Experience report of activities developed by an academic league in a biomedicine course
Keywords:
Health education, Epidemiology, Collective healthAbstract
Academic Leagues emerged in Brazilian universities in the early 20th century as extracurricular strategies. They began in medical courses, and then in nursing courses. As for the biomedicine course, no publications are found in scientific journals on academic leagues linked to that course. And among the areas of action of the biomedical, there is epidemiology and collective health. The objective of this work was to report the experience of Biomedicine academics in the activities carried out in the Academic League of Epidemiology and Collective Health (LAESC). This is a qualitative, descriptive study, of the experience report type on the foundation, consolidation and implementation of the activities developed by LAESC. The league's activities follow what was described in the work plan, with an annual schedule, which also seeks to follow the health color calendar. The league promoted activities on the academic tripod (teaching, research and extension), stimulating interdisciplinarity and intellectual production. Thus, the importance of the academic league in the complementary training of the Biomedicine course at the University of the State of Pará - UEPA is notorious.
Downloads
References
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal; 1988.
BRASIL. Presidência da República. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União. 23 Dez 1996.
BRASIL. Ministério da Educação. Parecer CNE/CES nº 1.133, de 07 de agosto de 2001. Estabelece as diretrizes curriculares nacionais dos cursos de graduação em enfermagem, medicina e nutrição. Diário Oficial da União. 03 Out 2001.
BURJATO JÚNIOR, D. História da liga de combate à sífilis e a evolução da sífilis na cidade de São Paulo (1920-1995). 1999. Dissertação (Mestrado) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 1999.
ARAÚJO, C.R.C.; LOPES, R.E.; DIAS, M.S.A.; XIMENES NETO, F.R.G.; FARIAS, Q.L.T.; CAVALCANTE, A.S.P. Contribuição das ligas acadêmicas para a formação em enfermagem. Rev. Enferm. em Foco, v. 10, n. 6, p. 137-142, 2019.
ARAÚJO, C.R.C.; LOPES, R.E.; SOUSA, F.W.M.; OLIVEIRA, E.N. Ligas acadêmicas e extensão universitária: contribuições na aprendizagem do estudante de enfermagem. Rev. Gestão & Saúde, V. 12, n. 01, p. 108-118, 2021.
CAVALCANTE, A.S.P.; VASCONCELOS, M.I.O.; CECCIM, R.B.; MACIEL, G.P.; RIBEIRO, M.A.; HENRIQUES, R.L.M.; ALBUQUERQUE, I.N.M.; SILVA, M.R.F. Em busca da definição contemporânea de “ligas acadêmicas” baseada na experiência das ciências da saúde. Interface, v. 25, p. e190857, 2021.
COSTA, D.A.S.; SILVA, R.F.; LIMA, V.V.; RIBEIRO, E.C.O. Diretrizes curriculares nacionais das profissões da Saúde 2001-2004: análise à luz das teorias de desenvolvimento curricular. Interface, v. 22, n. 67, p. 1183-1195, 2018.
DANTAS, A. C. de O.; SANTOS, M. A.; GOIS, M. B. T. C. Importância da liga acadêmica para a formação profissional: aprendendo a trabalhar em equipe. In: International nursing congress theme: Good practices of nursing representations In the construction of society. p. 9-12, 2017.
GOERGEN, D.I. e HAMAMOTO, P.T. As ligas acadêmicas e sua aproximação com sociedades de especialidades: um movimento de contrarreforma curricular? Rev. bras. educ. med., v. 45, n. 02, p. e055, 2021.
GOMES, E. C. de S. Conceitos e ferramentas da epidemiologia. Recife: Ed. Universitária da UFPE, 2015. 83p.
MOREIRA, L.M.; MENNIN, R.H.P.; LACAZ, F.A.C.; BELLINI, V.C Ligas Acadêmicas e Formação Médica: Estudo Exploratório numa Tradicional Escola de Medicina. Rev. bras. educ. med., v. 43, n. 1, p. 115-125, 2019.
OLIVEIRA, E. N.; ANDRADE, C. S. G.; LIMA, L. M. C. A liga interdisciplinar em saúde mental e suas contribuições em tempos de covid-19. Rev. Bras. Psico. e Educ., v. 22, n. 2, p. 2594-8385, 2020.
SILVA, S.A. e FLORES, O. Ligas Acadêmicas no Processo de Formação dos Estudantes. Rev. bras. educ. med., v. 39, n. 3, p. 410-417, 2019.
SILVA, S. S. F.; CAVALCANTE, C. B. T. L.; ANIZIO, M. S.; NUNES, B. L. R.; PINTO, A. C. S.; PAULA, D. G. Perfil e produções das ligas acadêmicas de ciências da saúde no Brasil: revisão integrativa. Res., Soc. Dev., v. 9, n. 9, p. e 743997775, 2020.
SILVA, D.P.; RAIMUNDO, A.C.L.; SANTOS, I.M.R.; GOMES, N.M.C.; MELO, P.D.C R.; SANTOS, D.S. Proposição, fundação, implantação e consolidação de uma liga acadêmica. Rev enferm UFPE online, v. 12, n. 5, p. 1486-1492, 2018.
SOARES, F.J.P.; SANTANA, I.H.O.; CUNHA, J.L.Z. Ligas Acadêmicas no Brasil: Revisão Crítica de Adequação às Diretrizes Curriculares Nacionais. Rev. Port. Saúde e Sociedade, v, 3, n. 3, p. 931-944, 2018.
SOUZA, L. C.; PAIVA, F. F.; GATINHO, F. G.; COSTA, J. R. de M.; CARDOSO, M. Q.; FERREIRA, P. S.; MARTINS, L.G.L.; CRUZ, F. T. O.; VERAS, N. L. P.; FURTADO, A.B.G. The importance of academic leagues in the pandemic contexto of COVID-19: na experience report. Res., Soc. Dev., v. 11, n. 3, p. e7611325872, 2022.
VASCONCELOS, A. B. S.; NADAF, ÁGATA M. H.; SILVA, J. F.; TEODORO, P. T.; ALMEIDA, I. M. Q.; BRAVIN, M. B.; SOUZA, S. C. Relato de experiência da liga acadêmica de pediatria de uma instituição de ensino superior pública do estado de Mato Grosso. Rev. Ciênc. Estud. Acad. Med., v. 1, n. 12, p.10-21, 2020.
Yang, G. Y. H, Braga, A. C. B, Hipólito, N. C, Vieira, K. S. T, Pessanha, C. G, Abrantes, A. G, Pereira, P. S, Corrêa, C. L. Liga de Anatomia Aplicada (LAA): as Múltiplas Perspectivas sobre Participar de uma Liga Acadêmica. Rev. bras. educ. med., v. 43, n. 1, p. 80-86, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Daniela Soares Leite, Vitória Maria Oliveira do Nascimento, Ana Caroline Reis Medrada, Matheus Rodrigues Nunes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Termo de cess