Models for interactive education in microbiology in the study of morphology of microorganisms
DOI:
https://doi.org/10.18378/rebes.v8i3.5899Keywords:
Teaching Materials, Education, Microbiology.Abstract
Use of innovative teaching materials has increasingly entered within the scope of teaching, due to the need to encourage the process of knowledge construction and meaningful learning. The objective of the study was to report the effectiveness of the use of models as a methodological tool in the practical classes of the Curricular Component of Microbiology in a College of Nursing. The didactic material used was the preparation of models, using recyclable materials and easily acquired, represented by different microorganisms, like: fungi, bacteria and viruses. The experience allowed active participation of students and monitors, as well as demonstration of creativity and satisfactory critical performance in the presentations of the models. In this regard, the use of models as a tool in interactive education has proved to be an effective mechanism in learning microbiology, because it allows looking of the morphology of microorganisms in a differentiated way.Downloads
References
BARBOSA, F. H. F.; BARBOSA, L. P. J. L. Alternativas metodológicas em Microbiologia - viabilizando atividades práticas. Revista de Biologia e Ciências da Terra, v.10, n.2, p.134-143, 2010.
CURSINO, A. G.; Contribuições das tecnologias para uma aprendizagem significativa e o desenvolvimento de projetos no Ensino Fundamental I. 2017. 137f. Dissertação (Mestrado Profissional de Projetos Educacionais de Ciências). Universidade de São Paulo, Escola de Engenharia de Lorena. 2015.
FREIRE, R. S. Microbiologia no Ensino Fundamental: uma prática para enxergar o invisível. 2014. 38f. Monografia (Especialização em Ensino de Ciências). Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2014.
FREITAS, D. A.; SANTOS, E. M. D. S.; LIMA, L. V. D. S.; MIRANDA, L. N.; VASCONCELOS, E. L.; NAGLIATE, P. D. C. Saberes docentes sobre processo ensino-aprendizagem e sua importância para a formação profissional em saúde. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, v.20, n.57, p.437-448, 2016.
MOREIRA, A. E. C.; OLIVEIRA, K. L.; SCACCHETTI, F. A. P. O processo de ensino e aprendizagem em questão: implicações metodológicas e motivacionais. Educação Unisinos, v. 20, n.1, p.106-116, 2016.
PAIVA, M. R. F.; PARENTE, J. R. F.; BRANDÃO, I. R.; QUEIROZ, A. H. B. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem: revisão integrativa. Sanare, v.15, n.2, p.145-153, 2016.
PEDROZZANI, A. C.; DA SILVA, A. O.; PATRICÍO, J. G.; CASTELINI, H.; CAMPOS, P.; BARBOSA, C. P. Importância da transmissão de conhecimentos específicos de ciências, anatomia e fisiologia humana a visitantes de uma exposição de maquetes anatômicas. Arquivos do Museu Dinâmico Interdisciplinar, v.20, n.1, p. 38-50, 2016.
PITANO, S. C.; ROQUÉ, B. B. O uso de maquetes no processo de ensino-aprendizagem segundo licenciandos em Geografia. Educação Unisinos,v.19, n.2, p.273-282, 2015.
SILVA, A. A.; FILHA, R. T. S.; FREITAS, S. R. S. Utilização de modelo didático como metodologia complementar ao ensino da anatomia celular. Biota Amazônia, v.6, n.3, p.17-21, 2016.
SOARES, S. R.; CUNHA, M. I. Qualidade do ensino de graduação: concepções de docentes pesquisadores. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, v.22, n.2, p.316-331, 2017.
VICENZI, B. C.; CONTO, F.; FORES, M. E.; ROVANI, G.; FERRAZ, S. C. C.; MAROSTEGA, M. G. A monitoria e seu papel no desenvolvimento da formação acadêmica. Revista Ciência em Extensão, v.12, n.3, p.88-94, 2016.
VIEIRA, M. A.; SOUTO, L. E. S.; SOUZA, S. M.; DE ALMEIDA LIMA, C.; DA SILVA OHARA, C. V.; DE DOMENICO, E. B. L. Diretrizes Curriculares Nacionais para a área da enfermagem: o papel das competências na formação do enfermeiro. Renome, v.5, n.1, p.105-121, 2016.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Termo de cess