The use of virtual reality as a teaching tool in dental health: a bibliometric analysis
DOI:
https://doi.org/10.18378/rebes.v13i3.9804Keywords:
Computer Simulation, Dentistry, Education, Teaching, Virtual RealityAbstract
The creation of virtual reality is the result of worldwide technological advances. Its insertion in dental education has revolutionized traditional learning methods, contributing to a complete immersion with the studied object. The purpose of this study was to analyze the scientific production on the use of virtual reality in dental teaching. Articles were searched in the "Web Of Science" and "Scopus" databases, including those published between 1998 and 2022. For data analysis, the software "Bibliometrix" was used. It is observed, among the 77 articles analyzed, that the United States and China are the countries that most study on the subject, with Chinese authors having the highest number of citations, and the journal "Journal of Dental Education" leading the publications. Based on the articles discussed, the new opportunities for study, teaching and applicability allowed by the increasing number of articles on this theme are noted.
Downloads
References
AFONSO, G. B.; MARTINS, C. C.; KATERBERG, L. P.; BECKER, T. M.; DOS SANTOS, V. C.; AFONSO, Y. B. Potencialidades e fragilidades da realidade virtual imersiva na educação. Revista Intersaberes, v. 15, n. 34, 2020. https://doi.org/10.22169/revint.v15i34.1800.
BRUZAMOLIN, C. D; CARDOSO, E. R.; FRANCISCO, S. A.; BOTELHO-FILHO, C. R.; GABARDO, M. C. L. Uso de realidade virtual no ensino da Odontologia: um projeto piloto. Revista da ABENO, v. 20, n. 2, p. 131-136, 2020. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v20i2.1040
DA ROCHA, E. F.; DA ROCHA, V. C. F. Novas tecnologias educacionais aplicadas ao ensino odontológico brasileiro: uma revisão bibliográfica. Revista Eletrônica Acervo Científico, v. 5, p. e796-e796, 2019. https://doi.org/10.25248/reac.e796.2019
DE ALMEIDA, V. D.; FURTADO, D. C.; RIBEIRO, L. H. F.; DE MORAIS, N. M.; DO NASCIMENTO, E. G. C.; FERNANDES, J. V.; BEZERRA, C. M.; DE ANDRADE, M. F.; FERNANDES, T. A. A. M. Análise bibliométrica das publicações dos últimos 16 anos sobre o uso da Realidade Virtual como ferramenta de ensino na área da saúde. Research, Society and Development, v. 10, n. 3, p. e40210313523-e40210313523, 2021.
DE ALMENDRA FREITAS, C. O.; DE ASSIS, V.; EFING, A. C. Impactos socioeconômicos das TIC e da sociedade informacional nas relações de trabalho. Cadernos de dereito actual, n. 9, p. 43-59, 2018.
ELIAS, M. L. G. G. R.; MACHADO, H. P. V. O campo da gestão do conhecimento a partir de bibliometrias. Informação & Informação, v. 25, n. 1, p. 320-345, 2020. http://dx.doi.org/10.5433/1981-8920.2020v25n1p320
FERRO, A. S.; NICHOLSON, K.; KOKA, S. Innovative trends in implant dentistry training and education: A narrative review. Journal of Clinical Medicine, v. 8, n. 10, 2019. https://doi.org/10.3390/jcm8101618
FONSECA, K. R.; DE OLIVEIRA, C. B. C.; DO VALLE, M. G. O uso da realidade virtual no ensino de biologia: análise de tours do aplicativo google expedições. RENOTE, v. 20, n. 1, p. 328-337, 2022. https://doi.org/10.22456/1679-1916.126680
GONÇALVES, M. J. R.; DE CARVALHO, A. L. M.; DA SILVA, M. J.; DE ARAÚJO, M. F.; NASCIMENTO, S. B. D. S. L.; ALVES, Y. L. O. A evolução da tecnologia na educação. Revista Processus de Estudos de Gestão, Jurídicos e Financeiros, v. 10, n. 37, p. 21-34, 2019.
LIEBERMANN, A.; ERDELT, K. Virtual education: Dental morphologies in a virtual teaching environment. Journal of dental education, v. 84, n. 10, p. 1143-1150, 2020. https://doi.org/10.1002/jdd.12235
DE OLIVEIRA, O. J.; DA SILVA, F. F.; JULIANI, F.; BARBOSA, L. C. F. M.; NUNHES, T. V. Bibliometric Method for Mapping the State-of-the-Art and Identifying Research Gaps and Trends in Literature: An Essential Instrument to Support the Development of Scientific Projects. IntechOpen, 2019. https://doi.org/10.5772/intechopen.85856
PERRY, S.; BRIDGES, S. M.; BURROW, M. F. A conceptual model for clinical psychomotor skill development in an era of simulated and virtual reality. European Journal of Dental Education, v. 26, n. 2, p. 263-276, 2022. https://doi.org/10.1111/eje.12699
RESENDE, B.; DOS SANTOS, M. G. Virtualização e educação: Desafios além da realidade. Redin-Revista Educacional Interdisciplinar, v. 8, n. 1, 2019.
ROJAS-SÁNCHEZ M. A.; PALOS-SÁNCHEZ P. R.; FOLGADO-FERNÁNDEZ J. A. Systematic literature review and bibliometric analysis on virtual reality and education. Educ Inf Technol (Dordr). 2022 Jun 27:1-38.
SANTOS, B. M.; CORDEIRO, M. E. C.; SCHNEIDER, I. J. C.; CECCON, R. F. Educação Médica durante a Pandemia da Covid-19: uma Revisão deEscopo. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 44, 2020. https://doi.org/10.1590/1981-5271v44.supl.1-20200383.
SHERMAN, W. R.; CRAIG, A. B. Understanding virtual reality: Interface, application, and design. 2ª ed. Cambridge, MA: Elsevier, 2019.
YEUNG, A. W. K.; TOSEVSKA, A.; KLAGER, E.; EIBENSTEINER, F.; LAXAR, D.; STOYANOV, J.; GLISIC, M.; ZEINER, S.; KULNIK, S. T.; CRUTZEN, R.; KIMBERGER, O.; KLETECKA-PULKER, M.; ATANASOV, A. G.; WILLSCHKE, H.Virtual and Augmented Reality Applications in Medicine: Analysis of the Scientific Literature. J Med Internet Res. 2021 Feb 10;23(2):e25499. https://doi.org/10.2196/25499.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Gabrieli Duarte Farias, Maria Lúcia Ribeiro Barbosa , João Pedro Costa Pinto , Carmem Silvia Laureano Dalle Piagge, Cláudia Batista Mélo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Termo de cess