Primary Education Evaluation Sistem: Indicators of the 1st and 2nd grades

Authors

  • Cleide Carneiro Universidade Estadual do Ceará
  • Emanoel Márcio da Silva Rodrigues Universidade Estadual do Ceará
  • Rafael Menezes de Sousa Faculdade Educacional da Lapa
  • Maria Diana Bruno dos Santos Atenas College University
  • Suely de Oliveira Pereira Brito Atenas College University
  • Francisca Yara de Oliveira Mota Atenas College University

DOI:

https://doi.org/10.18378/rebes.v9i3.6099

Keywords:

Networks program, Evaluation system, Elementary school, Quality management.

Abstract

The quality of the teaching is one of the first questions that we should do when looking for system that keeps informations around children from first and second grades of elementary school and their developments. The objective of the study is to describe Elementary School Evaluation System (ESES) and its contribution to debate among managers and teachers to provide literacy. The research had been done in October and November 2018, the ESES`s informations are on Education Department of Fortaleza website, using qualitative document search to do references to this article. In front of the results, it was detected ways to evaluate the learnings and pedagogical interventions to assist some decisions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cleide Carneiro, Universidade Estadual do Ceará

Assistente Social. Doutora em Serviço Social pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP). Pesquisadora/Professora adjunto na Universidade Estadual do Ceará (UECE)/Coordenadora do Curso de Mestrado Profissional em Ensino na Saúde (CMEPES) Av. Dr. Silas Munguba, 1700, Campos do Itaperi – Fortaleza–CE – Brasil.

Emanoel Márcio da Silva Rodrigues, Universidade Estadual do Ceará

Pedagogo e Enfermeiro. Mestrando Ensino na Saúde, Universidade Estadual do Ceará (UECE).

Rafael Menezes de Sousa, Faculdade Educacional da Lapa

Pedagogo. Especialista em Gestão Escolar, Faculdade Educacional da Lapa (FAEL).

Maria Diana Bruno dos Santos, Atenas College University

Pedagoga. Mestranda em Ciências da Educação, Atenas College University.

Suely de Oliveira Pereira Brito, Atenas College University

Pedagoga. Mestranda em Ciências da Educação, Atenas College University.

Francisca Yara de Oliveira Mota, Atenas College University

Pedagoga. Mestranda em Ciências da Educação, Atenas College University.

References

BONAMINO, A. M. C.; SOUZA, S. Z. L. Três gerações de avaliação da educação básica no Brasil: interfaces com o currículo da/na escola. Educação e Pesquisa (USP. Impresso), v. 38, p. 373-388, 2012.

FREITAS, L. C. SORDI, M. R. L.; MALAVASI, M. M. S.; FREITAS, H. C. L. Avaliação educacional: caminhando pela contramão. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017. (Coleção Fronteiras Educacionais).

HOFFMANN, J. Avaliação mediadora: uma prática em construção da pré-escola a universidade. – Porto Alegre: Mediação. 2009. (ed. Atual. Ortog.)

LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições / 19. ed. – São Paulo: Cortez, 2008.

GONÇALVES, H. A. Manual de metodologia da pesquisa científica / São Paulo: Avercamp, 2005.

FORTALEZA. Secretaria Municipal da Educação. Manual do Sistema de Acompanhamento ao Ensino Fundamental e EJA (SAEF) / Secretaria Municipal da Educação de Fortaleza. – Fortaleza: Prefeitura Municipal de Fortaleza, 2018.

FERREIRO, E.; TEBEROSKY, A. Psicogênese da língua escrita / trad. Diana Myriam Lichtenstein, Liana Di Marco e Mário Corso. – Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1999.

SILVA, I. F. O sistema nacional de avaliação: características, dispositivos legais e resultados. Estudos em Avaliação Educacional (Impresso), v. 21, p. 427-448, 2010.

Published

2019-09-13

How to Cite

Carneiro, C., Rodrigues, E. M. da S., Sousa, R. M. de, Santos, M. D. B. dos, Brito, S. de O. P., & Mota, F. Y. de O. (2019). Primary Education Evaluation Sistem: Indicators of the 1st and 2nd grades. Revista Brasileira De Educação E Saúde, 9(3), 44–49. https://doi.org/10.18378/rebes.v9i3.6099

Issue

Section

ARTICLES