Intervention by social educators in the fight against school bullying: methods and impacts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18378/rbfh.v13i3.10974

Abstract

This study addresses the complexity of combating school bullying and the need for effective strategies to tackle it. The main objective is to highlight the importance of the qualification of social educators and the implementation of structured programs to create a safe and welcoming school environment. The bibliographic methodology involved a review of current studies and practices on bullying, identifying the effectiveness of methods such as conflict mediation and psychological support, as well as the need to raise awareness and train all those involved. The results show that collaboration between educators, managers and families is crucial to the success of interventions against bullying. Programs such as A.V.E. have proven to be effective in reducing school violence and improving students' well-being. It was found that the lack of an empathetic environment and appropriate strategies can allow bullying to persist, highlighting the importance of an integrated and well-trained approach.

References

ALMEIDA, H. N. A recomposição dos laços sociais – uma mediação expressiva e instrumental na luta contra a exclusão social. In: CUNHA, Pedro (org.). (2004). Actas do colóquio de mediação. Uma forma de resolução alternativa de conflitos. Porto: Universidade Fernando Pessoa. 2004.

AVILÉS, J. M. M. Bullying: guia para educadores. Campinas: Mercado de Letras. 2013.

CABRAL, G. N. O impacto do cyberbullying no ambiente educativo: desafios e estratégias de intervenção na abordagem psicoeducativa. In: CABRAL, Gladys Nogueira; RAIMUNDO, Joselita Silva Brito. (Org.). Psicologia, Tecnologias e educação: Novas Perspectivas, v. II. Alegrete, RS: Editora TerriED. 2023, p. 66-83. Disponível em: https://03aaa5d3-1809-4d80-ba2c-5513b2bdae61.usrfiles.com/ugd/03aaa5_62a44e1f54c54ac38fbc8c8a20213a3d.pdf Acesso e: 04 set. 2024.

CHALITA, G. Pedagogia da amizade – Bullying: o sofrimento das vítimas e dos agressores. 5. ed. São Paulo: Gente, 2008.

FANTE, C.; PEDRA, J. A. Bullying Escolar: perguntas e respostas. Porto Alegre: Artmed, 2008.

FANTE, C. Fenômeno bullying: como prevenir a violência nas escolas e educar para a paz. São Paulo: Verus, 2005.

FERNANDES, G.; MATTAR YUNES, M. A.; TASCHETTO, L. R. BULLYING NO AMBIENTE ESCOLAR: O papel do professor e da escola como promotores de resiliência. Revista Sociais e Humanas, [S. l.], v. 30, n. 3, 2017. DOI: 10.5902/2317175827701. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/sociaisehumanas/article/view/27701. Acesso em: 5 set. 2024.

FREIRE, A. N.; AIRES, J. S. A contribuição da psicologia escolar na prevenção e no enfrentamento do Bullying. Psicologia Escolar e Educacional, 16(1), 55-60. 2012.

GUARESCHI, A. P. SILVA, M. R. da. (Coord.) Bullyng Mais Sério do que se imagina. 2. ed. Porto Alegre: Mundo Jovem, EDIPUCRS, 2008.

HEKTNER, J. M.; SWENSON, C. A. Links from teacher beliefs to peer victimization and bystander intervention tests of mediating processes. E-Journal of Early Adolescence, Berlin, v. 32, n. 4, p. 516-536, Aug. 2012.

MENDES, C. S. Prevenção da violência escolar: avaliação de um programa de intervenção. Revista da Escola de Enfermagem da USP. 45 (3). Lisboa, Portugal 2011 Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0080-62342011000300005 Acesso em: 05 set. 2024.

MEOTTI. J. P.; PERÍCOLI, M. A postura do professor diante do bullying em sala de aula. Revista Panorâmica On-Line. Barra do Garças – MT, vol. 15, p. 66 - 84, dez. 2013. ISSN - 2238-921-0.

NETO, A. A. L. Bullying. Adolescente e Saúde. 2007.

PANOSSO, M. G.; KIENEN, N.; BRINO, R. de F. Formação de Professores para Prevenção e Gestão de Situações de Bullying Escolar: Uma Revisão Sistemática da Literatura. Psicologia: Teoria e Pesquisa. 2023. v.39, e39. Pesquisa Doi: https://doi.org/10.1590/0102.3772e39310.pt

PIÑUEL, I.; OÑATE, A. Acoso y Violencia Escolar en España: Informe Cisneros X. Ediciones IIEDDI. 2007.

PIÑUEL, I.; OÑATE, A. Test AVE Acoso y Violencia Escolar. Madrid: TEA Ediciones. 2006.

ROSA, M. J. A. Violência no Ambiente Escolar: refletindo sobre as consequências para o processo ensino aprendizagem. Fórum Identidades, 4(8), 143-158. 2010.

SERPA, D. Pensando um espaço livre de bullying: conscientizando na escola e na internet. Revista Educar Mais, v. 7, p. 703 - 711, 2023.

SHIN, Y.; HYE, Y. K. Peer victimization in Korean preschool children: the effects of child characteristics, parenting behaviors, and teacher-child relationships. School Psychology International, London, v. 29, n. 5, p. 590-605, Oct. 2008.

TOGNETTA, L. R. P.; VINHA, T. P. Bullying e intervenção no Brasil: um problema ainda sem solução. In: Congresso Nacional De Psicologia Da Saúde: Saúde, Sexualidade e gênero (Org.), Anais eletrônicos. Lisboa: ISPA - Instituto Universitário. 2010.

Published

2024-09-24

How to Cite

Cabral, G. N., Cabral, S. L. E., Silva, D. R. da, & Tenório, M. R. (2024). Intervention by social educators in the fight against school bullying: methods and impacts. Revista Brasileira De Filosofia E História, 13(3), 4061–4070. https://doi.org/10.18378/rbfh.v13i3.10974