Digital platforms in the COVID-19 pandemic as an implement of teaching and production of teaching material

Authors

Keywords:

COVID-19, Materiais de ensino, Filme e vídeo educativo, Teaching materials, Instructional film and video

Abstract

The COVID-19 pandemic has become a Public Health Emergency of International Importance, that created significant consequences in the basic, technic, technological and superior education. In view of this scenario, some adaptations have been needed in the teaching-learning method, so that the students would not be harmed in this moment of presential activities restriction. Thereby, the Technical School in Health (ESTES) of Federal University of Uberlandia (UFU), besides using various methodologies and online platforms to teach the classes, has published a notice in partnership with the Dentistry School of UFU (FOUFU) of a monitoring and pedagogical aid to the Anatomy, Sculpture and Occlusion discipline of the Technical Course in Dental Prosthesis (CTPD). The fellowship students of the project had used various digital platforms for the confection of teaching materials in order to help the CTPD/ESTES/UFU students. These materials produced by the project fellowships were passed along to the CTPD students, being available for download and future studies, contributing for their upbringing. Thus, the using of digital platforms during the remote teaching period has contributed for an improve in the teacher-student integration and to enhance the teaching-learning methods.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRADE, L. G. N.; BEZERRA, I. Q.; PERALTA, S. L. A importância da monitoria de oclusão e escultura dental no aprendizado teórico-prático dos alunos de graduação em odontologia. Anais Conexão FAMETRO 2018: Criatividade e inovação – XIV Semana Acadêmica (ISSN: 2357-8645), p.1-6.

ANJOS, A. M. Tecnologias da informação e da comunicação, aprendizado eletrônico e ambientes virtuais de aprendizagem. In: MACIEL, C. Ambientes virtuais de aprendizagem. Mato Grosso: Editora da Universidade Federal de Mato Grosso, 2012. cap.1, p.11-58.

CALDERARI, E.B.; VIANNA, F. R. P. M.; MENEGHETTI, F. K. Professores o tempo todo: um estudo sobre as condições materiais, físicas e psicológicas de docentes no ensino superior durante a pandemia do covid-19. Revista Eletrônica de Administração, v.28, n.2, p.487-524, 2022. DOI: 10.1590/1413-2311.356.112251

CASTIONI, R.; MELO, A. A. S.; NASCIMENTO, P.; RAMOS, D. L. Universidades federais na pandemia da COVID-19: acesso discente à internet e ensino remoto emergencial. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v.29, n141, p.399-479, 2021. DOI: 10.1590/S0104-40362021002903108

CASTRO, G. F. S.; ELIZEU, B. O.; AMADEI, S. U.; Desafios dos estudantes de odontologia frente à pandemia da covid-19. Revista Ciência Saúde, v.7, n.2, p.30-37, 2022.

CRUZ, J. H. A.; SILVA, R. L. B.; JUNIOR, F. P. A.; GUÊNES, G. M. T.; ALMEIDA, M. S. C.; MEDEIROS, L. A. D. M.; FIGUEIREDO, C. H. M. C. A importância da anatomia e escultura dental para prática de procedimentos clínicos odontológicos. Revista Saúde & Ciência Online, v.7, n.1, p.76-85, 2018. DOI: 10.35572/rsc.v7i1.82

CUNHA, T. C. K. O.; ERDMANN, A. L.; BALSANELLI, A. P.; CUNHA, C. L. F.; LOPES NETO, D.; XIMENES NETO, F. R. G.; SANTOS, J. L. G.; LOURENÇÃO, L. G. Ações e estratégias de escolas e departamentos de enfermagem de universidades federais frente à covid-19. Enfermagem em Foco, v.11, n.1, p.45-57, 2020. DOI: 10.21675/2357-707X.2020.v11.n1.ESP.4115

FERNANDES NETO, A. J.; NEVES, F. D. das; SIMAMOTO JUNIOR, P. C. Oclusão. 1. ed. São Paulo: Artes Médicas; 2013. 160p.

GUO, H.; ZHOU, Y.; LIU, Z.; TAN, J. The impacto of the COVID-19 epidemic on the utilization of emergency dental services. Journal of Dental Sciences, v.15, n.4, p.564-567, 2020. DOI: 10.1016/j.jds.2020.02.002

LIMA, J. M. M.; BETANCOURT, J. C.; CARBALLO, O. M. S.; SÁNCHEZ, O. R. S. Importancia del conocimiento de la anatomia dental para su aplicación em la pratica clinica. Anais do Morfovirtual, 2020 (V Congreso virtual de Ciencias Morfológicas e V Jornada Científica de la Cátedra Santiago Ramón y Cajal), p 1-12.

LIMEIRA, G. N.; BAISTA, M. E. P.; BEZERRA, J.S. Desafios da utilização das novas tecnologias no ensino superior frente à pandemia da COVID-19. Research, Society and Development, v.9, n.10, p.e2219108415, 2020. DOI: 10.33448/rsd-v9i10.8415

MACHADO, R. A.; BONAN, P. R. F.; PEREZ, D. E. C.; MARTELLI JÚNIOR, H. COVID-19 pandemic and the impacto n dental education: discussing current and future perspectives. Brazilian Oral Research, v.34, n.e.083, p.1-6, 2020. DOI:10.1590/1807-3107bor-2020. vol34.0083

MELO, C. M.; ALVES, D. C.; SOUZA, F. B.;; ZANI, H. P.; FONTOURA, H. S.; NISHI, M.; PRADO, R. S.; MARTIN, V. C.; SILVA, R. M.; COSTA, W. S. A percepção dos discentes do curso de fisioterapia frente ao ensino remoto durante a pandemia. Anais do 39° Seminário de Atualização de Práticas Docentes, v.2, n.2, 2022.

PEREIRA, I. M. S.; DIAS, E. A. M. G. S.; GERMANO, J. V. V.; MACÊDO, P. J. A. Relato de experiência como facilitadora do curso técnico em prótese dentária pelo Centro Formador de Recursos Humanos – CEFOR/RJ. Bazilian JOurnal of Health Review, v.3, n.4, p.11293-11303, 2020. DOI: 10.34119/bjhrv3n4-375.

PEREIRA, V. C.; SILVA, C. B. M.; MACIEL, C. Recursos e atividades para materiais autoinstrucionais em AVA. In: MACIEL, C. Ambientes virtuais de aprendizagem. Mato Grosso: Editora da Universidade Federal de Mato Grosso, 2012. cap. 3, p.91-120.

RONDINI, C. A.; PEDRO, K. M.; DUARTE, C. S. Pandemia da COVID-19 e o ensino remoto emergencial: mudanças na práxis docente. Revista Interfaces Científicas – Educação, v.10, n.1, p.41-57, 2020. DOI: 10.17564/2316-3828.2020v10n1p41-57

SOARES, L. V.; COLARES, M. L. I. S.; Educação e tecnologias em tempos de pandemia no Brasil. Debates em Educação, v.12, n.28, p.19-41, 2020. DOI: 10.28998/2175-6600.2020v12n28p19-41

SOUZA, L. L. A.; SANTOS, A. C. O.; TONUS, M. Educação e ambiente virtuais de aprendizagem: o uso do moodle em cursos de graduação e pós-graduação na Universidade Federal de UberlÂndia/UFU. Múltiplos Olhares, v.1, n.1, p.11-58, 2012.

Published

2023-04-26

How to Cite

Rodrigues, J. S., Warles Silva Pereira, Y., Resende Allig, G., Silva Peres, T., & Guilherme de Castro Silvério, M. (2023). Digital platforms in the COVID-19 pandemic as an implement of teaching and production of teaching material. Revista Brasileira De Educação E Saúde, 13(2), 93–97. Retrieved from https://gvaa.com.br/revista/index.php/REBES/article/view/9613

Issue

Section

ARTICLES