The importance of environmental education in the early years of elementary school
DOI:
https://doi.org/10.18378/rvads.v18i5.10009Keywords:
Environment, Teaching methods, School practicesAbstract
This article is the result of a bibliographical review, regarding Environmental Education in the years of elementary school, with the objective of identifying how Environmental Education is worked at this stage of teaching. The contents covered in elementary school include transversal themes such as the environment, cultural plurality, citizenship education, and are covered across all other subjects. The teacher, as a mediator of the teaching and learning process, seeks, through his methodological practices, to awaken an awareness of the environment in his students, using appropriate tools to discuss the topic with students. In the various forms used in the development of Environmental Education, diversity depends on the participation of the community in the organization of projects, parents of students play an important role, with participation in the assembly of project structures related to practical studies used in elementary schools, becoming more cooperative, developing expectations about the recovery of the environment. Environmental Education in schools contributes to the formation of conscious citizens capable of deciding and acting in the socio-environmental reality, committed to society.
Downloads
References
AGUILAR, T. M.; REIS, J. E.; CASTILLO, V. M.; RIBEIRO, F.; GOMES, V. M.; LINS, L. V. Oficinas de Educação Ambiental do Projeto Pato Aqui, Água Acolá em escolas de São Roque de Minas, Minas Gerais, Brasil. E-Scientia, Belo Horizonte, v. 6, n. 1, p. 16-35, 2013.
BARROS, M. L. T. Educação ambiental no cotidiano da sala de aula: um percurso pelos anos iniciais. Rio de janeiro: Ao Livro técnico, 2009.
BERNA, V. Como fazer educação ambiental. 2. ed. São Paulo: Paulus, 2004.
BONATO, F. M. B. Desenvolvimento da Educação Ambiental no Ensino Fundamental das Escolas da Região de Araras - SP. Trabalho de Conclusão de Curso, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira. 2014. 38 p.
BOMFIM, A. M.; NASCIMENTO, P. M. P.; SOUZA, J. R. A. Educação Ambiental Crítica em Pessoa: Entrevista com Carlos Frederico Loureiro. Revista Trabalho Necessário, v. 20, n. 43, p. 01-18, 2022. https://doi.org/10.22409/tn.v20i43.55411 DOI: https://doi.org/10.22409/tn.v20i43.55411
BORTOLON, B.; MENDES, M. S. S. A Importância da Educação Ambiental para o Alcance da Sustentabilidade. Revista Eletrônica de Iniciação Científica. v. 5, n.1, p. 118-136, 2014.
BRASIL. MEC. SEF. Parâmetros Curriculares Nacionais: meio ambiente: saúde. 3ª ed. Brasília: MEC/SEF, 1998.
BRASIL. Ministério do Meio Ambiente. Ministério do Meio Ambiente e Ministério da Educacao (Org.). Programa Nacional de Educação Ambiental – ProNEA. 3. ed. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2005. 102 p.
BRASIL. Ministério da Educação. Formando COM-VIDA Comissão de Meio Ambiente e Qualidade de Vida na Escola: Construindo Agenda 21 na Escola. 3. ed. Brasília: 2012, 2012. 54 p.
BRASIL. Programa Nacional de Educação Ambiental: Educação Ambiental por um Brasil sustentável. 4. ed. Brasília: Ministério do Meio Ambiente/Ministério da Educação, 2014. 114p.
CASTRO, R. P. Educação ambiental no ensino fundamental brasileiro: um processo acelerado de expansão. REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 20, 2013.
DAVID, R. S. Temas Transversais e Educação Ambiental: uma Questão Ainda não Muito Discutida nas Políticas Públicas da Educação Brasileira. EcoDebate, n°2.821. 2017.
FERREIRA, J. E; PEREIRA, S. G; BORGES, D. C. S. A Importância da Educação Ambiental no Ensino Fundamental. Revista Brasileira de Educação e Cultura, n. 7, p. 104-119, 2013.
FIGUEIREDO, E. A.; NASCIMENTO, L. F. C. Resíduos sólidos e a responsabilidade ambiental. Brazilian Journal of Development, v. 7, n. 12, p. 114642–114659, 2021. https://doi.org/10.34117/bjdv7n12-301 DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv7n12-301
FREIRE, J. B. Educação de corpo inteiro: teoria e prática da educação física. 4º ed. São Paulo: Scipione, 2002. 224 p.
FREITAS, D. Impactos ambientais decorrentes do descarte inadequado dos resíduos sólidos em áreas urbanas do município de Ariquemes – Rondônia, Trabalho de Conclusão de Curso, Faculdade de Educação e Meio Ambiente, Ariquemes. 2021. 38 p.
FREITAS, H. R.; GONÇALVES-GERVÁSIO, R. C. R.; MARINHO, C. M.; FONSECA, A. S. S.; QUIRINO, A. K. R.; XAVIER, K. M. M. S.; NASCIMENTO, P. V. P. Horta escolar agroecológica como instrumento de educação ambiental e alimentar na Creche Municipal Dr. Washington Barros – Petrolina/PE. Extramuros, v. 1, n. 1, p. 155-169, 2013.
GATTI, B. A. A formação inicial de professores para a educação básica: as licenciaturas. REVISTA USP, n.100, p. 33-46, 2014. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i100p33-46 DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i100p33-46
GUIMARÃES, M. Por uma Educação Ambiental crítica na sociedade atual. Revista Margens Interdisciplinar, v. 7, n. 9, p. 11-22, 2016. http://dx.doi.org/10.18542/rmi.v7i9.2767 DOI: https://doi.org/10.18542/rmi.v7i9.2767
KONDRAT, H.; MACIEL, M. D. Educação ambiental para a escola básica: contribuições para o desenvolvimento da cidadania e da sustentabilidade. Revista Brasileira de Educação, v. 18, n. 55, 2013. https://doi.org/10.1590/S1413-24782013000400002 DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782013000400002
LAYRARGUES, P. P.; LIMA, G. F. C. As macrotendências político-pedagógicas da educação ambiental brasileira. Ambiente & Sociedade, São Paulo, v. 17, n. 1, p. 23-40, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/1809-44220003500
LEITE, B. S. Tecnologias no ensino de química: teoria e prática na formação docente, Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 22, n.3. p. 55-68. 2015. DOI: https://doi.org/10.5753/rbie.2014.22.03.55
LINHARES, J. F. P.; ROJAS, M. O. A. I.; RODRIGUES, M. I. A. Agricultura Urbana como Prática Alternativa para Educação Ambiental: uma Proposta de Sistematização e Ações em São Luís (MA). Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 13, n. 1, p. 10-21, 2018. https://doi.org/10.34024/revbea.2018.v13.2409 DOI: https://doi.org/10.34024/revbea.2018.v13.2409
LOPES, L. C. P. Resenha informativa: o despertar ecológico: Edgar Morin e a ecologia complexa. Revista Eletrônica Direito e Política, v.10, n. 3, 2015.
MACHADO, G. L.; OLIVEIRA, A. L. Gerenciamento de resíduos sólidos urbanos. Revista Interface Tecnológica, v. 16, n. 1, p. 533–544, 2019.
MEZECH, R. C. C.; FREITAS, A. P. M. Aproveitamento de resíduos de construção e demolição com foco na sustentabilidade. Disciplinar um Scientia. Naturais e Tecnológicas. v. 22, n. 2, p. 169-185, 2021. https://doi.org/10.37779/nt.v22i2.3925 DOI: https://doi.org/10.37779/nt.v22i2.3925
MOLINA, H. V. A importância da ambiental na escola municipal de ensino básico no Distrito de Bonsucesso - Várzea Grande/MT. Trabalho de Conclusão de Curso, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Mato Grosso, Cuiabá, 2016.
MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva. 3 ed. Ijuí: Unijuí, 2016.
NUNES, L. R.; ROTATORI, C.; COSENZA, A. A. Horta escolar como caminho para a agroecologia escolar. Revista Sergipana de Educação Ambiental, v. 9, p. 1-21, 2020. DOI: https://doi.org/10.47401/revisea.v9i1.13373
PEREIRA, M. G. R.; SILVA, L. M. M. A Importância da Educação Ambiental no Desenvolvimento da Agricultura Familiar do Sítio Samambaia. ID on line. Revista de Psicologia. v.14, n. 51 p. 60-70, 2020. https://doi.org/10.14295/idonline.v14i51.2552 DOI: https://doi.org/10.14295/idonline.v14i51.2552
RIVOLI, M. A. S. A Temática Ambiental nos Documentos Oficiais de Formação de Professores/pedagogos no Brasil. Dissertação, Universidade Federal de Itajubá, Itajubá, 2019. 120p.
SANTOS, T. M. M.; OLIVEIRA, J. L. S.; OLIVEIRA, H. M.; SILVA, E. Recursos hídricos: problemas ambientais e a importância da educação e percepção ambiental. Revista Educação Ambiental em Ação, v.5, n. 2, 2018.
SANTOS, T. C.; COSTA M. A. F. Um olhar sobre a educação ambiental expressa nas diretrizes curriculares nacionais para a educação ambiental. Revista Práxis, v. 7, n. 13, 2015. https://doi.org/10.25119/praxis-7-13-658 DOI: https://doi.org/10.25119/praxis-7-13-658
SANTOS, S. P.; GARDOLINSKI, M. T. H. A. A Importância da Educação Ambiental nas Escolas para a Construção de uma Sociedade Sustentável. II CONEDU... Campina Grande: Realize Editora, 2015.
SANTOS, L.; TONIOSSO J. P. A importância da relação escola-família. Cadernos de Educação: Ensino e Sociedade, v. 1, n. 1, p. 122-134, 2014.
SILVA, P. S. D.; SANTOS, J. R. G.; CARDOSO, J. H. R.; SILVA, P. R. F. A. A Importância da Educação Ambiental no Ensino Básico: Sustentabilidade no Ambiente Escolar. II CONEDU... Campina Grande: Realize Editora, 2015.
TERTULIANO, S. A.; FIORI, S. Educação Ambiental nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental: Construindo Saberes. Arquivos do MUDI, v 23, n. 2, p. 111-128, 2019. https://doi.org/10.4025/arqmudi.v23i2.50145.
TORRES, J. R.; FERRARI, N.; MAESTRELLI, S. R. P. Educação ambiental crítico-transformadora no contexto escolar: teoria e prática freiriana. In: LOUREIRO, C. F. B.; TORRES, J. R. (org.). Educação Ambiental: dialogando com Paulo Freire. São Paulo: Cortez, 2014. p. 13-80
TRAJBER, R.; MENDONÇA, P. R. O que Fazem as Escolas que Dizem que Fazem Educação Ambiental?: Brasília: Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2007. 262 p. (Coleção Educação para Todos, Série Avaliação; n. 6, v. 23).
VIEIRA, E. P. Jardins pedagógicos, ciência e educação: um estudo sobre o projeto educando com a horta escolar e a gastronomia. Trabalho de Conclusão de Curso, Universidade Federal de Santa Catarina. 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Vera Maria Rossignol and Francine Cordeiro Bobato
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.