Environmental education: the chemical composition of mineral water related to the elements of the periodic table

Authors

  • Adriana Tavares dos Santos Universidade Federal do Rio de Janeiro http://orcid.org/0000-0003-4314-6395
  • Priscila Tamiasso Martinhon Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Angela Sanches Rocha Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Célia Regina Sousa da Silva Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.18378/rvads.v13i5.6212

Keywords:

drinking water, label analysis, chemistry teaching

Abstract

Among the transversal themes, environmental education is one that should be worked during scholar period. One way to address such matters is interdisciplinarity, relating the different themes proposed by the National Curricular Parameters to the formal contents of each discipline. In the present work, educational activities were carried out in chemistry class, in which the objective was relating the chemical composition of commercial mineral waters, of different producers, to the elements of the periodic table, in order to promote the teaching of chemistry integrated environmental education. The target audience were students of the ninth grade of elementary school, aged 13 to 15 years old of a school in the private network. The methodology consisted of the presentation of the characteristics of drinking water, then the analysis of commercial mineral waters labels, and the students should identify the elements and substances present, with their concentrations. The arguments that have supported the student analysis were talked to epistemological theoretical frameworks previously selected, based on cross-cutting and interdisciplinary. The students reported that they had never previously observed the label of a bottle of mineral water, and, after practice, they might perceive the amount of information present in it, that they referred to the subject studied in class about the periodic table. The professor has guided a discussion in which a correlation between the location of water source and your chemical composition was performed. The importance of preserving the natural sources was emphasized as well as the variety of mineral waters related inherent to the site of the source.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Adriana Tavares dos Santos, Universidade Federal do Rio de Janeiro

GIEESAA - UFRJ

References

ALVES, A. A. R.; BARBOSA, E. A utilização de rótulos e embalagens como abordagem didática para o ensino de conteúdos de química no Ensino Médio, XVIII Encontro Nacional de Ensino de Química (XVIII ENEQ) Florianópolis, 2016.

ANVISA, Agência Nacional de Vigilância Sanitária. Resolução da diretoria colegiada- RDC nº 198 de 16 de outubro de 2017. Disponível em: . Acessado em: 22 nov 2018.

AUGUSTO, T. G. DA S.; CALDEIRA, A. M. DE A.; CALUZI, J. J.; NARDI, R. Interdisciplinaridade: concepções de Professores da área ciências da natureza Em formação em serviço. Ciência & Educação, v. 10, n. 2, p. 277-289, 2004.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: apresentação dos temas transversais, ética / Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília: MEC/SEF, 1997.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Parâmetros Curriculares Nacionais: Introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Brasília, 1998a.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Parâmetros Curriculares Nacionais: Apresentação dos temas transversais. Brasília, 1998b.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ciências naturais: ensino de quinta a oitava séries. Brasília, 1998c.

FREIRE, M. S.; SILVA JÚNIOR, G. A.; SILVA, M. G. L. Panorama sobre o tema resolução de problemas e suas aplicações no ensino de química. Acta Scientiae, v. 13, n.1, p.106-120, 2011.

GONÇALVES, A. C. S. O papel da experienciação no ensino de eletroquímica: contexto e reflexões sobre a prática docente de uma licencianda em química. Rio de Janeiro, 2016. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Química) – Instituto de Química, Universidade Federal do Rio de janeiro, 2016.

GROCHOWSKI, C. L. K.; PERES, O. M. R., Os rótulos nutricionais com recurso didático no ensino de ciências. Cadernos PDE, os desafios da escola pública paranaense na perspectiva do professor PDE-Artigos, v. 1, 2013, 20 p.,

MINISTÉRIO DA SAÚDE. Portaria nº 56/Bsb, de 14 de março de 1977. Aprova normas e o padrão de potabilidade da água a serem observados em todo o território nacional. Diário Oficial União. 22 mar. 1977.

MORAES, S. E. Interdisciplinaridade e transversalidade mediante projetos temáticos. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 86, n. 213/214, p. 38-54, 2005.

MOZETO, A. A.; JARDIM, W. F. A QUÍMICA AMBIENTAL NO BRASIL. Química Nova, v. 25, Supl. 1, p. 7-11, 2002.

NEVES, A. P.; GUIMARÃES, P. I. C.; MERÇON, F., Interpretação de Rótulos de Alimentos no Ensino de Química, Química Nova na Escola, v. 31, n. 1, 2009.

REBELO, M. A. P.; ARAUJO, N. C., Águas minerais de algumas fontes naturais brasileiras. Revista da Associação Médica Brasileira, v. 45, n. 3, 1999.

SILVA, R. S.; MORAES, S. E.; FECHINE, P. B. A. Interdisciplinaridade, transversalidade e abordagem CTS no ensino de química por meio de projetos temáticos. Revista Científica Internacional, v 25, n. 1, p. 123-147, 2013.

Published

01-12-2018

How to Cite

SANTOS, A. T. dos; MARTINHON, P. T.; ROCHA, A. S.; SILVA, C. R. S. da. Environmental education: the chemical composition of mineral water related to the elements of the periodic table. Revista Verde de Agroecologia e Desenvolvimento Sustentável, [S. l.], v. 13, n. 5, p. 666–671, 2018. DOI: 10.18378/rvads.v13i5.6212. Disponível em: https://gvaa.com.br/revista/index.php/RVADS/article/view/6212. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

XV Congresso Nacional de Meio Ambiente