Foundations in human rights: the construction of an education for citizenship

Authors

  • Davi Milan Mestrando em Educação pela Universidade Estadual Paulista (UNESP)
  • Adriano Ricardo de Campos Mestrando pela UNIRIOS
  • Ana Rita de Cassia Vieira de Moraes Moreira Mestranda em Relações Internacionais Universidade Federal do ABC
  • Arlindo Gomes de Paula Mestrando em Ciências da Educação Universidad Europea del Atlântico
  • Antonio Fluminhan Doutor em Genética pelo Universidade Estadual Paulista
  • Maria Aparecida Fernandes Pós-Graduada em Alfabetização e Letramento pelo UNINTER
  • Fabíola de Fátima Andrade Frimaio Doutora em Educação Universidade Metodista de São Paulo
  • Alessandra Maria Sabatine Zambone Doutora em Direito do Consumidor e Direito da Família pela Faculdade Metropolitana de Santos

DOI:

https://doi.org/10.18378/rbfh.v13i4.11076

Keywords:

Education, Human Rights, Teaching

Abstract

This study addresses the importance of Human Rights education at school, highlighting its role as a promoter of the culture of fundamental rights. The objective of the research is to analyze teaching commitment in training for Human Rights, emphasizing the need for a transversal approach to this topic throughout the school curriculum. The methodology used is a literature review, focusing on the survey and analysis of academic productions on the political and pedagogical role of the teacher in education for, in and in Human Rights. The results indicate that, although Human Rights education is present in national and international documents, its understanding and implementation in the school environment are still limited, mainly due to the lack of specific training policies and pedagogical support for teachers. We conclude that there is an urgency to ensure teaching commitment in promoting an education focused on Human Rights, aiming not only at understanding these rights, but also at their effective practice in everyday school life and in the citizenship formation of students.

References

BOBBIO, Norberto. A era dos direitos. Trad. Carlos Nelson Coutinho. São Paulo: Grupo Editorial Nacional, 2004.

BONAVIDES, Paulo. Curso de Direito Constitucional. São Paulo: Malheiros, 2008.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituicao.htm. Acesso em: 05

nov. 2024.

CANDAU, V. M. F.; SACAVINO, S. Educação em direitos humanos: concepções e metodologias. In: FERREIRA, L. F. G.; ZENAIDE, M. N. T.; DIAS, A. A. (Org.). Direitos humanos na educação superior: subsídios para a educação em direitos humanos na Pedagogia. João Pessoa: UFPB, 2010. p. 113-138.

FERREIRA FILHO, Manuel Gonçalves. Direitos humanos fundamentais. São Paulo: Saraiva, 2010.

HADDAD, S.; GRACIANO, M. A educação entre os direitos humanos. Campinas: Autores Associados; São Paulo: Ação Educativa, 2006.

HOTMA, Siregar; VINNA, Dinda; KEMALA. Citizenship education as legal education in schools. Journal of Research, 2023. DOI: 10.56495/ejr.v2i1.319.

LEE, Jerome; FAIZA, Hyder; YAQUB, Hilal; KISBY, B. A systematic literature review of research examining the impact of citizenship education on active citizenship outcomes. The Review of Education, 2024. DOI: 10.1002/rev3.3472.

MONTEIRO, Agostinho dos Reis. O pão do direito à educação. In: Educação e Sociedade, Campinas, vol. 24, n. 84, p. 763-789, setembro 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/%0D/es/v24n84/a03v2484.pdf. Acesso em: 05 nov. 2024.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS (ONU). Declaração Universal dos Direitos do Homem. Disponível em: https://www.ohchr.org/en/human-rights/universal-declaration/translations/portuguese?LangID=por. Acesso em: 05 nov. 2024.

RALPH, Leighton. Citizenship education. 2024. DOI: 10.4337/9781800880467.ch67.

TOWNSEND, A.; PETERSON, A. Citizenship and education. 2024. DOI: 10.4337/9781800880467.ch38.

TRINDADE, Antonio Augusto Cançado. A proteção internacional dos direitos humanos:fundamentos jurídicos e instrumentos básicos. São Paulo: Saraiva, 1991.

WEIS, Carlos. Direitos humanos contemporâneos. São Paulo: Malheiros, 1999.

Published

2024-11-10

How to Cite

Milan, D., Campos, A. R. de, Moreira, A. R. de C. V. de M., Paula, A. G. de, Fluminhan, A., Fernandes, M. A., Frimaio, F. de F. A., & Zambone, A. M. S. (2024). Foundations in human rights: the construction of an education for citizenship. Revista Brasileira De Filosofia E História, 13(4), 4271–4275. https://doi.org/10.18378/rbfh.v13i4.11076

Most read articles by the same author(s)