Academics in health and knowledge about nutritional information

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18378/rebes.v13i3.9643

Keywords:

Knowledge, Nutrition

Abstract

The nutritional knowledge is a element of the health level and very relevant in the training of students in the health field. The objective of the study was to verify the knowledge of university students in the health area about nutritional information in foods. Biomedicine, nursing, pharmacy, physiotherapy, medicine, nutrition and psychology students answered questions about labels, fibers, fats, sugars and sodium in the Nutrition Knowledge Questionnaire. The correct answers were categorized into: ≤ 50% "low knowledge", 51 to 69%, "intermediate knowledge" and ≥ 70% "high knowledge". A total of 259 responses, 139 were from the nutrition course and 120 from the other courses. The mean age was 28 ± 10.5 years, with 90.3% female and 9.7% male. The responses of all students, showed “high” knowledge for labels (75.2%), fibers (70.5%), fat (72.8%) and sodium (95.4%) and “intermediate” for sugar (63.3%). By excluding the responses of nutrition course, the answers showed "low" knowledge to fiber (42.3%) and sugar (46.6%), "intermediate" for fat (65%) and labels (65.3%) and “high” for sodium (94.2%). It was observed that the knowledge of food and nutrition among students in the health area, except nutrition, needs to be improved, especially with regard to the content of fibers, sugars, fats in food and reading labels.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Andréa Fraga Guimarães Costa, Centro Universitário São Camilo, São Paulo

Nutricionista. Mestre em Farmacologia. Docente dos cursos de graduação em Nutrição e Medicina do Centro Universitário São Camilo, São Paulo – SP, Brasil.

References

ALMEIDA, J. C.; SIQUEIRA, V. S.; ALMEIDA, J. C. Avaliação do conhecimento em nutrição de ingressantes dos cursos de graduação da área de saúde e sua associação com o estado nutricional. Revista Brasileira de Obesidade, Nutrição e Emagrecimento. v.13, n.79, p.417-427, 2019.

BARROS, M. B.; RODRIGUES, B. D.; PORTO, L. K.; FERREIRA, I. P.; BOTELHO, N. M. Atitudes e conhecimentos de estudantes de medicina sobre nutrição clínica. Revista Brasileira de Educação Médica. v.43, n.1, p.127-134, 2019.

BELOGIANNI, K.; OOMS, A.; LYKOU, A.; MOIR, H. Nutrition knowledge among university students in the UK: A cross-sectional study. Public Health Nutrition. v.25, n.10, p.2834-2841, 2022.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Guia alimentar para a população brasileira. 2. ed. Brasília: Ministério da Saúde. 156p, 2014.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Vigilância em Saúde. Departamento de Vigilância de Doenças e Agravos não Transmissíveis e Promoção da Saúde. Vigitel Brasil 2017: vigilância de fatores de risco e proteção para doenças crônicas por inquérito telefônico: estimativas sobre frequência e distribuição sociodemográfica de fatores de risco e proteção para doenças crônicas nas capitais dos 26 estados brasileiros e no Distrito Federal em 2017. Brasília: Ministério da Saúde. 130p, 2018.

BRASIL. Ministério da Saúde. Fascículo 1 - Protocolos de uso do guia alimentar para a população brasileira na orientação alimentar: bases teóricas e metodológicas e protocolo para a população adulta [recurso eletrônico]. Ministério da Saúde, Universidade de São Paulo. Brasília : Ministério da Saúde, 26 p, 2021,

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Vigilância em Saúde. Departamento de Análise em Saúde e Vigilância de Doenças Não Transmissíveis. Plano de ações estratégicas para o enfrentamento das doenças crônicas e agravos não transmissíveis no Brasil 2021-2030 [recurso eletrônico]. Ministério da Saúde, Secretaria de Vigilância em Saúde, Departamento de Análise em Saúde e Vigilância de Doenças Não Transmissíveis. – Brasília : Ministério da Saúde, 118 p, 2021

CHEPULIS, L. M.; MEARNS, G. J. evaluation of the nutritional knowledge of undergraduate nursing students. Journal of Nursing Education. v.54, n. 9, Suppl., p.S103-S106, 2015

COPPOOLSE, H. L.; SEIDELL, J.C.; DIJKSTRA, S.C. Impact of nutrition education on nutritional knowledge and intentions towards nutritional counselling in Dutch medical students: an intervention study. BMJ Open. v.10, p.e034377, 2020.

CUERDA C.; MUSCARITOLI, M.; DONINI, L. M.; BAQUE, P.; BARAZZONI, R.; GAUDIO, E.; JEZEK, D. KRZNARIC, Z.; PIRLICH, M.; SCHETGEN, M. SCHNEIDER, S.; VARGAS, J.A. VAN GOSSUM, A. Nutrition education in medical schools (NEMS). An ESPEN position paper. Clinical Nutrition. v.38, p.969-974, 2019.

CROWLEY, J.; BALL, L.; HIDDINK, G. J. Nutrition in medical education: a systematic review. Lancet Planet Health. v.3, n.9, p.379-389, 2019.

DOGAN, E. I. K.; TERRAGNI, L. RAUSTØL, A. . Human rights and nutritional care in nurse education: lessons learned Nursing Ethics. v.29, n.4, p. 915–926, 2022.

GALINDO, E.; TEIXEIRA, M. A.; DE ARAÚJO, M.; MOTTA, R.; PESSOA, M.; MENDES, L.; RENNO, L. Efeitos da pandemia na alimentação e na situação da segurança alimentar no Brasil. Food for Justice Working Paper Series, no. 4. Berlin: Food for Justice: Power, Politics, and Food Inequalities in a Bioeconomy. 34p, 2021.

GUADAGNIN, S.C.; NAKANO, E.Y.; DUTRA, E.S.; CARVALHO, K. M. B.; ITO, M. K. Workplace nutrition knowledge questionnaire: psychometric validation application. British Journal of Nutrition. v.116, n.9, p. 1546-1552, 2016.

GUTIÉRREZ, P. P. L.; ORANTES, J. C. R.; CASTILLEJOS, D. E.; OCHOA, S. R. R.; ESQUIVEL, M. T. D.; TRUJILLO, Z. P. M. Conocimientos nutricionales en estudiantes universitarios del sector público del Estado de Chiapas, México. Investigación en educación médica. v.6, n.24, p228-233, 2017.

IBGE – INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Pesquisa de orçamentos familiares 2017-2018 : análise do consumo alimentar pessoal no Brasil / IBGE, Coordenação de Trabalho e Rendimento. Rio de Janeiro : IBGE. 120p, 2020.

JONES, G.; MACANINCH, E.; MELLOR, D.; MARTYN, A.S.K.; BUTLER, T.; MOORE, A.J.J.B. Putting nutrition education on the table: development of a curriculum to meet future doctors’ needs. BMJ Nutrition, Prevention & Health. p.e000510, 2022.

LAING, B. B.; CROWLEY, J. Is undergraduate nursing education sufficient for patient's nutrition care in today's pandemics? Assessing the nutrition knowledge of nursing students: an integrative review. Nurse Education in Practice. v.54, p.103-137, 2021.

LIRA, C. R N.; SILVA, L. R.; SANTOS, E. B.; FONSECA, M. C. P; Estilo de vida, consumo alimentar e composição corporal de universitários. Mundo da Saúde. v.44, p.239-249, 2020.

MOGRE, V.; STEVENS, F. C. J.; ARYEE, P. A.; AMALBA, A.; SCHERPBIER, A. J. J. A . Why nutrition education is inadequate in the medical curriculum: a qualitative study of students’ perspectives on barriers and strategies. BMC Medical Education. v.18, n.26, p.26-37, 2018.

MOREIRA, M. M.; COSTA, D. G.; SANTOS, V. S.; CARLETO, C. T.; BRAGA, A. M. R.; CARVALHO, B. T.; PEDROSA, L. A. K. Avaliação do comportamento alimentar de estudantes da área da saúde de uma Universidade Pública. Revista Brasileira de Educação e Cultura. n.17, p180-188, 2018.

OLIVEIRA, J. S.; SANTOS, D.O.; RODRIGUES, S. J. M.; OLIVEIRA, C. C.; SOUZA, A. L. C. Avaliação do perfil sociodemográfico, nutricional e alimentar de estudantes de nutrição de uma universidade pública em Lagarto-SE. Revista da Associação Brasileira de Nutrição. v.8, n.2, p.37-42, 2017.

PEPE, R. B.; LOTTENBERG, A. M. P.; FUJIWARA, C. T. H., BEYRUTI, M. Posicionamento sobre o tratamento nutricional do sobrepeso e da obesidade. Departamento de nutrição da Associação Brasileira para o Estudo da obesidade e da síndrome metabólica (ABESO - 2022): São Paulo: Abeso, 257p. 2022.

PEREZ-CUETO, F.J. A. An umbrella review of systematic reviews on food choice and nutrition published between 2017 and-2019. Nutrientes. v.11, n.10, p.2398-2415, 2019.

ROJO, S. S.; VILAR, E. G.; MARTIN, I. S. M. Disparity in general nutrition knowledge among students of Food and Nutritional Sciences, graduates and experienced dieticians. Journal of Negative and No Positive Results. v.5, n.1, p.61-80, 2020.

Published

2023-08-08

How to Cite

Ciscato, J. W., & Costa, A. F. G. (2023). Academics in health and knowledge about nutritional information. Revista Brasileira De Educação E Saúde, 13(3), 218–224. https://doi.org/10.18378/rebes.v13i3.9643

Issue

Section

ARTICLES

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.