The inclusion of digital information and communication technologies in teaching practice

Authors

  • Francisco Ivo Gomes Lavor Faculdades Integradas do Ceará, Iguatu - CE
  • Amanda Victor Ferreira Faculdades Integradas do Ceará, Iguatu - CE
  • Jackeline Sousa Silva Faculdades Integradas do Ceará, Iguatu - CE
  • Helmo Robério Ferreira de Meneses Faculdades Integradas do Ceará, Iguatu - CE
  • Sandra Maijane Soares de Belchior Faculdades Integradas do Ceará, Iguatu - CE
  • Elania Cavalcante Cunha de Medeiros Faculdades Integradas do Ceará-UNIFIC
  • Agilio Tomaz Marques Universidade Federal de Campina Grande-UFCG
  • Luciana Leite Fernandes Pereira Universidade Paulista-UNIP

DOI:

https://doi.org/10.18378/rebes.v11i2.9163

Abstract

Digital Information Technologies - TDIC are considered a unique tool in the entire learning process, having their effects proven since Basic Education and even in Higher Education, including Postgraduate courses. Thus, it is necessary to look into the pedagogical context that already exists at the university, in addition to pointing out strategic solutions for the implementation of new technological systems. In this sense, the relevance of this work is justified, which has as its general objective to perform an analysis on the application of TDIC within the Licentiate Degree in Pedagogy at UniFIC, campus Iguatu. As specific objectives, it seeks to describe the pedagogical context of the Licentiate Degree in Pedagogy on the use of digital information and communication technologies in the organization, systematization and development of classes and foster dialogue between digital technologies and teaching pedagogical practice. The methodology used to address the subject was a qualitative and quantitative study, descriptive and exploratory, using Gil (2010) and his definition of documentary research as a reference. It is concluded, therefore, that the inclusion of digital information and communication technologies came to help teachers in their pedagogical practices, but they are only favorable if teachers are willing to be more and more dynamic, as it is no use being connected if there is no relationship, engagement between professors and students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisco Ivo Gomes Lavor, Faculdades Integradas do Ceará, Iguatu - CE

Graduado em Pedagogia pela Univesidade Estadula Vale do Acaraú, Sobral - CE, Especilista em Psicopedagogia Institucional e Clínica pelas Faculdades Integradas do Ceará, Iguatu -CE e Mestre em Sistemas Agroindustriais  pela Universidade Federal de Campina Grande, Campus Pombal - PB.  

Amanda Victor Ferreira , Faculdades Integradas do Ceará, Iguatu - CE

Licenciada em Pedagogia pelas Faculdades Integradas do Ceará - UniFIC, Iguatu - CE.  

Jackeline Sousa Silva, Faculdades Integradas do Ceará, Iguatu - CE

Graduada em Pedagogia, pela Universidade Estadual do Ceará - UECE, e em Letras/Português, pela Universidade Federal do Ceará - UFC, Especialista em Ensino de Língua Portuguesa, pela Universidade Estadual do Ceará - UECE,Mestre em Letras pela Universidade Federal de Campina Grande - UFCG, campus Cajazeiras-PB.

Helmo Robério Ferreira de Meneses, Faculdades Integradas do Ceará, Iguatu - CE

Bacharél em Direito pela Universidade Regional do Cariri - URCA, Crato - CE, Mestre em Sistemas Agroindústrias pela Universidade Federal de Campina Grande -UFCG/PB, campus de Pombal-PB.

Sandra Maijane Soares de Belchior, Faculdades Integradas do Ceará, Iguatu - CE

Graduada em Ciências Econômicas pelo Centro Universitário de Patos - UNIFIP, Patos - PB, Especialista em Gestão Econômica e Estratégias de Negócios Centro Universitário de Patos - UNIFIP, Patos - PB, Mestre em  Sistemas Agroindústrias – PPGSA pela Univesidade Federal de Campina Grande - UFCG, campus Pombal - PB. 

Elania Cavalcante Cunha de Medeiros, Faculdades Integradas do Ceará-UNIFIC

Bacharél em Direito pela Universidade Regional do Cariri - URCA, Crato-CE e em Filosofia pela Universidade Federal do Ceará - UFC; Fortaleza-CE;  Especialista em Direito Constitucional pela Urca, Crato-CE.

Agilio Tomaz Marques, Universidade Federal de Campina Grande-UFCG

Graduado em Direito pela Universidade Regional do Cariri-Crato-CE e Mestre em Sistemas Agroindustriais pela Universidade Federal de Campina Grande, campus Pombal-PB.

Luciana Leite Fernandes Pereira, Universidade Paulista-UNIP

Graduada em Letras pela Universidade Paulista, polo João Pessoa, Paraíba

Published

2021-09-10

How to Cite

Lavor, F. I. G., Ferreira , A. V. ., Silva, J. S. ., Meneses, H. R. F. de ., Belchior, S. M. S. de ., Medeiros, E. C. C. de ., Marques, A. T. ., & Pereira, L. L. F. . (2021). The inclusion of digital information and communication technologies in teaching practice. Revista Brasileira De Educação E Saúde, 11(2), 256–262. https://doi.org/10.18378/rebes.v11i2.9163

Issue

Section

ARTICLES

Most read articles by the same author(s)