Environmental education as an awareness tool for solid waste reuse

Authors

  • Elicarla Barbosa Moitinho Universidade Federal de Campina Grande
  • Gabriella Moreira Campos Universidade Federal de Campina Grande
  • Igor Bruno Machado Universidade Federal de Campina Grande
  • Dayane Mayara Figueredo Universidade Federal de Campina Grande
  • Icaro Matheus França Mendes Universidade Federal de Campina Grande
  • Ricélia Maria Marinho Sales Universidade Federal de Campina Grande

DOI:

https://doi.org/10.18378/rvads.v12i5.5585

Keywords:

Planetary citizenship, Strategies, Relationship between society and nature.

Abstract

The insertion of environmental education in the school district has great relevance in effective mobilizations for sustainable development. In this way, the objective of this work was to develop awareness-raising strategies to disseminate the principles of environmental education among high school students of a public school located in the city of Pombal Paraíba. The methodological procedures were based on three stages: non-participant observation; the realization of conversational groups with structured elements aimed at quantification; and the insertion of solid waste reuse activities, aiming to initiate a process of sensitizing students from the practice. The results of the analysis revealed that Environmental Education in the school environment is succinct, contributing to a gap that makes it difficult to understand the integration between nature and society, emphasizing only the idea that environmental issues are limited to the notions conservatism and nature as something untouchable, uprooting the responsibility of each individual in the construction of a planetary identity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para assuntos jurídicos. Lei nº 12.305, de 2 de agosto de 2010. Institui a Política Nacional de Resíduos Sólidos; altera a Lei no 9.605, de 12 de fevereiro de 1998; e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato20072010/2010/lei/l12305.htm. Acesso em: 22 de Jan. 2018.

BRUM, D. P.; SILVEIRA, D. D. Educação ambiental na escola: Da coleta seletiva do lixo ao aproveitamento do resíduo orgânico. Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental, v.4, n.4, p.608-617, 2011.

DIMOTAKIS, N.; MITCHELL, D.; MAURER, T. Positive and Negative Assessment CenterFeedback in Relation to Development Self-Efficacy, Feedback Seeking, and Promotion. Journal of Applied Psychology, American Psychology Association, v.102, n.11, p. 1-14, 2017.

HENRIQUES, R.; TRAJBER, S; LIPAI, E. M.; CHAMUSCA, A. Educação Ambiental: aprendizes de sustentabilidade. CADERNOS SECAD 1. Brasília – DF: Ministério da Educação, 2007.

JACOBI, P. R.; TRISTÃO, M.; FRANCO, M. I. G. C. A função social da educação ambiental nas práticas colaborativas: Participação e engajamento. Cad. Cedes, Campinas, v.29, n.77, p.63-79, 2009.

LENZI, C. L. Para uma imaginação sociológica da ecologia: uma análise do pensamento de Anthony Giddens. Revista Ambiente e Sociedade. v.9, n.1, 2006.

MARTINS, F. J.; SOLDÁ, M.; PEREIRA, N. F. F. Interdisciplinaridade: da totalidade à prática pedagógica. Revista Interdisciplinar em Ciências Humanas, INTERthesis, v.14, n.1, p.01-18, 2017.

MONNERAT, C. P.; SILVA, L. F.; SOUZA, D. K.; AGUIAR, R. C. B.; CURSINO, E. G.; PACHECO, S. T. A. Estratégia de educação em saúde com familiares de crianças em uso contínuo de medicamentos. Revista de Enfermagem UFPE (online), v.10, n. 11, p.3814 -3823, 2016.

SAMPAIO, J.; SANTOS, G. C.; AGOSTINI, M.; SALVADOR, A. S. Limites e potencialidades das rodas de conversa no cuidado da saúde: uma experiência com jovens no Sertão pernambucano. Interface (Botucatu), v.18, n.2, p.1299-1312, 2014.

SANTOS, A. S. F.; AGNELLI, J. A. M.; MANRICH, S. Tendências e desafios da reciclagem de embalagens plásticas. Ciência e Tecnologia, v.14, n5, p.307-312, 2004.

SARAIVA, V. M.; NASCIMENTO, K. R. P. do; COSTA, R. K. P. da. A prática pedagógica do ensino de educação ambiental: nas escolas públicas de joão câmara- RN. Holos, João Câmara Rn, v.2, p.81-93, 2011.

SOARES, J. C. Educação ambiental na educação infantil: Brincadeiras com a turma do “sapinho amigo”. 2016, 89f. Trabalho de conclusão de curso, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro, 2016.

VALDANHA NETO, D.; KAWASAKI, C. S. A temática ambiental em documentos curriculares nacionais do ensino médio. Ens. Pesqui. Educ. Ciênc., v.17, n.2, p.483-499, 2015.

ZANETTI, I. C. B. B; SÁ, L. M. A educação ambiental como instrumento de mudança na concepção de gestão dos resíduos sólidos domiciliares e na preservação do meio ambiente. 2002. Dissertação, Universidade de Brasília, Brasília, 2002.

Published

01-12-2017

How to Cite

MOITINHO, E. B.; CAMPOS, G. M.; MACHADO, I. B.; FIGUEREDO, D. M.; MENDES, I. M. F.; SALES, R. M. M. Environmental education as an awareness tool for solid waste reuse. Revista Verde de Agroecologia e Desenvolvimento Sustentável, [S. l.], v. 12, n. 5, p. 874–878, 2017. DOI: 10.18378/rvads.v12i5.5585. Disponível em: https://gvaa.com.br/revista/index.php/RVADS/article/view/5585. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS DE EVENTOS