmica e da Ass. Bras. de Agroecologia. Professor Associado na UFSCAR – Campus Sorocaba, nos cursos de Engenharia Florestal, Biologia e Pós Graduação em Agroecologia. Coordenador do Núcleo de Agroecologia Apetê-Caapuã, desenvolvendo trabalhos de pesquisa participativa, extensão agroecológica e apoio a processos organizativos visando restauração florestal na região de Sorocaba, tendo os sistemas agroflorestais biodinâmicos como foco.

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Alimentos orgânicos

Published

01-01-2022

How to Cite

BUQUERA, R. B.; MARQUES, P. E. M. .; FRANCO, F. S. Organic foods: Consumer habits and commercialization strategies in Sorocaba in the state of São Paulo, Brazil. Revista Verde de Agroecologia e Desenvolvimento Sustentável, [S. l.], v. 17, n. 1, p. 51–59, 2022. DOI: 10.18378/rvads.v17i1.8504. Disponível em: https://gvaa.com.br/revista/index.php/RVADS/article/view/8504. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

INTERDISCIPLINARY

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