Acción educativa sobre tuberculosis para agentes comunitarios de salud

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18378/rebes.v14i4.10614

Abstract

Objective: To conduct an educational intervention on Tuberculosis for the Community Health Workers (ACS) of a Primary Health Care Unit. Method: This qualitative study is based on the assumptions of action research. An educational workshop on Tuberculosis was followed by a questionnaire and conversation circle. Results: The questionnaire results evidence that the ACS master the topic of transmission modes, signs and symptoms, latent infection, treatment and contacts. A discrepancy in prior knowledge was identified among the participants in the other topics, and the areas with the greatest difficulty in knowledge were regarding definition and etiology, transmission mode, main symptom, diagnosis, and directly observed treatment. The results after the educational workshop show a significant improvement concerning ACS knowledge. Final considerations: The activity developed achieved the desired effect and underscores that educational actions are effective and should be conducted periodically.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ledymara Cunha dos Santos, Escola de Saúde Pública do Ceará

Enfermeira. Pós-graduanda em Terapia Intensiva e Especialista em Saúde Mental Coletiva pela Escola de Saúde Pública (ESP/Ce). Residente em Saúde da Família e Comunidade pela Escola de Saúde Pública (ESP/Ce).

Roberta Duarte Maia Barakat, Universidade Estadual do Ceará

Mestrado em Saúde Coletiva (em andamento) pela Universidade Estadual do Ceará (2017), Graduação em Serviço Social pela Universidade Estadual do Ceará (2004), Especialização em Saúde da Família e Comunidade pela Universidade Estadual do Ceará (2009), Especialização em Educação na Saúde para Preceptores do SUS pelo Instituto Sírio - Libanês de Ensino - Libanês - IEP/HSL (2013), Especialização em Docência na Saúde pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2015) com experiência de atuação na Atenção Primária como Assistente Social da Estratégia de Saúde da Família - ESF e Núcleo Ampliado de Saúde da Família - NASF, atuou como preceptora do Programa de Educação pelo Trabalho para Saúde - PET-Saúde/Rede Cegonha pela Universidade de Fortaleza (2009 e 2013). Terapêuta Reikiana e Terapêuta do Resgate da Auto-estima (MISMEC/UFC). Docente do curso de Especialização em Saúde Pública do Instituto de Desenvolvimento, Educação e Cultura do Ceará - IDECC/Universidade Estadual Vale do Acaraú - UVA. Contribuiu como Professora visitante e Coordenadora de Projetos de Qualificação de Gestores do SUS no Ceará e Cursos Integrados de Gestão em Saúde, Tutora na modalidade de Educação à Distância  e presenciais dos Cursos de Aperfeiçoamento em Gestão do SUS da Escola de Saúde Pública do Ceará. Atuou na Secretaria da Saúde do Estado do Ceará (SESA), no Núcleo de Valorização, Negociação e Educação no Trabalho (NUVEN) da Coordenadoria de Gestão da Educação Permanente em Saúde (CGEPS) e colabora como teleconsultora do Telessaúde Brasil Redes/SESA.  Membro do grupo de pesquisa interdisciplinar com abordagem eco-bio-social das doenças transmitidas por vetores da Universidade Estadual do Ceará, com o suporte do TDR/OMS em colaboração com IDRC - Canadá, Fundación Santa Fé - Bogotá/Colombia, UADY/Mexico.

Published

2024-12-02

How to Cite

Cunha dos Santos, L., Barakat, R. D. M., da Silva, F. R., & de Araújo, T. B. (2024). Acción educativa sobre tuberculosis para agentes comunitarios de salud. Revista Brasileira De Educação E Saúde, 14(4), 545–551. https://doi.org/10.18378/rebes.v14i4.10614

Issue

Section

ARTICLES