Exame clínico objetivo estruturado (OSCE) e one minute preceptor (OMP) em programa de residência multiprofissional em oncologia

Autores/as

Palabras clave:

Educação em saúde, ferramentas de avaliação, abordagem metodológica

Resumen

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Viviane da Silva Maia, HOSPITAL CENTRAL DO EXÉRCITO

Enfermera, Residencia de Enfermería en Oncología del Instituto Nacional del Cáncer - INCA - RJ; especialización en enfermería dermatológica de la Universidade Gama Filho (RJ); Preceptor de enfermería de la Residencia Multidisciplinaria de Oncología del Hospital Central del Ejército -RJ; Asistente de Enfermería en el sector de Radioterapia del Hospital Central del Ejército - RJ.

Nelson Francisco Serrão Júnior, Hospital Moinhos de Vento, Rio Grande do Sul

DOCENTE DEL CURSO DE FISIOTERAPIA DE LA UNIVERSIDAD FEDERAL DE PAMPA, CAMPUS URUGUAIANA (RS), DOCENTE COLABORADOR DEL CURSO DE ESPECIALIZACIÓN EN PRECEPTORIA MULTIPROFESIONAL EN EL ÁREA DE SALUD DEL HOSPITAL MOINHOS DE VENTO, PORTO ALEGRE (RS).

Francisca Maria da Silva Nobre Paiva, HOSPITAL CENTRAL DO EXÉRCITO

especialización en oncología de la Universidade Estácio de Sá-RJ; Perfeccionamiento en Radioterapia por el Instituto Nacional del Cáncer - INCA - RJ; MBA en Gestión, Innovación y Servicios de Salud - PUC-RS; Preceptor y suplente de la coordinación de enfermería de la Residencia Multidisciplinaria de Oncología del Hospital Central del Ejército - RJ; Supervisor de Enfermería de Radioterapia en el Hospital Central del Ejército - RJ.

Citas

AMDIE, F. Z. et al. Feasibility of Virtual Simulation-Based Diabetes Foot Care Education in Patients with Diabetes in Ethiopia: Protocol for a Randomized Controlled Trial. Diabetes, Metabolic Syndrome and Obesity, v. 15, p. 995–1009, 2022.

AMITANI, M. et al. Application of objective structured clinical examination (OSCE) for the evaluation of Kampo medicine training. BMC Medical Education, v. 22, n. 1, 2022.

CHEMELLO, D.; MANFRÓI, W. C.; MACHADO, C. L. B. O papel do preceptor no ensino médico e o modelo preceptoria em um minuto. Rev. bras. educ. méd ; 33(4): 664-669, out.-dez. 2009.

CHIRELLI, M. Q.; NASSIF, J. V. Avaliação critério-referenciada: acompanhamento do estudante no currículo orientado por competência. Revista Pesquisa Qualitativa, v. 7, n. 14, p. 169, 2019.

CRUESS RL et al Miller’s Pyramid to include professional identity formation. Acad Med. 91(2):180-5, 2016.

GATEWOOD E, DE GAGNE JC. The one-minute preceptor model: A systematic review. J Am Assoc Nurse Pract. Jan;31(1):46-57, 2019.

FRANSEN, A. F. et al. Multi-professional simulation-based team training in obstetric emergencies for improving patient outcomes and trainees’ performance. Cochrane Database of Systematic Reviews, v. 2020, n. 12, 2020.

HUSTAD, J. et al. Nursing students’ transfer of learning outcomes from simulation-based training to clinical practice: A focus-group study. BMC Nursing, v. 18, n. 1, 2019.

KHAN, R. et al. Virtual reality simulation training for health professions trainees in gastrointestinal endoscopy. Cochrane Database of Systematic Reviews, v. 2018, n. 8, 2018.

NEHER JO, STEVENS NG. The One-Minute Preceptor: shaping the teaching conversation. Fam Med; 35:391-3, 2003.

OH, E. J. et al. Simulation-based training using a vessel phantom effectively improved first attempt success and dynamic needle-tip positioning ability for ultrasound-guided radial artery cannulation in real patients: An assessor-blinded randomized controlled study. PLoS ONE, v. 15, n. 6, 2020.

OKANO, H. et al. Outcomes of Simulation-Based Education for Vascular Access: A Systematic Review and Meta-Analysis. Cureus, 2021.

ONWUDIEGWU, U. Osce: Design, Development and Deployment. Journal of the West African College of Surgeons, v. 8, n. 1, p. 1–22, 2018.

RIBEIRO KRB, Prado ML. A prática educativa dos preceptores nas residências em saúde: um estudo de reflexão. Rev Gaúcha Enferm. 2013;34(4):161-5.

TOOSI, M. et al. Context, input, process, and product evaluation model in medical education: A systematic review. Journal of Education and Health Promotion, v. 10, n. 1, 2021.

YAMANE , MT et al. Simulação realística como ferramenta de ensino na saúde: uma revisão integrativa. Rev Espaço para a Saúde. Jul.;20(1):87-10.2019

ZIMMERMANN, P.; KADMON, M. Standardized examinees: Development of a new tool to evaluate factors influencing osce scores and to train examiners. GMS Journal for Medical Education, v. 37, n. 4, p. 1–24, 2020.

Publicado

2024-06-06

Cómo citar

DA SILVA MAIA, V., Serrão Júnior, N. F., da Silva Nobre Paiva, F. M., & Tamm Lannes Vieira, A. M. (2024). Exame clínico objetivo estruturado (OSCE) e one minute preceptor (OMP) em programa de residência multiprofissional em oncologia. Revista Brasileira De Educação E Saúde, 14(2), 331–336. Recuperado a partir de https://gvaa.com.br/revista/index.php/REBES/article/view/10236

Número

Sección

ARTÍCULOS

Artículos más leídos del mismo autor/a