Interprofessionality: Collaborative learning experiences among the health area professions

Authors

  • Joana Maria Rosa Gaião UFG
  • Alexandre de Brito Bernardes UNIVERSIDADE FEDERAL DE GOIÁS
  • Amanda Chistina Sousa Gonçalves UNIVERSIDADE FEDERAL DE GOIÁS
  • Isadora Moreira Paulo Tolentino
  • Nilce Maria Silva Campos Costa http://lattes.cnpq.br/6977373149115047

Abstract

Interprofessional Education is currently presented as an essential strategy in the training of professionals able to work as a team in an interdisciplinary perspective. This work presents a literature review carried out in the Lilacs, Pubmed and Scielo databases of articles on interprofessional education experiences in health and interprofessionality. Eight reports were selected, five in Brazil, one in Portugal and two in the United States, addressing developed experiences, sometimes in the form of programs, subjects and/or modules, sometimes in learning spaces, sometimes in rehabilitation projects, ranging from small actions integrated to university courses with integrated curriculum and work practices. Positive experiences of interprofessional work were reported, with the overcoming of disparities in care and in the quality of health care, in addition to encouraging humanization initiatives. There were reports of difficulties in implementation and challenges to be overcome, such as the lack of adhesion of health professionals to the integration with other team members; lack of readiness of staff and administrators with the changes to be implemented and gaps in communication between educational institutions and health professionals. Interprofessionalism is an important tool for the collaborative work of professionals from different areas of health to share experiences, develop professionals who are critical, reflective and committed to health issues, strengthen the relationships between universities, services and communities and respond more effectively to needs of the community.

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Author Biographies

Alexandre de Brito Bernardes, UNIVERSIDADE FEDERAL DE GOIÁS

Graduado em Fisioterapia pela Universidade Paulista-UNIP (2007/2-2011/1), campus Goiânia. Pós-graduado em Fisioterapia Hospitalar com ênfase em UTI pelo CDCS, mestrando no programa de mestrado da faculdade de medicina da UFG: Ensino na Saúde. Atuante em unidade de terapia intensiva e em reabilitação neuro funcional em ginásio, além de fisioterapeuta em assistência domiciliar. Atuante como professor/supervisor de estágio da Pontifícia Universidade Católica de Goiás, professor e supervisor de estágio pela UNIFAN. Possuo curso de formação em RPG, Disfunções Temporomandibulares e PNF pelo CDCS, e curso de formação em UTI neonatal pelo IEES, e Curso de CIF. Possuo experiência em UTI pediátrica, Neonatal e Adulto. Não há conflito de interesses.

Amanda Chistina Sousa Gonçalves, UNIVERSIDADE FEDERAL DE GOIÁS

Mestranda da Universidade Federal de Goiás, programa de pós-graduação ensino na saúde pela faculdade de medicina. Graduada em Enfermagem pela Faculdade Presidente Antônio Carlos-UNIPAC/FUPAC -Uberlândia (2012), especialização em Auditoria em Serviços de Saúde pelo Instituto Brasileiro de Extensão Educacional- IBEED/ Fundação Educacional de Goiás-Faculdade Lions-FacLions (2015). Atualmente é Conselheira Efetiva do Conselho Regional de Enfermagem /COREN-GO, gestão (2021-2023). Compõe as Câmaras Técnicas de Educação e Instrumentalização das conflito Comissões de Ética de Enfermagem nas Instituições de Saúde, deste conselho. Não há conflito de interesses.

Isadora Moreira Paulo Tolentino

Possui graduação em Nutrição pela Universidade Federal de Goiás(UFG) e pós graduação em Fitoterapia pelo Instituto Sejana Martins. Atualmente, é mestranda do Programa de Pós-graduação Ensino na Saúde da Faculdade de Medicina da UFG. Trabalha na saúde pública como trabalhadora efetiva na Prefeitura Municipal de Aurilândia. Não há conflito de interesses.

Nilce Maria Silva Campos Costa, http://lattes.cnpq.br/6977373149115047

 Graduação em Nutrição pela Universidade Federal de Goiás, Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Goiás (1996) e Doutorado em Educação (Currículo) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2005). Professora Titular da Faculdade de Nutrição da Universidade Federal de Goiás. Docente do Programa de Mestrado e Doutorado em Ciências da Saúde da Faculdade de Medicina e do Programa de Mestrado Profissional em Ensino na Saúde da UFG. Tem experiência nas áreas de nutrição e educação, atuando principalmente na linha de pesquisa em Ensino na saúde, com os temas avaliação curricular, formação e atuação do nutricionista e docência no ensino superior em saúde. Diretora da Faculdade de Nutrição da UFG de 1997 a 2001 e de 2005 a 2009. Coordenou o Programa de Mestrado Profissional em Ensino na Saúde da Faculdade de Medicina da UFG de 2011 a 2015. Coordenadora do Programa de Reorientação da Formação Profissional de cursos da área da saúde (Edital MS/ME/2008) - Pro Saúde 2, dos cursos de Nutrição e Farmácia da UFG, de 2008 a 2011. Coordenou o Projeto de Criação da Linha de pesquisa em Ensino na Saúde da Faculdade de Medicina - Pro Ensino na Saúde - (Edital Capes 24/2010) até 2015. Líder dos grupos de pesquisa do diretório do CNPq: Avaliação Curricular em Saúde e Ensino na Saúde. Não há conflito de interesses.

Published

2022-06-30

How to Cite

Gaião, J. M. R., Bernardes, A. de B., Gonçalves, A. C. S., Tolentino, I. M. P., & Costa, N. M. S. C. (2022). Interprofessionality: Collaborative learning experiences among the health area professions . Revista Brasileira De Educação E Saúde, 12(2), 141–149. Retrieved from https://gvaa.com.br/revista/index.php/REBES/article/view/9262

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