Pedagogical artistic installation “PANC - Agri-Food Diversity” as an instrument for building knowledge about non-conventional food plants
DOI:
https://doi.org/10.18378/rvads.v16i2.8478Keywords:
Rural extension, Agroecology, Healthy Eating, Environmental Education, Nutrition and HealthAbstract
Non-Conventional Food Plants (PANC), rich in nutrients and easy cultivation, have potential to improve population nutrition; however it is neglected and might necessary to promote its rescue and dissemination. In this context, the Fair with Science Project: Production, Consumption and Commercialization of Popular Tradition Food and Products was created and the Pedagogical Artistic Installation (IAP) was used, a group dynamic where elements representative of a certain theme are used to stimulate reflection and debate. In this work, the objective was to report and analyze the IAP called PANC - Agro-food Biodiversity as an instrument for building knowledge about PANC. Observations made by the organizers based on a script, later systematization and discourse analysis. The IAP was held at the Exchange of Knowledge event in Federal University of Viçosa and in schools Viçosa, Araponga and Ervália, Minas Gerais state, involving mainly family farmers and students. They were exposed as elements: cards, pots, seeds, seedlings, plants and publications about PANC and agroecology and information was shared based on the scientific knowledge and experiences of the participants. There was an engaging debate, with strong criticisms of the current agri-food system, highlighting the important role of PANC on the change their. Most participants showed a willingness to consume, produce and disseminate PANC. In conclusion, the Pedagogical Artistic Installation is an effective instrument in building the knowledge of PANC and its dissemination.
Downloads
References
ANVISA - Programa de análise de resíduos de agrotóxicos em alimentos para: relatório das análises de amostras monitoradas no período de 2013 a 2015. Brasília, 296 p., 2016. Disponível em <http://portal.anvisa.gov.br/documents/111215/0/Relat%C3%B3rio+PARA+2013-2015_VERS%C3%83O-FINAL.pdf/P9Pcd7c5-5P08-Pe6a-b0e5-5098cbf759f8>. Acesso em: 17 agosto. 2020.
BARBOSA, Z. F. B.; de OLIVEIRA, S. M. S.; MEDEIROS, G. B. de J. et al. Evidências científicas de nutrição nos ciclos de vida. Cabedelo, PB: Editora IESP, 2018. 280 p.
BARROS, I. B. I.; SOUZA, L. F.; BRAGA, V. B.; PEREIRA, V. C. et al. Do mato à mesa: o estudo e o uso das plantas alimentícias não convencionais (PANCS). In: CRUZ, F. T. da; MATTE, A.; SCHNEIDER, S. (Org.). Produção, Consumo e Abastecimento de Alimentos: desafios e novas estratégias. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2016, v. 1, p. 277-288.
BRASIL. Ministério da Agricultura, Pecuária e Abastecimento. Secretaria de Desenvolvimento Agropecuário e Cooperativismo. Manual de Hortaliças Não Convencionais. Brasília-DF, 2010. 92 p. Disponível em: <https://www.yumpu.com/pt/document/read/13040543/manual-hortalicas-nao-convencionais-ministerio-da-agricultura.> Acesso: 20 de agosto. 2020.
BRASIL. Política Nacional de Extensão Universitária - Fórum de Pró-Reitores das Instituições Públicas de Educação Superior Brasileiras, 66 p, 2012. Disponível em: <https://proex.ufsc.br/files/2016/04/Pol%C3%ADtica-Nacional-de-Extens%C3%A3o-Universit%C3%A1ria-e-book.pdf>. Acesso: 12 de maio. 2020.
CARDONA, N.; GOULART, B.; SCHIAVON, V.; BAZILLIA, F.; MIRANDA, A.; BENJAMIN, L. dos A.; CARDOSO, I. M. Os tesouros escondidos da terra revelados a partir da metodologia das instalações artístico pedagógicas. Revista ELO – Diálogos em Extensão, 8(2):56-61, 2019. https://doi.org/10.21284/elo.v8i2.1322.
COELHO, S. E. dos A. C.; GUBERT, M. B. Insegurança alimentar e sua associação com consumo de alimentos regionais brasileiros. Revista de Nutrição, 28(5):555-567, 2015. https://doi.org/10.1590/1415-52732015000500010 .
DUARTE, G. L. Levantamento e caracterização das Plantas Alimentícias Não Convencionais do Parque Florestal de Monsanto. Dissertação, Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Universidade Nova de Lisboa, Lisboa, 2017, 95 p.
EMBRAPA. Empresa Brasileira de Pesquisa Agropecuária. Segurança alimentar, nutrição e saúde. Portal EMBRAPA, 25 de agosto de 2017. Disponível em: <http://www.embrapa.br/busca-de-noticias/-/noticia/28512089/acoes-de-resgate-e-de-multiplicacao-de-plantas-alimenticias-nao-convencionais ao-campo-e-a-mesa> Acessado em: 20 Mai 2019.
EPAMIG. Empresa de Pesquisa Agropecuária de Minas Gerais. Publicações gratuitas, 2021. Disponível em: <https://www.epamig.br/download-gratuito>. Acesso em 12 maio. 2021.
FAO. Organização das Nações Unidas para a Alimentação e a Agricultura. Biodiversity: for a world without hunger. FAO, 2017. Disponível em: <http://www.fao.org/biodiversity/components/plants/en/>. Acesso em: 20 fevereiro. 2021.
FONSECA, A. B.; SOUZA, T. S. N. de; FROZI, D. S.; PEREIRA, R. A. Modernidade alimentar e consumo de alimentos: contribuições sócio-antropológicas para a pesquisa em nutrição. Ciência da saúde coletiva, Ciência & Saúde Coletiva. 16(9): 3853-3862, 2011. https://doi.org/10.1590/S1413-81232011001000021.
KINUPP, V. F. Plantas alimentícias não convencionais da região metropolitana de Porto Alegre. Tese, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2007. 562 p.
KINUPP, V. F.; LORENZI, H. Plantas alimentícias não convencionais (PANC) no Brasil: guia de identificação, aspectos nutricionais e receitas ilustradas. Nova Odessa: Instituto Plantarum de estudos da flora Ltda, 2014.
MADEIRA, N. R.; SILVA, P. C.; BOTREL, N.; MENDONCA, J. L. de; SILVEIRA, G. S. R.; PEDROSA, M. W. Manual de Hortaliças Tradicionais. Brasília - DF, 2013. 156 p.
MARIETTO, M. L. Observação Participante e Não Participante: Contextualização teórica e sugestão de roteiro para aplicação dos métodos. Revista Ibero-Americana de Estratégia (RIAE), 17(4):5–18, 2018. https://doi.org/10.5585/ijsm.v17i4.2717.
MARTINELLI, S. S.; CAVALLI, S. B. Alimentação saudável e sustentável: uma revisão narrativa sobre desafios e perspectivas. Ciência e Saúde coletiva, 24(11):4251-4262, 2019. 10.1590/1413-812320182411.30572017.
MOURA, N. C. de. Influência da mídia no comportamento alimentar de crianças e adolescentes. Segurança Alimentar e Nutricional, 17(1):113–122, 2015. https://doi.org/10.20396/san.v17i1.8634805
SANTOS, F. M. Análise de conteúdo: a visão de Laurence Bardin. Resenha de: [BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011, 229 p.] Revista Eletrônica de Educação. Universidade Federal de São Carlos, 6(1): 383-387, 2012. https://doi.org/10.14244/%2519827199291.
SANTOS, M. L.; BARBOSA, W. A.; KÖLLN, M. Programa de extensão TEIA/UFV: formação universitária para uma ecologia de saberes. Educação em Revista, 29:69-98, 2013. https://doi.org/10.1590/S0102-46982013000400004.
SILVA, A. H; FOSSÁ, M. I. T. Análise de Conteúdo: exemplo de aplicação da técnica para análise de dados qualitativos. Qualitas Revista Eletrônica, 1(16):1-8, 2015. https://doi.org/10.18391/qualitas.v16i1.2113.
SOUZA, M. R. M.; COSTA, C. A.; PUIATTI, M.; SEDIYAMA, M. A. N.; PEDROSA, M. W.; SANTOS, I. C., SILVA, A. F. Ora-pro-nóbis e taioba: dos quintais mineiros aos pratos da alta gastronomia. Revista Informe Agropecuário, 37:41-52, 2016a.
SOUZA, M. R. de M.; MILAGRES, C. S. F.; PEREIRA, R. G. F.; PINTO, C. L. de O.; CAIXETA, G. Z. T.; PEREIRA, P. R. G. Perfil de produção e comercialização do ora-pro-nobis em dois contextos regionais de minas gerais: perspectivas de agregação de valor. Revista Brasileira de Agropecuária Sustentável, 6(4):45-50, 2016b. https://doi.org/10.21206/rbas.v6i4.365.
VILLAR, J. P. Troca de saberes - construindo diálogos entre conhecimento científico e saber popular. Cadernos de Agroecologia, 6(2):1–6, 2011.
VASCONCELLOS, A. B. P de A.; MOURA, L. B. A. de. Segurança alimentar e nutricional: uma análise da situação da descentralização de sua política pública nacional. Caderno Saúde Pública, 34(2):1-13, 2018. https://doi.org/10.1590/0102-311x00206816.