Spanenglish Phoenix: Use of a foreign language educational project as a motivational strategy for the learning
DOI:
https://doi.org/10.18378/rebes.v7i4.5003Keywords:
Learning, Foreign language teaching, Project PedagogyAbstract
The objective was to report the experience about the implementation of an educational project focused on the motivation to learn in a foreign language developed with adolescents between the ages of 14 and 17 enrolled in the integrated high school in a public school in the state of Ceará . It was based on the pedagogy of projects and made it possible to reaffirm that the student's cognitive development occurs through social interaction, that is, his interaction with other individuals and the environment where he is inserted, as well as the importance of motivation in this process. Thus, it was possible to reflect on the potentialities and possible changes to face the challenges in the teaching of foreign languages and that from the socio-interaction it was verified the progress of the students, opening a counterpoint of the dynamics of the individual works to follow the work in corroborating to the change of look regarding the learning of foreign languages.Downloads
References
BRASIL. Parecer 16/99 – Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Profissional de Nível Técnico. Brasilia, 05/10/1999. Disponível em: <http://www.educacao.pr.gov.br/arquivos/File/pareceres/parecer161999.pdf>. Acesso em: 08 jan 2018.
CANATO, J. B. C.; ROZENFELD, C. C. F. A motivação de alunos de alemão e prática de multiletramentos em um CEL. Pandaemonium., v. 20, n.30, p. 86-111, 2017.
DELORS, J. Educação: um tesouro a descobrir. Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre educação para o século XXI. 6a ed. São Paulo: Editora Cortez; 2001.
FERNANDES, E. David Ausubel e a aprendizagem significativa. Nova Escola, n. 248, 2011. Disponível em: <http://novaescola.org.br/formacao/david-ausubel aprendizagem-significativa-662262.shtml>. Acesso em 09 jan 2018.
KRASHEN, S. D. The Input Hypothesis: issues and implications. 4.ed. New York: Longman, 1985.
LOPES, A. F.; SANTOS, É. M. B. R.; FERREIRA, P. J. S.; BRITO, P. V. G. O desafio do uso das TIC na educação infantil. Revista Pandora Brasil., v. 1 n. 34, p. 170-184, 2011.
PEDRO, J. S.; SOUSA, D. A. Um Vínculo Afetivo-Cultural com a Língua Inglesa – o grande desafio. SIGNUM: Estud. Ling., Londrina., V. 1 n. 17, p. 298-321, 2014. Disponível em: <http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/viewFile/17547/14779>. Acesso em: 08 jan 2018.
ROCHA, C. H. O ensino de línguas para crianças: refletindo sobre princípios e práticas. In: ROCHA, C.H.; BASSO, E. A. (Org.) Ensinar e aprender língua estrangeira nas diferentes idades: reflexões para professores formadores. São Carlos: Claraluz; 2008.
ROZENO, E. F.; SIQUEIRA, K. M. A teoria sócio-interacionista de Vygotsky como subsídio para a aprendizagem comunicativa da língua inglesa. Revista Eletrônica da Faculdade Sente de Setembro, v.5, n.5, 2011.
SANTOS, E. S. S. O ensino da língua inglesa no Brasil. Babel: Revista Eletrônica de Línguas e Literaturas Estrangeiras., v. 1, n.01, p. 39-46, 2011.
SILVA, W. R. Construção da Interdisciplinaridade no Espaço Complexo de Ensino e Pesquisa. Cadernos de Pesquisa., v. 41, n. 143, p.582-605, 2011.
SOUSA, L. O. A Inclusão Escolar no Contexto da Educação Infantil. Revista Aprender., v 1, n. 6, 2012..
TEIXEIRA, C. S.; RIBEIRO, M. D. A. Ensino de Língua Estrangeira: concepções de língua, cultura e identidade no contexto ensino/aprendizagem. Revista Linha d’Água, n. 25 v. 1, p. 183-201, 2012.
THIESEN, J. S. A interdisciplinaridade como um movimento articulador no processo ensino-aprendizagem. Revista Brasileira de Educação. v. 13, n. 39, p. 545-598, 2008.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Termo de cess