Foundations in human rights: the construction of an education for citizenship
DOI:
https://doi.org/10.18378/rbfh.v13i4.11076Keywords:
Education, Human Rights, TeachingAbstract
This study addresses the importance of Human Rights education at school, highlighting its role as a promoter of the culture of fundamental rights. The objective of the research is to analyze teaching commitment in training for Human Rights, emphasizing the need for a transversal approach to this topic throughout the school curriculum. The methodology used is a literature review, focusing on the survey and analysis of academic productions on the political and pedagogical role of the teacher in education for, in and in Human Rights. The results indicate that, although Human Rights education is present in national and international documents, its understanding and implementation in the school environment are still limited, mainly due to the lack of specific training policies and pedagogical support for teachers. We conclude that there is an urgency to ensure teaching commitment in promoting an education focused on Human Rights, aiming not only at understanding these rights, but also at their effective practice in everyday school life and in the citizenship formation of students.
References
BOBBIO, Norberto. A era dos direitos. Trad. Carlos Nelson Coutinho. São Paulo: Grupo Editorial Nacional, 2004.
BONAVIDES, Paulo. Curso de Direito Constitucional. São Paulo: Malheiros, 2008.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituicao.htm. Acesso em: 05
nov. 2024.
CANDAU, V. M. F.; SACAVINO, S. Educação em direitos humanos: concepções e metodologias. In: FERREIRA, L. F. G.; ZENAIDE, M. N. T.; DIAS, A. A. (Org.). Direitos humanos na educação superior: subsídios para a educação em direitos humanos na Pedagogia. João Pessoa: UFPB, 2010. p. 113-138.
FERREIRA FILHO, Manuel Gonçalves. Direitos humanos fundamentais. São Paulo: Saraiva, 2010.
HADDAD, S.; GRACIANO, M. A educação entre os direitos humanos. Campinas: Autores Associados; São Paulo: Ação Educativa, 2006.
HOTMA, Siregar; VINNA, Dinda; KEMALA. Citizenship education as legal education in schools. Journal of Research, 2023. DOI: 10.56495/ejr.v2i1.319.
LEE, Jerome; FAIZA, Hyder; YAQUB, Hilal; KISBY, B. A systematic literature review of research examining the impact of citizenship education on active citizenship outcomes. The Review of Education, 2024. DOI: 10.1002/rev3.3472.
MONTEIRO, Agostinho dos Reis. O pão do direito à educação. In: Educação e Sociedade, Campinas, vol. 24, n. 84, p. 763-789, setembro 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/%0D/es/v24n84/a03v2484.pdf. Acesso em: 05 nov. 2024.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS (ONU). Declaração Universal dos Direitos do Homem. Disponível em: https://www.ohchr.org/en/human-rights/universal-declaration/translations/portuguese?LangID=por. Acesso em: 05 nov. 2024.
RALPH, Leighton. Citizenship education. 2024. DOI: 10.4337/9781800880467.ch67.
TOWNSEND, A.; PETERSON, A. Citizenship and education. 2024. DOI: 10.4337/9781800880467.ch38.
TRINDADE, Antonio Augusto Cançado. A proteção internacional dos direitos humanos:fundamentos jurídicos e instrumentos básicos. São Paulo: Saraiva, 1991.
WEIS, Carlos. Direitos humanos contemporâneos. São Paulo: Malheiros, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Davi Milan, Adriano Ricardo de Campos, Ana Rita de Cassia Vieira de Moraes Moreira, Arlindo Gomes de Paula, Antonio Fluminhan, Maria Aparecida Fernandes, Fabíola de Fátima Andrade Frimaio, Alessandra Maria Sabatine Zambone
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Esta é uma revista de acesso livre, onde, utiliza o termo de cessão seguindo a lei nº 9.610/1998, que altera, atualiza e consolida a legislação sobre direitos autorais no Brasil.
Autores que publicam na Revista Brasileira de Filosofia e História (RBFH) concordam com os seguintes termos:
O(s) autor(es) doravante designado(s) CEDENTE, por meio desta, cede e transfere, de forma gratuita, a propriedade dos direitos autorais relativos à OBRA à Revista Brasileira de Filosofia e História (RBFH), representada pelo Grupo Verde de Agroecologia e Abelhas (GVAA), estabelecida na Rua João Pereira de Mendonça , 90 Bairro Petropolis em Pombal - PB doravante designada CESSIONÁRIA, nas condições descritas a seguir: 1. O CEDENTE declara que é (são) autor(es) e titular(es) da propriedade dos direitos autorais da OBRA submetida. 2. O CEDENTE declara que a OBRA não infringe direitos autorais e/ou outros direitos de propriedade de terceiros, que a divulgação de imagens (caso as mesmas existam) foi autorizada e que assume integral responsabilidade moral e/ou patrimonial, pelo seu conteúdo, perante terceiros. O CEDENTE cede e transfere todos os direitos autorais relativos à OBRA à CESSIONÁRIA, especialmente os direitos de edição, de publicação, de tradução para outro idioma e de reprodução por qualquer processo ou técnica através da assinatura deste termo impresso que deverá ser submetido via correios ao endereço informado no início deste documento. A CESSIONÁRIA passa a ser proprietária exclusiva dos direitos referentes à OBRA, sendo vedada qualquer reprodução, total ou parcial, em qualquer outro meio de divulgação, impresso ou eletrônico, sem que haja prévia autorização escrita por parte da CESSIONÁRIA.