Academic trajectory and curriculum development in dentistry graduation: experience report

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18378/rebes.v14i3.10599

Keywords:

Dentistry Education, Education higher, Curriculum, Staff development

Abstract

The objective of this work is to report the experience of a graduate in Dentistry on the development of his scientific production activities during the five years of his graduation and the challenges and practices for his curricular construction, aiming at the entrance in Stricto sensu Postgraduate Programs. In this context, the present report discusses the development of extracurricular activities regarding scientific research projects, the participation in the academic monitoring program, the prominent place of university extension and the production of works in scientific events with the consequent publication of articles indexed in national and international journals and, finally, the culmination of their curricular preparation during graduation and passing a Master's entrance exam. The present study highlights the importance of recognizing and continuously discussing the training in Dentistry and the development of a scientific curriculum for its concluding students in a solid and satisfactory way to what is required by the main Stricto sensu selections since the first years of graduation, reinventing and exercising activities regarding the promotion of knowledge and science.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, W. C. DE et al. The importance of the English language for dental student. Revista da FACEMA, v. 4, n. 2, p. 1134–1136, 2018.

ALMEIDA, W. C. DE et al. Evaluation of physico-chemical properties, time of hardening and draining of an endodontic sealer added to mta in different proportions. Revista Brasileira de Odontologia, v. 76, p. 1, 2019.

ALMEIDA, W. C. DE et al. Melanotic Neuroectodermal Tumor of Infancy : the Use of Immunohistochemical Analysis Melanotički neuroektodermalni tumor dojenačke dobi : primjena imunohistokemijske analize. p. 176–182, 2022.

ALMEIDA, W. C. DE; FERRAZ, M. Â. A. L. CONTAINMENT OF BIOHAZARDS IN DENTISTRY DURING COVID-19 OUTBREAK. International Journal of Development Research, v. 10, n. 11, p. 41996–42000, 2020.

ALMEIDA, W. C. DE; FERRAZ, M. Â. A. L. Adaptação e produção acadêmica em tempos de distanciamento social. Revista da ABENO, v. 21, n. 1, p. 1524, 2021.

ALMEIDA, W. C. DE; PEREIRA SANTOS, D.; ARÊA LEÃO FERRAZ, M. Â. Metodologia Ativa Aplicada ao Ensino da Anatomia Humana - Body Painting. Revista Projeção Saúde e Vida, v. 1, n. 2, p. 52–61, 2020.

ANGAR, K. et al. Estrutura curricular dos cursos de graduação em Odontologia nos países constituintes do Mercosul. Revista da ABENO, v. 21, n. 1, p. 1199, 2021.

ASNAKE, M. A importância da publicação científica para o desenvolvimento da saúde pública. Ciência & Saúde Coletiva [online], v. 20, n. 7, p. 1972–1973, 2015.

BORGES, T. M. D. et al. Formação em Odontologia sob o olhar da integração Ensino, Serviço e Comunidade. Revista da ABENO, v. 22, n. 2, p. 1–12, 2022.

BRASIL MDE. Resolução CNE/CES n. 3, de 5 de fevereiro de 2018. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Odontologia. Diário Oficial da União, Brasília., v. 1, p. 1–5, 2021.

BRITO, L. S. et al. Microscopy in Endodontics : A Bibliometric Survey. Iran J Public Health, v. 51, n. 7, p. 1568–1575, 2022.

CARVALHO DE ALMEIDA, W.; ARÊA LEÃO FERRAZ, M. Â.; FALCÃO, C. A. M. DENS INVAGINATUS TIPO IIIA - REPORTE DE CASO CLÍNICO / QUIRÚRGICO. Acta Odontologica Venezola, v. 29, n. 2, p. 1–8, 2021.

CIRÍACO, K. T. et al. Ações de ensino, pesquisa e extensão e suas potencialidades à promoção de práticas para a educação das relações étnico-raciais. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 7, p. 43178–43200, 2020.

DF, F. et al. Evaluation of Apical Infiltration in Retrofillings of Root Canals with Portland Cement and MTA Added to AH Plus Cement. Austin Journal of Dentistry Open, v. 7, n. 1, p. 1–4, 2020.

DINIZ, E. G. M. et al. a Extensão Universitária Frente Ao Isolamento Social Imposto Pela Covid-19 / University Extension Front of the Social Isolation Imposed By Covid-19. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 9, p. 72999–73010, 2020.

ELIYAS, S.; HOLSGROVE, G.; GALLAGHER, J. E. Education and training in craft skills dentistry. British Dental Journal, v. 226, n. 10, p. 795–800, 2019.

FIELD, J. et al. Professional standards in dental education. British dental journal, v. 228, n. 11, p. 875–881, 2020.

GONÇALVES, M. F. et al. A importância da monitoria acadêmica no ensino superior. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 3, n. 1, p. e313757, 2020.

JUSTEN, M. et al. Trajetória de educação na pós-graduação e atuação profissional de egressos de Odontologia. Revista da ABENO, v. 21, n. 1, p. 1687, 2021.

LINHARES BANDEIRA DE MELO FERREIRA, G. M. et al. ATENÇÃO EM SAÚDE BUCAL EM PACIENTES PORTADORES DE SÍNDROME DE DOWN - RELATO DE EXPERIÊNCIA. Revista Extensio, v. 18, n. 39, p. 228–235, 2021.

MARTHA, F. et al. Oral health conditions of patients with special needs assisted by a specialized institution of Brazil. International Journal of Humanities and Social Science Invention, v. 7, n. 11, p. 13–17, 2018.

PIZZOLATTO, G.; DUTRA, M. J.; CORRALO, D. J. Extensão Universitária Na Formação Do Cirurgião-Dentista. Revista da ABENO, v. 21, n. 1, p. 974, 2021.

RODRIGUES GALVÃO, M. H. et al. Avaliação de um curso de Odontologia com base nas Diretrizes Curriculares Nacionais. Revista da ABENO, v. 22, n. 2, p. 1785, 2022.

SANTOS, A. S. et al. Formação em Odontologia para além dos muros da Universidade: relato de experiência do estágio na Estratégia Saúde da Família. Revista da ABENO, v. 22, n. 2, p. 1–11, 2022.

SANTOS, G. V. DOS et al. Desafios da monitoria acadêmica de Estomatologia frente à pandemia COVID-19. Revista da ABENO, v. 21, n. 1, p. 1221, 2021.

SEVERINO, A. J. Docência universitária: a pesquisa como princípio pedagógico. Revista @mbienteeducação, v. 2, n. 1, p. 120–128, 2018.

SILVA, M. F. DA; MENDOZA, C. C. G. A importância do ensino, pesquisa e extensão na formação do aluno do Ensino Superior. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, p. 119–133, 2020.

SILVA, M. R. F. et al. Reflexões sobre as ações extensionistas e de pesquisa no combate à COVID-19 na universidade do estado do Rio Grande do Norte. Brazilian Journal of Health Review, v. 3, n. 2, p. 3622–3646, 2020.

SILVA SENA, V. et al. Prevenção de cárie em crianças do Piauí: um relato de experiência. Extensio: Revista Eletrônica de Extensão, v. 15, n. 30, p. 140–146, 2018.

SOARES DE SOUZA NETA, M. DE L. et al. Queratocisto odontogêncio ou cisto dentígero ? Desafio no diagnóstico A 55-year-old male patient sought dental. Rev Faculd Odontol Lins, v. 31, n. 2, p. 73–79, 2021.

SOARES, M.; SEVERINO, A. J. A prática da pesquisa no ensino superior: conhecimento pertencente na formação humana. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), v. 23, n. 2, p. 372–390, 2018.

SOUSA, J. E. DE; ZOCRATTO, K. B. F.; MACIEL, L. K. B. O papel do ensino de graduação em Odontologia e o motivo da escolha da profissão: uma visão dos alunos concluintes. Revista da Faculdade de Odontologia - UPF, v. 18, n. 3, p. 277–283, 2014.

STHÉFANIE, P. et al. Bibliometric Study on Treatments for the Osteonecrosis of the Jaw Associated with Bisphosphonates. J Dents Dent Med, v. 3, n. 5, p. 1–5, 2020.

UFPI. Programa de Pós-Graduação em Odontologia. Resultado Final Seleção Mestrado PPGO-UFPI[Online]. Disponível em: https://sigaa.ufpi.br/sigaa/public/programa/noticias_desc.jsf?lc=pt_BR&id=370&noticia=419844860. Acesso em: 05/08/2022.

VEINA, J. et al. World Overview of Xerostomia Therapeutics: Clinical Trials Analysis. IOSR Journal of Dental and Medical Sciences (IOSR-JDMS) e-ISSN, v. 19, n. 1, p. 59–62, 2020.

VICTOR, M. et al. Cleaning of the Istmo Region With Ultrasound Activation in. Focus Oral Research, v. 1, n. 1, p. 64–72, 2018.

Published

2024-09-07

How to Cite

Almeida, W. C. de, & Arêa Leão Ferraz, M. Ângela. (2024). Academic trajectory and curriculum development in dentistry graduation: experience report. Revista Brasileira De Educação E Saúde, 14(3), 658–662. https://doi.org/10.18378/rebes.v14i3.10599

Issue

Section

ARTICLES