Fundamentos básicos de educação para a sustentabilidade
DOI:
https://doi.org/10.18378/rebes.v14i4.11157Keywords:
Educação ambiental, Formação de Educadores, Políticas PúblicasAbstract
The inclusion of education for sustainability in academic training is a global trend, as a way of preparing to face environmental issues. This work addresses the Fundamentals of Education for Sustainability, highlighting the importance of this field in shaping individuals who are conscious and committed to sustainable development. The objective was to explore the conceptual evolution of Education for Sustainability, its main theories, methodologies, and challenges in implementation across various educational levels. The methodology employed was a literature review, analyzing key theoretical and practical contributions to the subject, as well as public policies that encourage the integration of sustainability into educational curricula. The findings indicate that despite progress, significant gaps remain, particularly in educator training and the assessment of the impact of Education for Sustainability. The conclusions suggest the need to strengthen public policies, encourage cross-sector partnerships, and promote a culture of sustainability that extends beyond educational institutions, engaging society as a whole.
Downloads
References
Angelo, Adilson De; Malaggi, Vitor. Reinventar Paulo Freire na formação docente: contribuições da extensão universitária como espaço de (re) construção de saberes. CONTRIBUCIONES A LAS CIENCIAS SOCIALES, v. 16, n.9, p. 16847- 16862, 2023.
Almeida, Cinara Rodrigues De; Frenedozo, Rita De Cássia. Levantamento sobre os grupos de pesquisas em educação ambiental no triênio 2019 a 2022. Caderno Pedagógico, v. 21, n. 4, p. e4010-e4010, 2024.
Barbosa Filho, Fábio Augusto Dias. O estado da arte da pesquisa em educação ambiental nas escolas do Brasil: um recorte de 2015 a 2020. 2022. In: Anais … CONEDU, VIII Campina Grande: Realize Editora, 2022. Disponível em: <https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/89257>. Acesso em: 05/11/2024.
Bueno, Fernando Protti. Educação Ambiental e Turismo: metodologias para a educação ambiental aplicada às atividades turístico-recreativas em ambientes naturais. Revista Turismo Estudos E Práticas-RTEP/UERN, v. 5, n. 2, p. 60-79, 2016.
Bueno, Maria Clara Evangelista Maia Rios, and Leandro Defácio. "GESTÃO DE OBRAS, REFORMAS E REPAROS." Prevenção e controle de infecções: Teoria e prática para gestão do serviço (2024).
Carvalho, Aluísio Vasconcelos De. Educação ambiental no desenvolvimento sustentável municipal. Revista Desafios, v. 2. n.1, p. 97-108, 2015.
Duarte, Ruth Gonçalves et al. Educação ambiental na convivência com o semiárido: ações desenvolvidas pela secretaria de educação do estado do Ceará. Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidade, v. 4, n.1, p. 17-30, 2015.
Fazenda, Ivani Ca, et al. O Papel da Universidade do Futuro e as Percepções de um Olhar Interdisciplinar. Journal on Innovation and Sustainability RISUS, v. 5, n.3, p. 33- 40. 2014.
Guerra, A. F., Jacobi, P., Sulaiman, S. N., & Nepomuceno, T. (2010). Mudanças climáticas, mudanças globais: desafios para a educação. REMEA-Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental.
Clemente, R. P. D. D. S. Matriciamento educacional para qualificação em oncologia de técnicos de enfermagem no Brasil: construção de um modelo. Trabalho de Conclusão de Curso (Pós-Graduação em Saúde Coletiva e Controle do Câncer) – Instituto Nacional de Câncer, Rio de Janeiro, 2024. 226f.
Leite, Glaudemir Santos, et al. Importância da educação ambiental nas escolas: considerações e desafios sobre as práticas educativas. Cuadernos de Educación y Desarrollo, v. 15, n. 10, p. 11036-11053, 2023.
Lopes, Uaçaí De Magalhães; Tenório, Robinson Moreira. Educação como fundamento da sustentabilidade. Edufba, 2011.
Madruga, L. D. S., Ribeiro, K. S. Q. S., Freitas, C. D. M., Pérez, I., & Pessoa, T. R. R. F. (2020). DISPOSITIVOS DE COLABORAÇÃO E EPS NA COMUNIDADE DE PRÁTICAS DO SUS. Copyright© 2020 by Associação Brasileira da Rede UNIDA, 20, 1005-1014.
Pasquini, Nilton Cesar. Estado da arte da educação ambiental. Revista Tecnológica da Fatec Americana, v. 4, n. 1, 2016, 14p.
Pascon, Daniela Miori; Peres; Ciqueto, Heloisa Helena . Aprendizagem baseada em rojetos: perspectivas pedagógicas para cursos superiores de saúde. Revista Internacional de Educação Superior, v. 11, n. 00, p. e025048, 2024. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8674623. Acesso em: 5 nov. 2024.
Petarnella, Leandro; Silveira, Amelia; Machado, Nelson Santos. Educação ambiental e ensino de sustentabilidade: reflexões no contexto da administração. Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidade, v. 6, n. 1, p. 1-13, 2017.
Reis, Fernando Alexander Furtado Dos. A dimensão da ética agroecológica e sua influência no ensino de ciência: uma aproximação entre a práxis agroecológica e os conceitos de princípio de responsabilidade em Hans Jonas e complexidade em Edgar Morin. REVISTA FOCO, v. 16, n. 12, p. e3954-e3954, 2023.
Borochovicius, Eli; Tortella, Jussara Cristina Barboza. Aprendizagem Baseada em Problemas: um método de ensino-aprendizagem e suas práticas educativas. Ensaio: avaliação e políticas públicas em educação, v. 22, n..83, p. 263-293, 2014.
Santos, Isabela Michelly Gomes, et al. Estratégias de educação para a sustentabilidade: uma abordagem pedagógica comparativa entre as principais estratégias adotadas em recife-pernambuco. Revista Gestão & Sustentabilidade Ambiental, v. 9, n. 4, p. 391- 404, 2020.
Silva, Alan De Angeles Guedes Da; Silva , Márcia Adelino Dias Da. Os desafios do Ensino de Ciências na era do Antropoceno: compreensões a partir do tema Meio Ambiente. Caderno Pedagógico, v. 21, n. 7, p. e5468-e5468, 2024.
Souto, Aledir Oliveira, et al. Plantando o futuro: viveiro de mudas como espaço de aprendizado sustentável na educação integral. Observatório de la economía latinoamericana, v. 22, n. 5, p e4722-e4722, 2024.
Souza, I. M. L., & Oliveira, R. D. (2024). O processo de alienação da comunicação na sociedade do consumo: um olhar sobre as consequências para o meio ambiente. ARACÊ, 6(3), 5872-5909.
Vicentim, A. P. (2024). Coleção história afro-brasileira e indígena: um estudo na escola estadual de Lagoa da Confusão (2021-2023). Dissertação apresentada ao Programa de Mestrado Profissional em História das Populações Amazônicas (PPGHISPAM), da Universidade Federal do Tocantins (UFT). 107p.
Viana, Suynara Raquel Dos Santos Et Al. Biodiversidade e educação ambiental: Ampliando conexões com mapas conceituais. Brazilian Journal of Development, v. 9, n. 11, p. 30457-30477, 2023.
Vianna, P. H. F., Góis, D. V., Duarte, F. A., de Jesus Conceição, C., Portela, I. M. C., dos Santos Oliveira, L., ... & Araújo, M. P. P. (2024). Políticas públicas para a integração da educação, tecnologia e sustentabilidade no ensino básico e superior. Revista Campo da História, 9(2), e317-e317.
Viega, Geise Loreto Laus, et al. O papel de uma universidade para o desenvolvimento sustentável. CONTRIBUCIONES A LAS CIENCIAS SOCIALES, 2023, 16.12: 32895-32906.
Watanabe, Carmem Ballão. Fundamentos teóricos e prática da educação ambiental. Curitiba: Instituto Federal do Paraná, 2011, 115 p. (Rede e-TEC Brasil).
Webber, Gustavo Humberto, et al. Relação entre saneamento básico, renda familiar e desempenho escolar em diferentes regiões de uma grande cidade: o que se pode constatar a luz dos objetivos do desenvolvimento sustentável–ODS?. Cuadernos de Educación y Desarrollo, v. 15, n.12, p. 17730-17748, 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Thiago Kauã Raimundo da Silva, Caciana Cavalcanti Costa, Aline Carla de Medeiros, Patricio Borges Maracaja
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Termo de cess