Training session regarding User Embracement on Primary Health Care: an experience report

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18378/rebes.v13i2.9389

Keywords:

Humanização da assistência, Centros de Saúde, Fortalecimento institucional, Equipe de enfermagem

Abstract

User Embracement is a lightweight technology created to facilitate users access to the service and qualify care. It should be performed by all the professionals in a health unit, but doubts about how to perform it properly are common. In that regard, it’s important that there are constant moments of continuing education. The objective of this article was to describe the implementation of a training session regarding User Embracement on Primary Health Care (PHC). This is a descriptive and qualitative study, an experience report based on the experiences of members of a nursing board carried out based on the Methodology of Problematization with the Maguerez Arc. The five stages of the Maguerez Arc were carried out, in which it was observed the problem situation regarding the doubt of the realization of the user embracement by the nursing technician; then the key-points were raised and theorized; as a hypothesis of solution the elaboration of a training course for multipliers came up; and finally, the application to reality stage involved 44 participants from different PHC sectors. At the end of the study, it was possible to perceive that divergences of the understanding of the professionals regarding User Embracement can harm its proper execution and that moments of instruction and dialogue have the potential to alleviate these doubts. Therefore, it is interesting to develop materials and tools that can facilitate the user embracement process, as well as other moments of continuing education, aiming to improve the quality of care offered to the population.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BERBEL, N. A. M.; GAMBOA, S. A. S. A metodologia da problematização com o Arco de Maguerez: uma perspectiva teórica e epistemológica. Filosofia e Educação, [S. l.], v. 3, n. 2, p. 264–287, 2011.

BRASIL. Ministério da Saúde. Humaniza SUS: Documento base para gestores e trabalhadores do SUS. 4ª ed. 1ª reimpressão, Série B, Textos Básicos de Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Núcleo Técnico da Política Nacional de Humanização Brasília, 2008.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Acolhimento à demanda espontânea. 1ª ed. 1ª reimpressão. Brasília: Ministério da Saúde, 2013. (Cadernos de Atenção Básica nº 28, volume I).

BRASIL. Ministério da Saúde. Gabinete do Ministro. Portaria nº 2.436, de 21 de setembro de 2017. Aprova a Política Nacional de Atenção Básica, estabelecendo a revisão de diretrizes para a organização da Atenção Básica, no âmbito do Sistema Único de Saúde (SUS). Diário Oficial da União; 2017.

CONSELHO FEDERAL DE ENFERMAGEM (COFEN). Resolução COFEN nº 661/2021 - Atualiza e normatiza, no âmbito do Sistema Cofen/Conselhos Regionais de Enfermagem, a participação da Equipe de Enfermagem na atividade de Classificação de Risco.

COUTINHO, L. R. P.; BARBIERI, A. R.; SANTOS, M. L. M. Acolhimento na Atenção Primária à Saúde: revisão integrativa. Saúde Debate, v. 39, n. 105, p.514-524, abr-jun 2015.

DELLOS, R. Kahoot! A digital game resource for learning. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, v. 12, n. 4, p. 49-­52, 2015.

ESCOM/SMS-SP. Reorganização do Processo de Trabalho: acolhimento à Demanda Espontânea. Atenção Básica SMS-SP. 1ª ed. São Paulo: 2015.

FREIRE, L. A. M.; STORINO, L. P.; HORTA, N. C.; MAGALHÃES, R. P.; LIMTA, T. O acolhimento sob a ótica de profissionais da equipe de Saúde da Família. Reme, Belo Horizonte, v. 12, n. 2, p. 271-277, 2008.

GARUZI, M.; ACHITTI, M. C. O.; SATO, C. A.; ROCHA, S. A.; SPAGNUOLO, R. S. Acolhimento na Estratégia Saúde da Família: revisão integrativa. Revista Panamericana de Salud Pública, v. 35, n. 2, p. 144-149, 2014.

GOMES, L. B.; MELO, E. A.; PINTO, H. A. Análise das modelagens do acolhimento em Aracaju-SE (Mimeo.), 2005.

GOVERNO DO DISTRITO FEDERAL (GDF). Secretaria de Estado de Saúde do Distrito Federal (SES-DF). Portaria nº 77, de 14 de fevereiro de 2017 - Estabelece a Política de Atenção Primária à Saúde do Distrito Federal . 2017.

GOVERNO DO DISTRITO FEDERAL (GDF). Secretaria de Estado de Saúde do Distrito Federal (SES-DF). Subsecretaria de Atenção Integral à Saúde. Comissão Permanente de Protocolos de Atenção à Saúde. Protocolo do Acesso na Atenção Primária à saúde do DF. 2018.

GOVERNO DO DISTRITO FEDERAL (GDF). Secretaria de Estado de Saúde do Distrito Federal (SES-DF). Info Saúde - Unidades Básicas de Saúde, 2022.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Projeção da População do Brasil. 2022.

MARTINS, B. E. P.; PASSOS, C. S. Desafios à prática do acolhimento na atenção primária em saúde no Brasil. REVISE - Revista Integrativa em Inovações Tecnológicas nas Ciências da Saúde, [S. l.], v. 2, n. fluxo contínuo, 2021.

MARTINS, C. C.; WACLAWOVSKY, A. J. Problemas e desafios enfrentados pelos gestores públicos no processo de gestão em saúde. Revista de Gestão em Sistemas de Saúde – RGSS. v. 4, n. 1, jan/jun, 2015.

ROCHA, S. A. Atenção primária à Saúde e relação com acolhimento. In: Universidade Aberta do SUS. Universidade Federal do Maranhão. Acolhimento com classificação de risco na Atenção Primária à Saúde. Classificação de risco e vulnerabilidades na Atenção Primária à Saúde. São Luís: UNA-SUS; UFMA, 2021.

ROCHA, S. A.; SPAGNUOLO, R. S. Acolhimento na visão complexa: ação coletiva emergente na Equipe de Saúde da Família. Saúde em Debate, v. 39, n. 104, p. 124-135, 2015.

SANDE, D. SANDE, D. Uso do Kahoot! como ferramenta de avaliação de ensino-aprendizagem no ensino e na microbiologia industrial. HOLOS, [S. l.], v. 1, p. 170–179, 2018.

Published

2023-05-01

How to Cite

Reimão, D. L. F., Lima, M. da C., Araújo, Ávallus A. A., Gois, M. L. C. de M. A., Mendes, R. T. R., & Custódio, R. J. de M. (2023). Training session regarding User Embracement on Primary Health Care: an experience report. Revista Brasileira De Educação E Saúde, 13(2), 104–109. https://doi.org/10.18378/rebes.v13i2.9389

Issue

Section

ARTICLES