Workforce Assessment in Primary Health Care: Distance Learning Modality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18378/rebes.v12i1.9028

Abstract

This study aims to describe the experience of the organization and development of the Qualification course for Primary Health Care Professionals for the Dimensioning of the Workforce in Primary Health Care (PHC) about the understanding of this methodology, in the virtual learning environment of the School of Public Health of the State of Mato Grosso from the Moodle platform.The pedagogical structure adopted was organized in four Learning Units (AU) with a total of 80 hours, and the programmatic contents were corresponding to the four questions that guide the methodology of dimensioning the health workforce in PHC.  The formative process occurred between October and December 2020, with the registration of 30 students, eight (26.7%) canceled enrollment and 22 (73.3%) started training, two (9.1%) abandoned the course, two (9.1%) were disapproved for not completing the activities and 18 (81.8%) completed the course with approval.  Distance Learning to know the methodology of the dimensioning of the health workforce in Primary Health Care proved to be an innovation in the area of health work management, also enabling health workers to participate in the course remotely.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elisabet Pereira Lelo Nascimento, Escola Saúde Pública do Estado de Mato Grosso

Graduada em Enfermagem e Obstetrícia pela Universidade Federal de Alfenas e  Doutora em Saúde Coletiva pela Universidade Estadual de Campinas, São Paulo

Eliane Barbosa Jerônimo, Escola de Saúde Pública do Estado de Mato Grosso

Graduada em Serviço Social pela Universidade Federal de Mato Grosso e  Mestre em Saúde Coletiva com área de concentração em Avaliação de Tecnologias de Saúde pelo Instituto de Saúde Coletiva da Universidade Federal da Bahia. 

Joelma Silva Campos Godoy, Escola de Saúde Pública do Estado de Mato Grosso

Graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Mato Grosso e Professora do Técnico Nível Superior Serviço de Saúde do SUS do Governo do Estado do Mato Grosso

Solanyara Maria da Silva, Escola de Saúde Pública do Estado de Mato Grosso

Nutricionista pela Universidade Federal de Mato Grosso/UFMT, Mestre em Saúde Coletiva pela Universidade Federal de Mato Grosso/UFMT e Doutora em Ciências Nutricionais pela Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

Published

2022-05-08

How to Cite

Nascimento, E. P. L., Jerônimo, E. B., Godoy, J. S. C., & Silva, S. M. da. (2022). Workforce Assessment in Primary Health Care: Distance Learning Modality. Revista Brasileira De Educação E Saúde, 12(1), 69–76. https://doi.org/10.18378/rebes.v12i1.9028

Issue

Section

ARTICLES

Most read articles by the same author(s)