Formação interprofissional durante a pandemia de Covid-19: miradas a partir de uma experiência do Pet-Saúde

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18378/rebes.v14i1.10178

Abstract

The COVID-19 pandemic and the health measures adopted impacted the entire world, modifying social life and institutional functioning, and not only due to the lives lost, but also due to changes in people's ways of life and the ways in which institutions are organized. The article aims to report the experience of a group from PET-Saúde/Interprofessionalidade regarding the training of academics and health workers during the COVID-19 pandemic. This is an experience lived in 2020 at a Federal Education Institution, developed through meetings using digital information and communication technologies. The group included academics from the Nursing, Psychology, Medicine and Physical Education courses, Nursing and Psychology teachers, and as preceptors, nurses, a psychologist and a social worker. The problematization anchored in the Arco de Manguerez was the referential basis for its development. The findings demonstrate that there was progress in the understanding and experience of theory and practice, especially with regard to collaborative skills: Teamwork and Interprofessional Communication. It is concluded that it was possible to understand the group's demands and align concepts about interprofessionality, interprofessional education and collaborative skills.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Valentina Barbosa da Silva, Fundação Universidade Federal de Rondônia

Doutora em enfermagem pelo Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu da Escola de Enfermagem Anna Nery; Docente do departamento de Medicina da Universidade Federal de Rondônia; Integrante dos grupos de pesquisa Gestão, Educação e Cuidados em Saúde e Enfermagem e Grupo de Pesquisa Multidisciplinar em Educação e Infância (EDUCA)

Ellen de Moraes Guedes, Fundação Universidade Federal de Rondônia

Graduanda de enfermagem; Discente do curso de enfermagem da Universidade Federal de Rondônia; Integrante do Centro de Estudo e Pesquisa em Saúde Coletiva (CEPESCO)

Laísy de Lima Nunes, Fundação Universidade Federal de Rondônia

Doutora em Psicologia Social pela Universidade Federal da Paraíba; Docente do Departamento de Psicologia da Universidade Federal de Rondônia; Líder do Centro de Pesquisa em Formação da Pessoa (CEPEFOP)

Márcia Maria Mororó Alves, Fundação Universidade Federal de Rondônia

Mestre em Saúde Pública pela Fundação Oswaldo Cruz -FIOCRUZ. Vínculo com a Secretaria Municipal de Saúde de Porto Velho, Rondônia, Brasil.

Juracy Machado Pacífico, Fundação Universidade Federal de Rondônia

Doutora em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista; Docente do departamento acadêmico de Ciências da Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar-Mestrado e Doutorado Profissional, da Fundação Universidade Federal de Rondônia; Líder do Grupo de Pesquisa Multidisciplinar em Educação e Infância (EDUCA)

Published

2024-01-02

How to Cite

Barbosa da Silva, V., de Moraes Guedes, E., de Lima Nunes, L., Mororó Alves, M. M., & Machado Pacífico, J. (2024). Formação interprofissional durante a pandemia de Covid-19: miradas a partir de uma experiência do Pet-Saúde. Revista Brasileira De Educação E Saúde, 14(1), 10–19. https://doi.org/10.18378/rebes.v14i1.10178

Issue

Section

ARTICLES