Pedagogical contributions on biopiracy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18378/rebes.v14i3.10836

Keywords:

Biodiversity, Biopiracy, Textbooks, Environmental education

Abstract

Brazil has the greatest biodiversity in the world, with countless animal and plant species spread across our different biomes. This fact, combined with insufficient legislation and prevailing exploitative greed, makes our country a constant target for biopiracy. Textbooks are recognized tools in the teaching and learning process and help in the dissemination of Environmental Education. The present work aimed to evaluate the presence of the biopiracy theme in textbooks and electronic media, as well as to assist elementary and high school teachers in incorporating this theme into their daily school activities. This is a qualitative and exploratory research study, predominantly descriptive in nature. Various textbooks from municipal schools in the city of Ponta Grossa/PR, from the 6th to the st year of high school, were evaluated. The search for news was conducted on the “Google” search platform, with a publication date between 2010 and 2022. It was observed that the topic of biopiracy was very poorly represented in the textbooks and electronic media analyzed - a concerning finding, considering the importance of the subject and the need for environmental awareness from the early school years.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Ministério do Meio Ambiente (MMA). Biodiversidade. Disponível em: <https://www.gov.br/mma/pt-br/assuntos/biodiversidade>. Acesso em: 01.jul.22.

BRASIL. Ministério do Meio Ambiente (MMA). Convenção Sobre Diversidade Biológica. 2020. https://www.gov.br/mma/pt-br/assuntos/biodiversidade/convencao-sobre-diversidade-biologica. Acesso em: 08 dez 2022.

BRASIL; Ministério da Educação (MEC); Conselho Nacional de Educação (CNE). Base Nacional Comum Curricular. Educação é a Base. Disponível em: < Base Nacional Comum Curricular - Educação é a Base (mec.gov.br) >. Brasília: MEC. 2018. Acesso em: 10 dez. 2022.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União. Brasília: Presidência da República, 1996. Disponível em <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso em: 3 dez. de 2022.

BRASIL. Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Brasília,1999. Disponível em: < L9795 (planalto.gov.br) >. Acesso em: 10 dez. de 2022.

Organização das Nações Unidas (ONU). Convenção da Diversidade Biológica (CDB). Rio de Janeiro, 1992. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/1998/anexos/and2519-98.pdf. Acesso em: 07 dez 2022.

CESAD, Universidade Federal de Sergipe (UFS). Biomas e Ecossistema. Disponível em:https://cesad.ufs.br/ORBI/public/uploadCatalago/11173816022012Biogeografia_I_aula_6.pdf. Acesso em: 08.dez.2022.

FIGUEROA, R. G., Patrimônio Genético - Os Impactos Do Marco Legal Da Biodiversidade Brasileira E Suas Implicações Na Pesquisa, Na Sociedade E Na Economia. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal de Minas Gerais, 2021.

FIORILLO, Celso Antônio Pacheco e DIÁFERIA, Adriana. Biodiversidade, Patrimônio Genético e Biotecnologia no Direito Ambiental. 2ª ed. São Paulo: Editora Saraiva. 2017.

FREELAND-BRASIL; WWF-BRASIL. Recomendações Para O Fortalecimento Do Marco Regulatório E Institucional De Combate Ao Tráfico De Animais Silvestres. 2021. Disponível em: https://wwfbr.awsassets.panda.org/downloads/combate_ao_trafico_de_especies___final_1.pdf. Acesso em: 11 dez 2022.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4ª. ed. São Paulo: Atlas S/A, 2002.

GOMES, Rodrigo Carneiro. O Controle e a Repressão da Biopirataria no Brasil. Disponível em: <https://www.cjf.jus.br/caju/amb3.pdf>. Acesso em 01.jul.22.

GOMES; SAMPAIO. Biopirataria E Conhecimentos Tradicionais: As Faces Do Biocolonialismo E Sua Regulação. Veredas do Direito, Belo Horizonte, v.16, n.34, 2019.

GONÇALVES; TERRA; NASCIMENTO JR. Possibilidades de abordagens da Educação Ambiental no cinema: Um diálogo crítico a partir do filme “Rio”. Periódico Eletrônico Fórum Ambiental. v. 16, n. 1, 2020.

LARANGEIRA, et al. Biopirataria: informação e efetivo combate. Revista Juris FIB, v.2, 2011.

MEDEIROS, A.; MENDONÇA, M.; SOUSA, G.; OLIVEIRA, I. A Importância da educação ambiental na escola nas séries iniciais. Revista Faculdade Montes Belos, v. 4, n. 1, set. 2011.

MELO, J.D. Educação Ambiental Em Livros Didáticos: Análise De Uma Coleção De Livros De Química Do PNLD 2018-2020 para o Ensino Médio. Trabalho de Conclusão de Curso. Universidade Federal de Pernambuco, Caruaru, 2017.

MENEZES, G. D.; MIRANDA, M. A. O Lugar Da Educação Ambiental Na Nova Base Nacional Comum Curricular Para O Ensino Médio. Revista Educação Ambiental em Ação, n. 75, 2021.

RENCTAS. Rede Nacional de Combate ao Tráfico de Animais Silvestres. Disponível em: <https://renctas.org.br>. Acesso em: 11 dez 2022.

SACCARO, JR. A regulamentação de acesso a recursos genéticos e repartição de benefícios: disputas dentro e fora do Brasil. Ambient. Soc. n. 14, v.1, 2011.

SANTILLI, J. Biodiversidade e conhecimentos tradicionais associados: novos avanços e impasses na criação de regimes legais de proteção. Revista de Direito Ambiental, São Paulo, v. 8, no 29, p. 83-97, 2003.

SANTOS, A. C et al. Biopirataria: impacto socioambiental no Brasil. 17º Congresso Nacional do Meio Ambiente. ISSN on-line: nº 2317-9686. v. 12, n.1, 2020. Disponível em: <http://www.meioambientepocos.com.br/ANAIS%202020/192%20Biopirataria.pdf>. Acesso em 01.jul.22.

SELLTIZ, C.; JAHODA, M.; DEUTSCH, M. Métodos de Pesquisa nas Relações Sociais. São Paulo: EDUSP, 1974.

SILVA, E. LUCIA; MENEZES, E. M. Metodologia da pesquisa e elaboração de dissertação. 4 ed. Florianópolis: UFSC, 2005.

SILVA, RIBEIRO, FERREIRA. Biopirataria E Explorações Ocorridas No Brasil: Um Relato-Denúncia de Práticas Criminosas contra povos Indígenas. Revista REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, v. 9, n. 1, janeiro-abril, 2021.

SILVEIRA, F.L.; LOPES, R.M. Censo da vida marinha (CoML): OBIS - continuidade e expansão do serviço no Brasil que disponibiliza na internet registros de biodiversidade marinha. São Leopoldo: UNISINOS. 2008. Disponível em: http://www.unisinos.br/graduacao/files/resumo_aulainaugural.pdf. Acesso em: 08 dez. 2022.

VOLTANI, J.C.; NAVARRO, R.M.S. Panorama da educação ambiental nas escolas públicas. Monografias Ambientais, Cascavel, v. 6, n. 6, p.1322-1340, 2012.

Published

2024-09-27

How to Cite

Janz, F. de L., Janz, L. de L., Meister, M. S., & Silva, R. de C. da. (2024). Pedagogical contributions on biopiracy. Revista Brasileira De Educação E Saúde, 14(3), 736–744. https://doi.org/10.18378/rebes.v14i3.10836

Issue

Section

ARTICLES