This is an outdated version published on 2024-06-11. Read the most recent version.

Educação Emocional nas Escolas: preparando estudantes para os desafios do século XXI.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18378/rebes.v14i2.10539

Abstract

In today's educational landscape, emotional education is emerging as a key element in promoting the well-being and all-round development of students. The growing recognition of socio-emotional competencies is driving educators, researchers and policymakers to integrate it more effectively into the school curriculum. This raises the guiding question of our investigation: how do emotional education programs prepare students to face the challenges of the 21st century? Faced with this complex question, this study proposes an integrative review of the literature on emotional education in schools. The main objective is to investigate both the relevance and the impact of these programs. To achieve this, we outlined specific objectives: (1) to analyze the theoretical foundations of emotional education, (2) to investigate the benefits associated with the programs and (3) to explore different implementation models and evaluate their effectiveness and long-term sustainability. It is hoped that this analysis will provide valuable insights not only for educators, but also for researchers and educational policymakers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAÚJO, C. J. de L.; TABOSA, R. de C. S. Educação emocional na infância escolar e suas implicações na saúde mental. Revista Contemporânea, v. 3, n. 9, p. 14728–14754, 20 set. 2023.

GOMES, A. W et al. Práticas de educação emocional e saúde mentaL. [s.l: s.n.]. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2023/TRABALHO_COMPLETO_EV185_MD1_ID25511_TB8899_20112023191849.pdf. Acesso em: 27 maio. 2024.

GOMES, H. A. C.; SOARES, L. L. Educação emocional como requisito essencial no desempenho escolar. Educação e cultura em debate, v. 8, n. 1, p. 278–302, 2 maio 2022.

KÖCHE, J.C. (2016). Fundamentos de metodologia científica.Petrópolis, RJ. Editora Vozes, 2016.

PEREIRA, M. D. Desenvolvimento emocional na educação de alunos disléxicos: desafios para políticas públicas no Brasil. Revista Thema, v. 22, n. 2, p. 451–462, 1 ago. 2023.

ULRICH, R. S. et al. Psychiatric ward design can reduce aggressive behavior. Journal of Environmental Psychology, v. 57, p. 53-66, 2018.

VALENTE, S.; ALMEIDA, L. S. Educação emocional no Ensino Superior: Alguns elementos de reflexão sobre a sua pertinência na capacitação de futuros professores. dspace.uevora.pt, 1 abr. 2020.

VELLOSO, R. R. et al. Medida de segurança e a possibilidade de reclusão perpétua. Medida de Segurança, p. 129, 2013.

VIGOD, S. N. et al. Transitional interventions to reduce early psychiatric readmissions in adults: systematic review. The British Journal of Psychiatry, v. 202, n. 3, p. 187-194, 2013.

Published

2024-06-11

Versions

How to Cite

Dias, D. P., Cruz, H. K. D. da, Silva, J. S., Martins, J. L., Alves, J. E. D., Brasileiro, R. Q. S., Santos, V. B. dos, & Ferreira, Y. da P. (2024). Educação Emocional nas Escolas: preparando estudantes para os desafios do século XXI. Revista Brasileira De Educação E Saúde, 14(2), 337–340. https://doi.org/10.18378/rebes.v14i2.10539

Issue

Section

ARTICLES