Anxiety in nursing academics: Analysis by the hospital scale of anxiety and depression

Authors

  • Maria Sinthya Pinho Araújo Universidade Regional do Cariri, Iguatu, Ceará, Brasil
  • Isabela Rocha Siebra Universidade Regional do Cariri, Iguatu, Ceará, Brasil
  • Glícia Uchôa Gomes Mendonça Universidade Regional do Cariri, Iguatu, Ceará, Brasil
  • Helmo Robério Ferreira de Meneses Faculdades Integradas do Ceará, Iguatu, Ceará, Brasil
  • José Gerfeson Alves Universidade Regional do Cariri, Iguatu, Ceará, Brasil
  • Jayana Castelo Branco Cavalcante de Meneses Faculdades Integradas do Ceará, Iguatu, Ceará, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.18378/rebes.v11i4.9312

Abstract

This study aimed to analyze the presence of anxiety in nursing students through the Hospital Anxiety and Depression Scale. This is a cross-sectional, descriptive study developed at a university in the interior of Northeast Brazil. Data were analyzed using descriptive statistics with the help of the Statistical Package for Social Science version 22.0 for Windows software, presented in tables and discussed based on the literature relevant to the topic. The research had 106 participants, with a predominance of single women, with an average age of 21.9 ± 3.7 years, monthly family income of one minimum wage, coming from the urban area, with a family nucleus composed of three to five members. The presence of anxiety, investigated by the application of the scale, points to the possible presence of anxiety in more than half of the participating nursing students, with a higher presence of anxious symptoms in students in the fifth period. It is concluded, therefore, that the prevalence of anxiety in participating nursing students may be related to the increasing complexity of the course and should be the objective of further research in the future.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Sinthya Pinho Araújo, Universidade Regional do Cariri, Iguatu, Ceará, Brasil

Graduada em Enfermagem pela Universidade Regional do Cariri, Campus Iguatu-Ceará, Brasil

Isabela Rocha Siebra, Universidade Regional do Cariri, Iguatu, Ceará, Brasil

Graduada em Enfermagem pelo Centro Universitário Dr. Leão Sampaio, Campus Saúde, Juazeiro do Norte, Ceará; Mestre em Saúde da Comunicação Humana pelo Programa de Pós-graduação em Saúde da Comunicação Humana da Universidade Federal de Pernambuco, Recife, Pernambuco, Brasil

Glícia Uchôa Gomes Mendonça, Universidade Regional do Cariri, Iguatu, Ceará, Brasil

Graduada em Enfermagem pela Universidade Regional do Cariri, Campus Crato, Ceará; Mestre em Tecnologia e Inovação em Enfermagem pelo Programa de Pós-graduação em Tecnologia e Inovação em Enfermagem da Universidade de Fortaleza, Fortaleza, Ceará, Brasil

Helmo Robério Ferreira de Meneses, Faculdades Integradas do Ceará, Iguatu, Ceará, Brasil

Graduado em Direito pela Universidade Regional do Cariri, Campus Iguatu, Iguatu, Ceará; Mestre em Sistemas Agroindustriais da Universidade Federal de Campina Grande, Campus Pombal, Paraíba, Brasil

José Gerfeson Alves, Universidade Regional do Cariri, Iguatu, Ceará, Brasil

Enfermeiro graduado pela Universidade Regional do Cariri, Campus Iguatu, Ceará, Brasil

Jayana Castelo Branco Cavalcante de Meneses, Faculdades Integradas do Ceará, Iguatu, Ceará, Brasil

Graduada em Enfermagem pela Universidade Regional do Cariri e Mestre em Enfermagem pelo Programa de Pós-graduação em Enfermagem da Universidade Regional do Cariri, Campus Crato, Ceará, Brasil

Published

2022-04-19

How to Cite

Araújo, M. S. P. ., Siebra, I. R. ., Mendonça, G. U. G. ., Meneses, H. R. F. de ., Alves, J. G. ., & Meneses, J. C. B. C. de. (2022). Anxiety in nursing academics: Analysis by the hospital scale of anxiety and depression. Revista Brasileira De Educação E Saúde, 11(4), 503–511. https://doi.org/10.18378/rebes.v11i4.9312

Issue

Section

ARTICLES

Most read articles by the same author(s)