A educação infantil em meio das possibilidades vivenciais em saúde mental: um olhar psicanalítico

Authors

  • Marcos Vitor Costa Castelhano Faculdade Sucesso (FACSU)
  • Flávio Franklin Ferreira de Almeida
  • Patricia Ferreira dos Santos
  • Andréa Santos Lúcio
  • Adaci Estevam Ramalho Neto

Abstract

Early childhood education encompasses various institutional, methodological, experiential and theoretical-practical possibilities throughout the executions in the face of current pedagogical proposals, based on global development as a specific interactive and sociocultural process, exposing the importance of symbolically structured settings in their linking lines. In this sense, the importance of dialogues on the formatting of care, reception and stimulation in front of preschool spaces and school institutions is observed, emphasizing that the panoramas of early childhood education encompass several dimensions inside and outside the links of the pedagogical matrix. Based on the statements above, the present study, through the psychoanalytic perspective, is structured as a discussion focused on the amplitudes of early childhood education from the interventional panoramas in mental health, outlining possible methodological constants of promotion and prevention in the face of the construction of the infant's psychic life. In summary, it is concluded that the psychoanalytic perspective brings with it formative, interpretative possibilities and methodological contributions necessary to mediate with the elaborative propositions between early childhood education and the constructions in mental health strategies, highlighting the importance of theoretical-practical dialogues between the objectives pedagogical and the valorization of the subject in its pulsional, unconscious and properly subjective lines.

References

ARAGÃO, Regina. A psicanálise no campo da educação infantil: uma aplicação possível. Em aberto, v. 18, n. 73, 2001.

BRESSAN, R. A.; KIELING, C.; ESTANISLAU, G. M.; MARI, J. Promoção de saúde mental e prevenção de transtornos mentais no contexto escolar. In: ESTANISLAU, G. M.; BRESSAN, R. A. (Orgs). Saúde mental na escola. Porto Alegre: ARTMED, 2014. P. 37-48.

CAMPOS, Maria Malta. Educação infantil: o debate e a pesquisa. Cadernos de Pesquisa, n. 101, p. 113-127, 1997.

CASTELHANO, M. V. C.; FILGUEIRAS, K. A. F. ; SANTOS, A. B. ; LEANDRO, G. A. S. ; SILVA, M. K. C. E. ; SILVA, W. S. ; GONCALO, T. M. D. ; GUIMARAES, T. T. S. ; SILVA, M. A. F. . EDUCAÇÃO, COMUNIDADE E SAÚDE MENTAL: MEDIDAS FORMATIVAS NO ÂMBITO METODOLÓGICO. In: Marcos Vitor Costa Castelhano; Patrício Borges Maracajá; Flávio Franklin Ferreira de Almeida; Délis Sousa Benevides. (Org.). OS PROCESSOS EDUCATIVOS E AS CONTEXTUALIZAÇÕES ATUAIS: ESTUDOS SELECIONADOS. 1ed.Belém-PA: RFB Editora, 2023, v. 1, p. 11-20.

CASTELHANO, M. V. C.; GONCALO, T. M. D. ; PEREIRA, J. E. G. ; CAVALCANTI, R. J. M. ; ARAUJO, R. F. ; LINHARES, T. S. ; OLIVEIRA, F. C. A. ; SANTOS, M. F. D. . A SAÚDE MENTAL E OS ENFOQUES PSICANALÍTICOS NO MEIO PEDAGÓGICO: UMA DIALÓGICA CONTEMPORÂNEA NA EDUCAÇÃO. In: Marcos Vitor Costa Castelhano; Deyvid Israel da Silva Alves; Reijane Pereira da Silva; Maria Aparecida de Freitas Furtado; José Alberto André Guimarães; Danielly Mabel Formiga Leite de Almeida; Aíres de Melo Silva; Kalenia Lígia Bezerra Jácome; Simone Far. (Org.). A EDUCAÇÃO DIANTE DAS ENTRELINHAS DA CONTEMPORANEIDADE: ESTUDOS SELECIONADOS. 1ed.Belém-PA: RFB Editora, 2022, v. 1, p. 57-74.

CRAIDY, Carmem Maria; KAERCHER, Gládis E. Educação infantil: pra que te quero?. Artmed Editora, 2009.

DE OLIVEIRA, Zilma de Moraes Ramos. Educação Infantil: fundamentos e métodos. Cortez Editora, 2014.

DE OLIVEIRA, Zilma Ramos et al. O trabalho do professor na Educação Infantil. Editora Biruta, 2020.

FEIST, Jess; FEIST, Gregory J.; ROBERTS, Tomi-Ann. Teorias da personalidade-8. AMGH Editora, 2015.

GAGLIOTTO, Giseli Monteiro. Contos de fada e desenvolvimento psicossexual: o que pensam e dizem as crianças, o que fazem as professoras. Paco Editorial, 2019.

LAPLANCHE, Jean; PONTALIS, Jean-Bertrand. Vocabulário da Psicanálise. 4a edi- ção. São Paulo: Martins Editora Livraria Ltda, 2001.

MEDNICOFF, E. Dossiê Freud. São Paulo, SP: Universos dos livros, 2015.

QUINET, Antonio. A descoberta do inconsciente. Do desejo ao sintoma. 2aed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003.

REZENDE, Tânia Maria Asturiano de Campos. Da criança problema na educação infantil à criança como enigma: uma direção marcada pela psicanálise. 2013. Tese de Doutorado. Universidade de São Paulo.

SÁ, Alexsandra Roma Ramos; DE SOUZA, Alex Sandro. CAPÍTULO 2 CONCEPÇÕES DO PROFESSOR SOBRE O DESENVOLVIMENTO PSICOSSEXUAL DO ALUNO. “REIMAGINAR NOSSO FUTURO JUNTOS”, p. 23, 2023.

SILVEIRA, Rafaela Carvalho Sousa. O PROFESSOR, A FAMÍLIA E O PROCESSO DE NATURALIZAÇÃO DO DESENVOLVIMENTO PSICOSSEXUAL DA CRIANÇA NOS ANOS INICIAIS. EDUCAÇÃO E CULTURA EM DEBATE, v. 4, n. 1, p. 164-181, 2018.

VIEIRA, M. A.; ESTANISLAU, G. M.; BRESSAN, R. A.; BORDIN, I. A. Saúde mental na escola. In: ESTANISLAU, G. M.; BRESSAN, R. A. (Orgs). Saúde mental na escola. Porto Alegre: ARTMED, 2014. v.1. 13-24.

ZABALZA, Miguel A. Qualidade em educação infantil. Artmed Editora, 2009.

Published

2023-07-10

How to Cite

Costa Castelhano, M. V., Almeida, F. F. F. de, Santos, P. F. dos, Lúcio, A. S., & Ramalho Neto, A. E. (2023). A educação infantil em meio das possibilidades vivenciais em saúde mental: um olhar psicanalítico. Revista Brasileira De Filosofia E História, 12(2), 850–861. Retrieved from https://gvaa.com.br/revista/index.php/RBFH/article/view/9837

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>