Primary Education Evaluation Sistem: Indicators of the 1st and 2nd grades
DOI:
https://doi.org/10.18378/rebes.v9i3.6099Keywords:
Networks program, Evaluation system, Elementary school, Quality management.Abstract
The quality of the teaching is one of the first questions that we should do when looking for system that keeps informations around children from first and second grades of elementary school and their developments. The objective of the study is to describe Elementary School Evaluation System (ESES) and its contribution to debate among managers and teachers to provide literacy. The research had been done in October and November 2018, the ESES`s informations are on Education Department of Fortaleza website, using qualitative document search to do references to this article. In front of the results, it was detected ways to evaluate the learnings and pedagogical interventions to assist some decisions.Downloads
References
BONAMINO, A. M. C.; SOUZA, S. Z. L. Três gerações de avaliação da educação básica no Brasil: interfaces com o currículo da/na escola. Educação e Pesquisa (USP. Impresso), v. 38, p. 373-388, 2012.
FREITAS, L. C. SORDI, M. R. L.; MALAVASI, M. M. S.; FREITAS, H. C. L. Avaliação educacional: caminhando pela contramão. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017. (Coleção Fronteiras Educacionais).
HOFFMANN, J. Avaliação mediadora: uma prática em construção da pré-escola a universidade. – Porto Alegre: Mediação. 2009. (ed. Atual. Ortog.)
LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições / 19. ed. – São Paulo: Cortez, 2008.
GONÇALVES, H. A. Manual de metodologia da pesquisa científica / São Paulo: Avercamp, 2005.
FORTALEZA. Secretaria Municipal da Educação. Manual do Sistema de Acompanhamento ao Ensino Fundamental e EJA (SAEF) / Secretaria Municipal da Educação de Fortaleza. – Fortaleza: Prefeitura Municipal de Fortaleza, 2018.
FERREIRO, E.; TEBEROSKY, A. Psicogênese da língua escrita / trad. Diana Myriam Lichtenstein, Liana Di Marco e Mário Corso. – Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1999.
SILVA, I. F. O sistema nacional de avaliação: características, dispositivos legais e resultados. Estudos em Avaliação Educacional (Impresso), v. 21, p. 427-448, 2010.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Termo de cess