O estágio em docência na modalidade remota: a vivência no doutorado acadêmico

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18378/rebes.v13i2.9428

Keywords:

Ensino, Educação a distância, Educação continuada, Teaching, Distance education

Abstract

Considering the practice of social distancing, the result of the insertion of Covid-19 in human life and routine, society needed to restructure. The area of ​​education, which includes, among others, the postgraduate course, also saw the need to adopt new pedagogical strategies. As a way of guaranteeing the continuity of activities, technology was essential. Thus, the present study aimed to share the academic experience lived in the second half of 2021 involving the teaching internship carried out during the doctorate in public health, in the remote modality, in order to discuss the strengths and weaknesses identified throughout this process. This is a descriptive study, of the experience report type. As for the potentialities found, it is possible to highlight the democratic process of access to materials worked on in the discipline, the wide range of technological resources available and used, the possibility of asynchronous moments, the speed in communication mediated by technology, the recording resource of synchronous and encouraging the continuity of training for health workers. As for the weaknesses, unstable communication is highlighted, as a result of the connection conditions and the difficulty for the evaluation process, especially involving student participation. It is possible to conclude that the internship in remote teaching was a unique moment in academic life and that it allowed the improvement of important tools for the future exercise of teaching: listening, empathy, creativity and pedagogical adaptive capacity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Monique Nunes Fiuza Dias, Escola Nacional de Saúde Pública – ENSP/FIOCRUZ – Rio de Janeiro

Bacharel em Enfermagem pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - RJ, Especialista em Saúde Coletiva e Saúde da Família pela Universidade Federal Fluminense – Niterói/RJ, Mestre em Educação em Saúde pela Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio – EPSJV/FIOCRUZ – RJ, Doutoranda em Saúde Pública pela Escola Nacional de Saúde Pública – ENSP/FIOCRUZ – RJ

References

AMARAL, M. M. DO; ROSSINI, T. S. S.; SANTOS, E. O. viralização da educação online: a aprendizagem para além da pandemia do novo coronavírus. Práxis Educacional, v. 17, n. 46, p. 1–22, 1 jul. 2021. DOI: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i46.6825. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6825. Acesso em 10 mai. 2022.

ANJOS, A.C.P. Dificuldades no ensino-aprendizagem e comunicação entre professores e alunos durante a pandemia do COVID-19. Revista Franciscana de Educação, v. 4, n.4, p. 38-44. Disponível em: https://www.revistafranciscanaeducacao.com.br/artigo?at=Nzg=. Acesso em: 8 jun. 2022.

DUTRA, F. Artigo: O Ensino Remoto Emergencial e a Educação a Distância. UFRGS Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Coronavírus, 2020. Disponível em: https://www.ufrgs.br/coronavirus/base/artigo-o-ensino-remoto-emergencial-e-a-educacao-a-distancia/#:~:text=O%20ensino%20%C3%A9%20considerado%20remoto,2020%20teve%20que%20ser%20engavetado. Acesso em: 10 mai. 2022.

GUEDES, N. M.; ANTUNES, N. S.; CASSI, C. C. A. V. Ensino remoto emergencial na formação de enfermeiros licenciados e técnicos de enfermagem: potencialidades e fragilidades. Revista Brasileira de Educação e Saúde, v. 12, n. 1, p. 65–68, 8 maio 2022. DOI: https://doi.org/10.18378/rebes.v12i1.8725. Disponível em: https://www.gvaa.com.br/revista/index.php/REBES/article/view/8725. Acesso em 8 jun. 2022.

JOAQUIM, N.F.; BOAS, A.A.V.; CARRIERI, A.P. Estágio docente: formação profissional, preparação para o

ensino ou docência em caráter precário? Educ. Pesqui, v. 39, n.2, abr./jun. 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022013000200005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/wZvDC8QVWmL3VXk6mp7kXRP/. Acesso em 19 mai. 2023.

MALTA, D. C.; SZWARCWALD, C.L.; BARROS, M.B.A.; GOMES, C.S.; MACHADO, I.E.; JÚNIOR, P.R.B.S.; ROMERO, D.E. LIMA, M.G.; DAMACENA, G.N. PINA, M.F.; FREITAS, M.I.F.; WERNECK, A.O.; SILVA, D.R.P.; AZEVEDO, L.O.; GRACIE, R. A pandemia da COVID-19 e as mudanças no estilo de vida dos brasileiros adultos: um estudo transversal, 2020. Epidemiologia e Serviços de Saúde, v. 29, n. 4, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S1679-49742020000400026. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ress/a/VkvxmKYhw9djmrNBzHsvxrx/?lang=pt. Acesso em 8 jun. 2022.

NEGRÃO, M. M. S.; NEUENFELDT, D. J. O Ensino Mediado pelo WhatsApp: Reflexões sobre a Prática Docente no Ensino Fundamental. EaD em Foco, v. 12, n. 1, 22 abr. 2022. DOI: https://doi.org/10.18264/eadf.v12i1.1672. Disponível em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1672. Acesso em: 8 jun. 2022.

RODRIGUES, L. C. DE S. FERNANDES, E.M.; RODRIGUES, S.R.; LIMA, L.B.F. Da Imersão no Campo ao Trabalho à Distância: um Relato de Experiência da Disciplina de Educação Especial Inclusiva Semipresencial no Período de Pandemia. EaD em Foco, v. 11, n. 2, 28 jul. 2021. DOI: https://doi.org/10.18264/eadf.v11i2.1225. Disponível em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1225/678. Acesso em: 10 mai. 2022.

SANTANA, C. L. S. E; BORGES SALES, K. M. Aula em casa: educação, tecnologias digitais e pandemia COVID-19. Interfaces Científicas - Educação, v. 10, n. 1, p. 75–92, 6 set. 2020. DOI: https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v10n1p75-92. Disponível em: https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/9181/4130. Acesso em: 10 mai. 2022.

SANTOS, F.; MARQUES, H. J.; MOURA, M. A. D. DE. Avaliação da aprendizagem e ensino remoto: o que dizem os professores? Linhas Críticas, v. 27, p. e39019–e39019, 28 out. 2021. DOI: https://doi.org/10.26512/lc27202139019. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/39019. Acesso em: 8 jun. 2022.

SCHNEIDER, E. M. O uso das tecnologias digitais da informação e comunicação (TDIC): possibilidades para o ensino (não) presencial durante a pandemia COVID-19.. Revista Educ@ção Científica, v. 4, n. 8, p. 1071–1090, 26 out. 2020. DOI: https://doi.org/10.46616/rce.v4i8.123. Disponível em: https://periodicosrefoc.com.br/jornal/index.php/RCE/article/view/123. Acesso em: 8 jun. 2022.

SILVA DE OLIVEIRA NUNES, L. F.; VALENÇA, C.N.; DA SILVA, M.C.B. Contribuciones de las tecnologías digitales en la educación permanente de enfermeras. Revista Cubana de Enfermería, v. 36, n. 2, 1 jun. 2020. Disponível em:http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03192020000200018. Acesso em 8 jun. 2022.

SILVA, J.; GOULART, I. DO C. V.; CABRAL, G. R. Ensino remoto na educação superior: impactos na formação inicial docente. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, p. 407–423, 1 fev. 2021. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v16i2.14238. Disponível em:https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14238/10411. Acesso em 8 jun. 2022.

SOUZA, K. R. DE. SANTOS, G.B.; RODRIGUES, A.M.S.; FELIX, E.G.; GOMES, L.; ROCHA, G.L.; CONCEIÇÃO, R.C.M.; ROCHA, F.S.; PEIXOTO, R.B. Trabalho remoto, saúde docente e greve virtual em cenário de pandemia. Trabalho, Educação e Saúde, v. 19, jan. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00309. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tes/a/RrndqvwL8b6YSrx6rT5PyFw. Acesso em 8 jun. 2022.

Published

2023-05-18

How to Cite

Dias, M. N. F. (2023). O estágio em docência na modalidade remota: a vivência no doutorado acadêmico. Revista Brasileira De Educação E Saúde, 13(2), 117–122. https://doi.org/10.18378/rebes.v13i2.9428

Issue

Section

ARTICLES