Undergraduate monograph health: Problems and strategies

Authors

  • Flavia Mazzoli-Rocha Centro Universitário Serra dos Órgãos
  • Andrea Serra Graniço Coordenadora do curso de Fisioterapia do UNIFESO
  • Alba Barros Souza Fernandes Centro Universitário Serra dos Órgãos

DOI:

https://doi.org/10.18378/rebes.v7i2.4367

Keywords:

Monograph, Education in health, Plagiarism.

Abstract

The objective was to describe difficulties experienced by teachers and researchers before the elaboration of the undergraduate conclusion work in the great area of Health. The strategies to help the university student to write their Course Completion Work with technical quality, were scored in order to help students and counselors, such as: facilitating the writing of the completion work course, from the provision of Portuguese subject to Methodological Guidelines; and information about plagiarism and its detection mechanisms. The availability of these strategies can be the differential in the elaboration of a completion work course of better quality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Flavia Mazzoli-Rocha, Centro Universitário Serra dos Órgãos

Mestre e Doutora pela UFRJ, Professora Titular em Fisioterapia pelo UNIFESO

Andrea Serra Graniço, Coordenadora do curso de Fisioterapia do UNIFESO

Coordenadora do Curso de Fisioterapia do UNIFESO

Alba Barros Souza Fernandes, Centro Universitário Serra dos Órgãos

Doutora pela UFRJ, Coordenadora da Clínica-Escola de Fisioterapia do UNIFESO

References

BADEA-VOICULESCU, O. Attitude of Romanian medicine students towards plagiarism. Rom J Morphol Embryol, v.54, n.3, p.907-908, 2013.

BEUREN, I. M.; LONGARAY, A. A.; RAUPP, F. M.; SOUSA, M. A. B.; COLAUTO, R. D.; PORTON, R. A. B. Como elaborar trabalhos monográficos em Contabilidade - Teoria e Prática. São Paulo: Editora Atlas S.A., 2003.

BILIC-ZULLE, L.; AZMAN, J.; FRKOVIC, V.; PETROVECKI, M. Is there an effective approach to deterring students from plagiarizing? Sci Eng Ethics, v.14, p.139-147, 2008.

BILIC-ZULLE, L.; FRKOVIC, V.; TURK, T.; AZMAN, J.; PETROVECKI, M. Prevalence of plagiarism among medical students. Croat Med J, v.46, n.1, p.126-131, 2005.

BRASIL. Decreto-Lei nº 2.848 de 7 de dezembro de 1940. Código penal.

BRASIL. Lei Federal nº 9.610 de 19 de fevereiro de 1998. Altera, atualiza e consolida a legislação sobre direitos autorais e dá outras providências. Revogada pela Lei Federal nº 12.853 de 14 de agosto de 2013.

BRASIL. Ministério da Educação e Conselho Nacional de Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Nacional. 2013. Acessado em abril de 2016: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=13677-diretrizes-educacao-basica-2013-pdf&Itemid=30192.

BRASIL. Resolução CNE/CES 4 - Conselho Nacional de Educação / Câmara de Educação Superior, de 19 de Fevereiro de 2002. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Fisioterapia.

CALS, J. L.; KOTZ, D. Effective writing and publishing scientific papers, part VI: discussion. J Clin Epidemiol, v.66, n.10, p.1064, 2013c.

CALS, J. W.; KOTZ, D. Effective writing and publishing scientific papers, part III: introduction. J Clin Epidemiol, v.66, n.7, p.702, 2013a.

CALS, J. W.; KOTZ, D. Effective writing and publishing scientific papers, part VIII: references. J Clin Epidemiol, v.66, n.11, p.1198, 2013b.

CARTER, M.; FERZLI, M.; WIEBE, E. N. Writing to learn by learning to write in the disciplines. Journal of Business and Technical Communication, v.21, n.3, p.278-302, 2007.

CARVALHO, M. S.; TRAVASSOS, C.; COELI, C.M. Contra a cultura do corta & cola. Cad. Saúde Pública, v.30, n.5, p.905-907, 2014.

CHUR-HANSEN, A. Medical students' essay-writing skills: criteria-based self and tutor-evaluation and the role of language background. Med Educ, v.34, p.194-198, 2000.

CHUR-HANSEN, A.; VERNON-ROBERTS, J. The evaluation of undergraduate students' written English language skills. Med Educ, v.34, p.642-647, 2000.

COLE, A. F. Plagiarism in graduate medical education. Fam Med, v.39, n.6, p.436-438, 2007.

DE VOSS, D.; ROSATI, A.C. "It wasn't me, was it?" Plagiarism and the web. Computers and Composition, v.19, p.191-203, 2002.

GHAJARZADEH, M.; HASSANPOUR, K.; FERESHTEHNEJAD, S. M.; JAMALI, A.; NEDJAT, S.; ARAMESH, K. Attitude towards plagiarism among Iranian medical students. J Med Ethics, v.39, n.4, p.249, 2013.

GHAJARZADEH, M.; NOROUZI-JAVIDAN, A.; HASSANPOUR, K.; ARAMESH, K.; EMAMI-RAZAVI, S. H. Attitude toward plagiarism among Iranian medical faculty members. Acta Med Iran, v.50, n.11, p.778-781, 2012.

HARRIS, R. A. The plagiarism handbook. Los Angeles: Pyrczak Publishing, 2001.

HRABAK, M.; VUJAKLIJA, A.; VODOPIVEC, I.; HREN, D.; MARUSIC, M.; MARUSIC, A. Academic misconduct among medical students in a post-communist country. Med Educ, v.38, p.276-285, 2004.

INAF - Indicador de Alfabetismo Funcional. Ação Educativa, Instituto Paulo Montenegro e IBOPE Inteligência, 2011.

KIM, K. J.; HWANG, J. Y.; LEE, D. W.; SHIM, M. S. Medical student plagiarism in problem-based learning courses. Letter to the editor. Med Educ Online, v.21, p.30537 eCollection, 2016.

KOTZ, D.; CALS, J. W. Effective writing and publishing scientific papers, part IV: methods. J Clin Epidemiol, v.66, n.8, p.817, 2013.

MARTIN, B. Plagiarism by university students: the problem and some proposals. 1992. Acessado em abril de 2016: http://www.uow.edu.au/arts/sts/bmartin/pubs/92tert.html.

MAVRINAC, M.; BRUMINI, G.; BILIĆ-ZULLE, L.; PETROVECKI, M. Construction and validation of attitudes toward plagiarism questionnaire. Croat Med J, v.60, n.4, p.269-273, 2010.

MOSKOVITZ, C.; KELLOGG, D. Inquiry-based writing in the laboratory course. Science, v.332, p.919-920, 2011.

ORLANDI, E.; GUIMARÃES, E. Texto, leitura e redação. Vol III. São Paulo. Secretaria da Educação. Coordenadoria de Estudos e Normas Pedagógicas, 1985.

PEZZIN, M. Z. Metodologia estatística computacional de detecção automatizada do plágio autoral - Uma proposta de interpretação dos resultados do programa Farejador de Plágio. Acessado em agosto de 2015: http://www.plagiarismcombat.com/metodologia_do_farejador.pdf.

RATHORE, F. A.; WAQAS, A.; ZIA, A. M.; MAVRINAC, M.; FAROOQ F. Exploring the attitudes of medical faculty members and students in Pakistan towards plagiarism: a cross sectional survey. PeerJ, v.18, n.3, p.e1031, 2015.

REYNOLDS, J. A.; THAISS, C.; KATKIN, W.; THOMPSON-JR, R. J. Writing-to-learn in undergraduate science education: a community-based, conceptually driven approach. CBE Life Sci Educ, v.11, p.17-25, 2012.

REYNOLDS, J. A.; THOMPSON-JR, R. J. Want to improve undergraduate thesiswriting? Engage students and their faculty readers in scientific peer review. CBE Life Sci Educ, v.10, n.2, p.209-215, 2011.

ROCHA, V. M.; CALDAS, M. A. J.; ARAÚJO, F. R. O.; RAGASSON, C. A. P.; SANTOS, M. L. M.; BATISTON, A. P. As diretrizes curriculares e as mudanças na formação de profissionais fisioterapeutas (ABENFISIO). Fisioterapia Brasil, p.11-15, 2010.

SENGUPTA, S.; SHUKLA, D.; RAMULU, P.; NATARAJAN, S.; BISWAS, J. Publish or perish: The art of scientific writing. Indian J Ophthalmol, v.62, n.11, p.1089-1093, 2014.

SHIRAZI, B.; JAFAREY, A. M.; MOAZAM, F. Plagiarism and the medical fraternity: a study of knowledge and attitudes. J Pak Med Assoc, v.60, n.4, p.269-273, 2010.

STANLICK, N. An open letter to faculty: some thoughts on plagiarism from “colonel cheatbuster”. Faculty Focus. 2008; 7(4). Acessado em abril de 2016: <http://www.fctl.ucf.edu/Publications/FacultyFocus/content/2008/october.pdf>.

WEEK, A. D. Google could be the way forward. BMJ.;. Comment on: Role of systematic reviews in detecting plagiarism: case of Asim Kurjak. 333: 706. 2006.

Published

2017-04-01

How to Cite

Mazzoli-Rocha, F., Graniço, A. S., & Fernandes, A. B. S. (2017). Undergraduate monograph health: Problems and strategies. Revista Brasileira De Educação E Saúde, 7(2), 77–83. https://doi.org/10.18378/rebes.v7i2.4367

Issue

Section

Reviewers