Team-based learning as public health teaching methodology in undergraduate dentistry

Authors

  • Ana Yeda Mendes Gonçalves Universidade Federal do Pará
  • Gissele Portal Rocha Universidade Federal do Pará
  • Kelly Lene Lopes Calderaro Euclides Universidade Federal do Pará
  • Teresa Cristina Bordallo Farias Universidade Federal do Pará
  • Liliane Silva do Nascimento Universidade Federal do Pará

DOI:

https://doi.org/10.18378/rebes.v8i1.5452

Keywords:

Higher Education, Dentistry Education, Educational Evaluation

Abstract

The present study presents a study of the teaching method in dentistry in front of the introduction of an active methodology for the pedagogical practice in collective health in the course of dentistry. The proposal offered to discuss the unique characteristics of higher education in order to evaluate the use of team-based learning as a methodological teaching strategy. The evaluation methodology included two steps, being non-participant observation, where there is passive positioning of the researcher and field research. In the first one the theoretical reference was based with definition of orientations, principles and fundamentals of the technique; in the second moment, records in field diary and application of structured interview script based on a critical-dialectic approach. The sample was made up of 150 undergraduate dental students during the years 2014 to 2016. The results made it possible to understand that the use of the active methodology stimulates the protagonist participation of the student in the learning process with re-signification of the knowledge and possibility of immediate evaluation of knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Yeda Mendes Gonçalves, Universidade Federal do Pará

Cirugiã Dentista

Gissele Portal Rocha, Universidade Federal do Pará

Cirugiã Dentista

Kelly Lene Lopes Calderaro Euclides, Universidade Federal do Pará

Farmacêutica Bioquimica. Especialista em Metodologia da Educação em nivel Superior. Mestranda em Saúde Coletiva pela UFPA.

Teresa Cristina Bordallo Farias, Universidade Federal do Pará

Médica. Docente na UFPA.

Liliane Silva do Nascimento, Universidade Federal do Pará

Cirugiã Dentista. Doutora em Saúde coletiva. Docente na UFPA

References

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Parecer nº. 1.300. Diretrizes Curriculares Nacionais dos Cursos de Graduação em Farmácia e Odontologia. Brasília, DF, 06 nov. 2001. Seção 1, p. 25. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES1300.pdf>. Acesso em: 08 abr. 2016.

CARCERERI, D. L.; PADILHA, A. C. L.; BASTOS, R. C. Fatores relevantes para a mudança na formação em Odontologia motivados pelo Programa Nacional de Reorientação da Formação Profissional em Saúde (Pró-Saúde). Revista da ABENO, v. 14, p. 1, p. 94-106, 2014.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática da educativa. 49. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.

JOHNSON, C. Review of book Team-Based Learning for Health Professions Education: A Guide to Using Small Groups for Improving Learning by Michaelsen, L. K.; Parmelee, D.X.; McMahon, K. K.; Ruth E. Levine, R. E. editors Foreword by Diane M. Billings. Sterling [VA]: Stylus Publishing, LLC; 2007. The Journal of Chiropractic Education. v. 23, n. 1, p. 47-48, Spring, 2009. PMCID: PMC2670235.

LUDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas (Temas básicos de educação e ensino). São Paulo: EPU, 1986.

MARIN, M. J. S.; GOMES, G.; MARVULO, M. M. L.; PRIMO, E. M.; BARBOSA, P. M. K.; DRUZIAN, S. Pós-graduação multiprofissional em saúde: resultados de experiências utilizando metodologias ativas. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, v.14, n.33, p.331-44, abr./jun. 2010. http://dx.doi.org/10.1590/S1414-32832010000200008.

MICHAELSEN, L. K.; KNIGHT, A. B.; FINK, L. D. Team-Based Learning: A Transformative Use of Small Groups. 1. ed. Greenwood Publishing Group, 2002.

MINAYO, M. C. S. Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. 18. ed. Petrópolis: Vozes, 2001.

OLIVEIRA, D. A. (org.). Gestão democrática da educação. 8. ed. Petrópolis (RJ): Vozes, 1997.

PARMELEE, D. X.; LARRY, K..; MICHAELSEN, L. K.. Twelve tips for doing effective Team-Based Learning (TBL).Medical Teacher. v. 32, p. 118-122, 2010. Disponível em: <http://site.ufvjm.edu.br/fammuc/files/2016/05/TBL-3.pdf>.

PARO, V. H. Administração Escolar: introdução crítica. 11. ed. São Paulo: Cortez; 2002.

SIMON, E.; JEZINE, E.; VASCONCELOS, E. M.; RIBEIRO, K. S. Q. S. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem e educação popular: encontros e desencontros no contexto da formação dos profissionais de saúde.Interface (Botucatu), v. 18, n. 2, p. 1355-1364, 2014.

SISK, R. J. Team-Basead Learning: Systematic Research Review. Journal of Nursing Education, v. 50, n. 12, p. 665-9, 2011.

THOMPSON, B. M.; SCHNEIDER, V. F.; HAIDET, P.; LEVINE, R. E.; MCMAHON, K. K.; PERKOWSKI, L. C.; RICHARDS, B. F. Team-based learning at ten medical schools: two years later. Medical Education, v. 41, p. 250-257, 2007. http://dx.doi.org/10.1111/j.1365-2929.2006.02684.x.

VALENÇA, A. M. G. A educação em saúde na formação do cirurgião – dentista: da necessidade à prática participativa. 1. ed. Niterói: EdUFF. 1998.

Published

2018-01-01

How to Cite

Gonçalves, A. Y. M., Rocha, G. P., Euclides, K. L. L. C., Farias, T. C. B., & Nascimento, L. S. do. (2018). Team-based learning as public health teaching methodology in undergraduate dentistry. Revista Brasileira De Educação E Saúde, 8(1), 01–06. https://doi.org/10.18378/rebes.v8i1.5452

Issue

Section

ARTICLES

Most read articles by the same author(s)