Inclusão de alunos com transtornos de desenvolvimento no ensino médio

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18378/rebes.v14i3.10877

Abstract

This paper looks at the inclusion of students with developmental disorders in secondary education, highlighting the challenges they face in the school environment and the opportunities to promote their learning. Developmental disorders include conditions that affect cognitive, motor and behavioral growth, such as Developmental Coordination Disorder (DCD). The study aims to identify the main barriers to inclusion and propose pedagogical practices that favor educational equity. The methodology used was a literature review of recent studies on the subject. The results indicate the need for specific strategies for curriculum adaptation and ongoing support for students with these disorders. The conclusion is that the effective inclusion of these students in secondary education depends on understanding their individual needs and implementing educational policies that promote an accessible and inclusive school environment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Eliane de; GROBE, Luana Fernanda Martins Oliveira. A importância da Equipe Multidisciplinar na Inclusão do Autista: revisão sistemática. 2021.

AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (5th ed.). Washington, D.C.: American Psychiatric Publishing, 2013.

AVRAMIDIS, Elias; NORWICH, Brahm. Teachers’ attitudes towards integration/inclusion: A review of the literature. European Journal of Special Needs Education, v. 17, n. 2, p. 129-147, 2002.

BAKKEN, Jeffrey P. A framework for understanding teachers’ attitudes towards inclusive education. International Journal of Inclusive Education, v. 9, n. 1, p. 1-14, 2005.

BOOTH, Tony; AINSCOw, Mel. The Index for Inclusion: Developing Learning and Participation in Schools. Bristol: Centre for Studies on Inclusive Education, 2002.

COSTA, Natália Miotto; SANTOS, Paula Ribeiro dos; BELUCO, Adriana Cristina Rocha. A importância da equipe multiprofissional de crianças diagnosticadas com TEA. In: ALMEIDA, Flávio Aparecido de (org.). Autismo: avanços e desafios. Guarujá: Editora Científica Digital, p. 27-44, 2021.

COUTINHO, Mariza Xavier. Equipe Multiprofissional: A Importância do Assistente Social na Atuação Educacional. Humanidades e tecnologia (FINOM), v. 40, n. 1, p. 262-282, 2023.

LIMA, Mayanny da Silva et al. Transtorno do espectro autista e habilidades envolvidas no brincar: concepção de uma equipe multidisciplinar. Revista Eletrônica Acervo Saúde, v. 13, n. 7, p. e6989-e6989, 2021.

NUNES, Debora Regina de Paula; AZEVEDO, Mariana Queiroz Orrico; SCHMIDT, Carlo. Inclusão educacional de pessoas com Autismo no Brasil: uma revisão da literatura. Revista Educação Especial, v. 26, n. 47, p. 557-572, 2013.

EISENMAN, Laura T. et al. Inclusive Education: A Case Study of Effective School Practices. Journal of Special Education, v. 37, n. 2, p. 68-80, 2004.

FACION, José Raimundo. Transtornos do desenvolvimento e do comportamento. Editora Ibpex, 2005.

FERREIRA, Lúcio Fernandes; FREUDENHEIM, Andrea Michele; MAGALHÃES, Lívia de Castro. Efeitos da intervenção aquática em crianças com características de Transtorno do Desenvolvimento da Coordenação (TDC). 2013.

HORNBY, Garry. Inclusive Education for the 21st Century: Theory, Policy and Practice. New York: Routledge, 2014.

KRANOWITZ, Carol Stock. The Out-of-Sync Child: Recognizing and Coping with Sensory Processing Disorder. New York: Perigee Books, 2005.

LIPSKY, David K.; GARTNER, Alan. Inclusive Education: A Case Study Approach. Journal of Special Education, v. 30, n. 2, p. 168-179, 1996.

LOPES, Fabíola Almeida et al. Princípios das neurociências aplicados às estratégias pedagógicas para um aluno com diagnóstico de Transtorno do Espectro Autista. 2019.

SPIES, Márcia Franciele; DA SILVA GASPAROTTO, Guilheme; DE SOUSA E SILVA, Cielle Amanda. Características do Desenvolvimento Motor em Crianças com Transtorno do Espectro Autista: Uma Revisão Sistemática. Revista Educação Especial (Online), v. 36, 2023.

SIMÕES, Samantha Hanna Seabra Castilho; SOUSA, Talita Silva; FOLHA, Débora Ribeiro da Silva Campos. Tecnologia assistiva e inclusão escolar: Contribuições da terapia ocupacional para a formação de professores do atendimento educacional especializado (AEE) em Belém (PA). Linguagens, Educação e Sociedade, v. 1, n. 33, p. 170-193, 2015.

SOLIS, M. et al. The Effects of Explicit Strategy Instruction on Students with Learning Disabilities: A Meta-Analysis. Learning Disabilities Research & Practice, v. 27, n. 3, p. 146-161, 2012.

TONIOLO, Cintia et al. Caracterização do desempenho motor em escolares com transtorno de déficit de atenção com hiperatividade. 2009.

Published

2024-09-02

How to Cite

Milan , D., Soares , T. de S., Ventura , L. C. L., Lucena , J. B., Antunes , E. S. C. e F., Filho , L. N. S., Queiroga , M. M. de, & Sousa , F. E. V. de. (2024). Inclusão de alunos com transtornos de desenvolvimento no ensino médio. Revista Brasileira De Educação E Saúde, 14(3), 627–631. https://doi.org/10.18378/rebes.v14i3.10877

Issue

Section

ARTICLES

Most read articles by the same author(s)