Educational and educational approach back to collaboration to the combat of Aedes aegypti

Authors

  • Priscylla Costa Dantas Universidade Federal de Alagoas
  • Leonara Evangelista de Figueiroa Universidade Federal de Alagoas
  • Francineide Bezerra Gonçalves Universidade Federal de Sergipe
  • Romário Guimarães Verçosa de Araújo Universidade Federal de Alagoas
  • Anderson Rodrigues Sabino Universidade Federal de Alagoas

DOI:

https://doi.org/10.18378/rebes.v8i4.6108

Keywords:

Environmental education, Prevention, Public health, Mosquito.

Abstract

Human activities have been able to significantly change nature in a fast and comprehensive way. Environmental Education emerges as a learning process, through which the individual constructs, collectively, their knowledge and purposes that should be prioritized, to raise awareness among the population, regarding the change of daily habits. It was emphasized, in this work, the need for an educational methodology that favors behavioral changes, considering the conservation of insect biodiversity in detriment to that caused by the mosquito Aedes aegipyti, which because of the risks offered to man raised the insects to a negative and harmful animal level. In view of this, the objective of this work was to awaken in students the importance of insects and demonstrate that measures to combat A. aegypti mosquito contribute to the health and well-being of people. The methodology was divided in three stages: initial evaluation of the students, lecture and practical class. The evaluation of learning was carried out by means of a semistructured questionnaire. The results showed that students initially confused insects with other animals such as spiders, scorpions, snakes, among others, and most attributed harmful and disgusting character to them. After the intervention it was possible to observe significant changes in the behavior and way of thinking of the students. When asked about A. aegypti, 100% of the students answered that "not leaving accumulated standing water" would be the best way to combat the mosquito. Therefore, once the intervention has been carried out, positive and encouraging results can be observed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Priscylla Costa Dantas, Universidade Federal de Alagoas

Priscylla Costa DantasEngenheira Florestal - UFS - SEDoutora em Entomologia - UFLA - MG

Leonara Evangelista de Figueiroa, Universidade Federal de Alagoas

Bióloga Licenciada-IFAL

Especialista em Docência-CESMAC

Mestranda em Proteção de Plantas-UFAL

Francineide Bezerra Gonçalves, Universidade Federal de Sergipe

Engenheira Florestal-UFS

Mestre em ecologia e conservação-ufs

Romário Guimarães Verçosa de Araújo, Universidade Federal de Alagoas

ENGENHEIRO AGRÔNOMO-UFAL

Anderson Rodrigues Sabino, Universidade Federal de Alagoas

ENGENHEIRO AGRÔNOMO-UFAL

MESTRE EM PROTEÇÃO DE PLANTAS-UFAL

DOUTORANDO EM PRODUÇÃO VEGETAL-UFAL

References

ANDRADE, C. S. F.; BRASSOLATTI, R. C.; SANTOS, L. U. Educação para o manejo integrado dos vetores da dengue. Manual UNICAMP. Campinas, 36pp, 1997.

ANDRADE, R. C.; MATEUS, M. A. F.; PROENÇA, I. C. L. A importância dos insetos no meio ambiente: um estudo de caso junto a Escola Logosófica do Município de Lavras, Minas Gerais. 2010. Disponível em: Disponível em: Acesso em: 12 ago 2016.

BRASSOLATTI, R. C.; ANDRADE, C. F. S. Avaliação de uma intervenção educativa na prevenção da dengue. Ciência e saúde coletiva, v. 7, n. 2, p. 243-251, 2002.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental. Brasília: MEC/SEF, 436 p. 1998. Disponível em <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/ttransversais.pdf> Acesso em 05 ago 2016.

BRASIL. Portal Brasil. Com campanha na TV, governo intensifica mobilização contra o Aedes aegypti. Disponível em <http://www.brasil.gov.br/saude/2016/01/com-campanha-na-tv-governo-intensifica-mobilizacao-contra-o-aedes-aegypti> Acesso em 20 ago 2016.

BROWN, C. H. Folk zoological life-forms: their universality and growth. American Anthropologist, v. 81, n.4, p.791-812, 1979.

CAJAIBA, R. L.; SILVA, W. B. Percepção dos alunos do ensino fundamental sobre os insetos antes e após aulas práticas: um caso de estudo no município de Uruará-Pará, Brasil. Revista Lugares de Educação [RLE], v. 5, n. 11, p. 118-132, 2015.

CAMPIANI, M. C. Os temas transversais na educação. São Paulo: Códex, 2001.

CARVALHO, J. C. Q.; COUTO, S. G.; BOSSOLAN, N. R. S. Algumas concepções de alunos do ensino médio a respeito de proteínas. Ciências e Educação, v. 18, n. 4, p. 897-912, 2012.

CAZOLA, L. H. O.; PONTES, E. R. J. C.; TAMAKI, E. M. O Controle da dengue em duas áreas urbanas do Brasil Central: percepção dos moradores. Saúde e Sociedade, v. 20, n. 3, p. 786-796, 2011.

COSTA-NETO, E. M.; CARVALHO, P. D. Percepção dos insetos pelos graduandos da Universidade Estadual de Feira de Santana, Bahia, Brasil. Acta Scientiarum, 22, 2, 423-428, 2000.

COSTA-NETO, E. M. Manual de Etnoentomologia. Volume 100. Editora Zaragoza, Sociedad Entomológica Aragonesa, Zaragoza, Espafia, 2002.

COSTA-NETO, E. M.; PACHECO, J. M. A construção do domínio etnozoológico “inseto” pelos moradores do povoado de Pedra Branca, Santa Terezinha, Estado da Bahia. Acta Scientiarum. Biological Sciences, v. 26, n. 1, p. 81-90, 2004.

COSTA-NETO, E. M. Bird-spiders (Arachnida, Mygalomorphae) as perceived by the inhabitants of the village of Pedra Branca, Bahia State, Brazil. Journal of Ethnobiology and Ethnomedicine, n. 2, p. 1-19, 2006.

DESENHOSWIKI, Desenhos Para Pintar Joaninhas. Disponível em < https://www.desenhoswiki.com/galerias/desenhos-para-pintar-de-joaninhas> Acesso em 12 dez. 2018.

DONALISIO, M. R.; ALVES, M. J. C. P.; VISOCKAS, A. Inquérito sobre conhecimentos e atitudes da população sobre a transmissão do dengue – região de Campinas São Paulo, Brasil – 1998. Revista da Sociedade Brasileira de Medicina Tropical, v. 34, n. 2, p. 197–201, 2001.

LAGE V. C. P.; WENDEL M.; SILVA F. de S. A importância dos livros didáticos para o ensino dos insetos. Revista Práxis, ano IV, nº 7, jan, 2012.

LAURENT, E. Definition and cultural representation of the category mushi in Japanese culture. Society and Animals, v. 3, n.1, 1995.

LOPES, I. F. Temas geradores: mudanças ambientais globais. In: Processo Formador em Educação Ambiental a Distância – Módulo 3. Mudanças ambientais globais. Brasília: Ministério da educação, secretaria de educação continuada, alfabetização e diversidade, 2009.

MACÊDO, M. V.; MONTEIRO, R. F.; FLINTE, V.; GRENHA, V.; GRUZMAN, E.; NESSIMIAN, J. L. e MASUDA, H. Insetos na Educação Básica. Volume único. Rio de Janeiro: Fundação CECIERJ, 2009.

MATEUS, M. A. F.; ANDRADE, R. C.; PROENÇA, I. C. L.; SOUZA, B. Processos de educação ambiental: estudos da importância dos insetos junto ao núcleo comunitário mãos em arte - COMBEM, em Lavras, Minas Gerais. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 26, p. 1517-1256, 2011.

MATOS, C. H. C.; OLIVEIRA, C. R. F.; SANTOS, M. P. F.; FERRAZ, C. S. Utilização de modelos didáticos no ensino de entomologia. Revista de Biologia e Ciências da Terra, n. 9, p. 19-23, 2009.

MEDEIROS, J. S. Percepção acerca dos insetos por alunos de áreas urbanas e rurais em Tubarão – SC, 58f. Trabalho de Conclusão de Curso. Florianópolis, SC, 2013.

MODRO, A. F. H.; COSTA, M. S.; MAIA, E.; ABURAYA, F. H. Percepção entomológica por docentes e discentes do município de Santa Cruz do Xingu, MT, Brasil. Biotemas, v. 22, n. 2, p. 153-159, 2009.

OLIVEIRA, A. F. A escola no combate ao Aedes aegypti: uma ação ecopedagógica e interdisciplinar. Fundação CECIERJ, 2016. Disponível em <https://canalcederj.cecierj.edu.br/recurso/16707>

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Superintendência de Educação. Os desafios da escola pública paranaense na perspectiva do professor PDE, 2014. Curitiba: SEED/PR., 2016. v.1. (Cadernos PDE)

PROGRAMA NACIONAL DE CONTROLE DA DENGUE – PNCD. Ministério da saúde. Fundação Nacional de Saúde, Brasília, 2002.

POSEY, D. A. O conhecimento entomológico Kayapó: etnometodologia e sistema cultural. Anuário Antropológico, n.81, p.109-121, 1983.

SANTOS, D. C. de J.; SOUTO, L de. S. Coleção entomológica como ferramenta facilitadora para a aprendizagem de Ciências no ensino fundamental. Scientia Plena. v. 7, n. 5, p. 1-8, 2011.

SILVA, F. W. O.; PEIXOTO, M. A. N. Os laboratórios de ciências nas escolas estaduais de nível médio de Belo Horizonte. Educação & Tecnologia, v. 8, n. 1, p.27-33, 2003.

SILVA, T. F. P.; COSTA-NETO, E. M. Percepção de insetos por moradores da comunidade de Olhos d'Água, município de Cabaceiras do Paraguaçu, Bahia, Brasil. Boletim da Sociedade Entomológica Aragoneza, n. 35, p. 261-268, 2004.

TRINDADE, O. S. N.; SILVA-JUNIOR, J. C.; TEIXEIRA, P. M. M. Um estudo das representações sociais de estudantes do ensino médio sobre os insetos. Revista Ensaio, v. 14, n. 3, p. 37-50, 2012.

ULYSSÉA, M. A.; HANAZAKI, N.; LOPES, B. C. Percepção e uso dos insetos pelos moradores da comunidade do Ribeirão da Ilha, Santa Catarina, Brasil. Biotemas, v. 23, n. 3, p. 91-202, 2010.

WOLFF, V. R.; PULZ, C. E.; SILVA, D. C.;PAES,C.; SILVA, C. P. S.; ZANOTELLI, J. C.; ANDRADE, F. O. Ciência na escola, os princípios da ecologia profunda através do estudo dos insetos e do meio ambiente. Pesquisa Agropecuária Gaúcha, v. 15, n. 1, p. 77-80, 2009.

ZEPEDA, V. Conhecimento e educação para combater o Aedes aegypti. FAPERJ, 2015. Disponível em <http://www.faperj.br/?id=3089.2.4> Acesso em 20 ago 2016.

Published

2018-10-01

How to Cite

Dantas, P. C., Figueiroa, L. E. de, Gonçalves, F. B., Araújo, R. G. V. de, & Sabino, A. R. (2018). Educational and educational approach back to collaboration to the combat of Aedes aegypti. Revista Brasileira De Educação E Saúde, 8(4), 16–24. https://doi.org/10.18378/rebes.v8i4.6108

Issue

Section

ARTICLES