Realistic simulation in medical teaching: how to build a case of cocaine intoxication

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18378/rebes.v13i2.9800

Keywords:

Simulation training, Patient simulation, Poisoning, SimZones, Pearls

Abstract

Realistic simulation plays an important role in the students' transition to the real context, allowing safe and systematic conduct, ensuring greater patient safety. Cocaine is one of the most used drugs in the world, and its use is associated with effects resulting from acute toxicity, especially cardiovascular ones. The primary objective of this work was to elaborate a simulated case of cocaine intoxication, in addition to addressing the necessary stages for the construction of a scenario in medical simulation. The scenario was developed at the UNILUS Realistic Simulation Center using the high-fidelity simulator CAE Apollo Prehospital. For the development, SMART, PEARLS tools and SimZones concepts were used. The case described has all the information relevant to its programming and execution, such as: vital signs, patient speeches, discussion points, and a checklist for evaluating the simulation. We conclude that this methodology provides an important step in professional training, ensuring safe care for future patients.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BORGES, A. R. Intoxicações agudas por cocaína e crack: um estudo transversal. 2008. Trabalho de Conclusão de Curso.

CREMONESI, E. Interação de cocaína com a anestesia. Relato de um caso. Brazilian Journal of Anesthesiology, 33, n. 3, p. 185-187, 2020.

DAVID, S.; KNIELING, A.; DAMIAN, S. I.; DIAC, M. et al. Study on forms of intoxication with cocaine and evolutionary aspects. Rev. Chim., 69, p. 1216-1219, 2018.

DE CASTRO, R. A.; RUAS, R. N.; ABREU, R. C.; ROCHA, R. B. et al. Crack: farmacocinética, farmacodinâmica, efeitos clínicos e tóxicos. Rev Med Minas Gerais, 25, n. 2, p. 253-259, 2015.

DE SOUZA MAGNAGO, T. S. B.; DA SILVA, J. S.; LANES, T. C.; DAL ONGARO, J. et al. Simulação realística no ensino de segurança do paciente: relato de experiência. Revista de Enfermagem da UFSM, 10, p. 13, 2020.

DOS SANTOS, T. A.; SESTELO, M. R.; ALELUIA, I. M. B. Percepção discente sobre a qualidade das práticas educativas em cenário de simulação na graduação médica. International Journal of Education Health, 5, n. 1, p. 27-41, 2021.

DOURADO, A. S. S.; GIANNELLA, T. R. Ensino baseado em simulação na formação continuada de médicos: análise das percepções de alunos e professores de um Hospital do Rio de Janeiro. Revista Brasileira de Educação Médica, 38, p. 460-469, 2014.

EPPICH, W.; CHENG, A. Promoting Excellence and Reflective Learning in Simulation (PEARLS): development and rationale for a blended approach to health care simulation debriefing. Simulation in Healthcare, 10, n. 2, p. 106-115, 2015.

GAZONI, F. M.; TRUFFA, A. A.; KAWAMURA, C.; GUIMARÃES, H. P. et al. Complicações cardiovasculares em usuário de cocaína: relato de caso. Revista Brasileira de Terapia Intensiva, 18, p. 427-432, 2006.

HARRINGTON, D.; SIMON, L. Designing a simulation scenario. StatPearls, 2022.

INC, U. Cocaine toxicity: Rapid overview of emergency management. UpToDate, 2022.

MACIEIRA, L. M. d. M.; TEIXEIRA, M. D. C. B.; SARAIVA, J. M. A. Simulação médica no ensino universitário de pediatria. Revista Brasileira de Educação Médica, 41, p. 86-91, 2017.

PAULO, S. M. d. S. d. S. Manual de Toxicologia Clínica. 2017.

PRESADO, M. H. C. V.; COLAÇO, S.; RAFAEL, H.; BAIXINHO, C. L. Aprender com a simulação de alta fidelidade. Ciência Saúde Coletiva, 23, p. 51-59, 2018.

RESENDE, I. M.; OLIVEIRA, A.; MORAIS, B.; CARVALHO, E. A relação entre a intoxicação por cocaína e o infarto agudo do miocárdio. Cadernos da Medicina-UNIFESO, 2, n. 2, 2019.

ROUSSIN, C. J.; WEINSTOCK, P. SimZones: an organizational innovation for simulation programs and centers. Academic Medicine, 92, n. 8, p. 1114-1120, 2017.

UNODC, U. N. O. o. D. a. C.-. World Drug Report 2021. Drug Market Trends: Cocaine and amphetamine-type stimulants, 2021.

VALINETTI, E. A.; CORREA, S. M. A.; SIMONETTI, M. d. P. B. Uso de cocaína durante a gravidez. Relato de caso. Brazilian Journal of Anesthesiology, 43, n. 4, p. 269-272, 2020.

YAMANE, M. T.; MACHADO, V. K.; OSTERNACK, K. T.; MELLO, R. G. Simulação realística como ferramenta de ensino na saúde: uma revisão integrativa. Rev Espac Saude, 20, n. 1, p. 87-107, 2019.

ZIMMERMAN, J. L. Cocaine intoxication. Critical care clinics, 28, n. 4, p. 517-526, 2012.

Published

2023-06-30

How to Cite

Marinho, S. D., Santos, L. S., Silva, G. R., Pfuetzenreiter Júnior, E. G., & Bach Hi, E. M. (2023). Realistic simulation in medical teaching: how to build a case of cocaine intoxication. Revista Brasileira De Educação E Saúde, 13(2), 187–192. https://doi.org/10.18378/rebes.v13i2.9800

Issue

Section

ARTICLES